Design-guru Stefan Lindfors suunnitteli Suomi-oppaille uudet vermeet. Ne houkuttelevat oppaat kertomaan ainakin yhdeksän tarinaa.

Tähän asti eri puolilla maata työskentelevät oppaat ovat pukeutumisellaan edustaneet omaa paikkakuntaansa. Kaikilla on ollut oma univormunsa. Helsinki-oppailla on ollut vihreä takki, lappeenrantalaisilla punainen ja tamperelaisilla sininen. Nyt Suomi-oppaat puetaan yhtenäiseen kuosiin edustamaan koko Suomea yhtenäisenä matkailumaana. Yhtenäisen asun myös toivotaan vahvistavan oppaiden ammatti-identiteettiä ja ammatin arvostusta.

Vaateprojektin näkyvin osa on Stefan Lindforsin suunnittelema kuosi. Siinä kiemurtelee yhdeksän kaupungin katuverkostoa, rantaviivaa ja vesistöjä. Kuosikankaasta on tehty naisille ja miehille pikkutakki. Lisäksi tarjolla on sään kestävä takki, T-paita, oranssi huivi ja naisille mekko. Myös laukku kuuluu kokonaisuuteen. Kuosista voi myös erottaa Matkailun edistämiskeskuksen logon, laivan ääriviivoja sekä plus--miinus-merkin. Kuosi houkuttelee oppaita kertomaan tarinoita muista kaupungeista. Plus--miinus-merkki johdattaa MEK:n brändikampanjaan, jossa todetaan, mitä Suomi on ja mitä se ei ole. Suomi on esimerkiksi järvenranta mutta ei megaluokan huvipuisto. World Design Capital Helsinki 2012 sai kauan suunnitellun vaateprojektin toteutumaan.

Kuva Marco Melander