RUOKA & MATKAILU -hanke kertoo suomalaisten matkailukohteiden haasteista ja siitä, kuinka hyödyntää ruokaa elämyksellisenä osana matkailua.

Ruoka on olennainen osa matkailuelämystä, ja sen merkitys kasvaa nopeasti. Yhä useampi reissaaja hakee matkastaan erityisesti ruokailuelämyksiä. Ne saattavat olla jopa kohteen tärkein valintaperuste.

RUOKA&MATKAILU –hankkeen projektijohtaja Kristiina Havaksen mukaan ruoan arvostus on Suomessa huipussaan. Meillä on korkeaa osaamista ja laadukkaita raaka-aineita. Niiden avulla ruoasta pitäisi pystyä luomaan yksi maamme matkailuvalteista. Selkeästi erottuvat ruokalajit ja juomat profiloivat matkakohteen, joten ruoan ja kulttuurin tulisi kulkea tiiviisti käsi kädessä.

HAAGA-HELIAn hankkeessa on analysoitu 14 matkailualan yrityksen ruokatuotteita. Samalla on haettu malleja ruoka- ja matkailutuotteiden kehittämiseksi.

Matkakohteissa käytetään paljon lähiruokaa, ja ruoat tehdään yleensä paikan päällä. Toisaalta paikallisruoka tuo edelleen haasteita. Lähiruokatuottajilla on usein kehittymätön logistiikka ja tuotantoerät ovat pieniä, jolloin saatavuutta ei voida taata.
Suurin haaste on kuitenkin ymmärtää ruoan tärkeys osana elämyksellistä matkailunautintoa. Ruoan, palvelun ja esillepanon tulisi muodostaa ehyt kokonaisuus, joka voi nostaa matkailukokemuksen täysin uudelle tasolle.

RUOKA&MATKAILU –hankkeen rahoittajina toimivat maa- ja metsätalousministeriö sekä HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu. Yhteistyötä tehdään myös Matkailun teemaryhmän ja Ruoka Suomi -teemaryhmän kanssa.

Johanna Hintikka