Helsingin messukeskuksessa järjestetyt Matka- ja Caravan-messut antoivat startin matkailuvuodelle 2013. Kävijöitä oli yli 76 000, noin 5 000 enemmän kuin vuosi sitten.

Viime vuonna kävijämäärä romahti yli kymmenellätuhannella, mutta nyt on nähtävissä merkkejä uudesta noususta. TNS Gallupin tekemän kävijätutkimuksen mukaan neljä viidestä tuli paikalle matkatarjousten houkuttelemana. 61 prosenttia tuli tapaamaan matkailun asiantuntijoita eli kohteiden, hotellien ja muiden matkailuyritysten edustajia.

Messukeskuksessa oli yhteensä 1 100 näytteilleasettajaa 80 eri maasta. Kotimaata esiteltiin lähes 700 näytteilleasettajan voimin. -- Kävijämäärä ja tutkimustulokset kertovat, että ihmiset pitävät internet-aikakaudella tärkeänä kasvokkain kohtaamista, toteaa myyntiryhmäpäällikkö Inna-Pirjetta Lahti Suomen Messuista.

Noin joka kymmenes messukävijä varasi matkan. Eniten varattiin laivamatkoja, joiden osuus oli 39 prosenttia messuaikaisesta myynnistä. 29 prosenttia varauksista oli erilaisia ulkomaanmatkoja. Lisäksi neljännes messukävijöistä aikoo tehdä matkavarauksen lähiaikoina messujen innoittamana.

Kävijätutkimuksen mukaan yli 40 prosenttia messukävijöistä aikoo matkustaa kuluvana vuonna enemmän kuin aiempina 1-3 vuotena. Puolet kävijöistä suunnittelee matkustavansa saman verran kuin aiemminkin. Vain kahdeksalla prosentilla matkustusaikeet ovat vähentyneet. Aikomuksissa ei ole muutoksia viime vuonna tehtyyn vastaavaan kyselyyn.

Ensi vuonna matkamessujen teema on palvelu -- At your service. Partnerimaa on Latvia, jonka pääkaupunki Riika on Euroopan kulttuuripääkaupunki 2014.

Suomen Messut  Kuvassa polkupyöräilijöitä Daugavajoen varrella. Taustalla näkyy Riian vanhankaupungin siluetti.