Alueen luolissa on majapaikkoja joka makuun. Haluatko yöpyä kuin Retu ja Tahvo?

Tuuli suhisee ja aurinko porottaa. Tunnelma on suorastaan aavemainen. Ympärillä leviää outo näky: lukemattomia jättiläissienen muotoisia laavapylväitä. Niiden sisällä on luolia, joista moniin on sisäänkäynti useiden metrien korkeudessa. Unescon maailmanperintökohteisiin kuuluva Kappadokia muotoutui kymmenen miljoonaa vuotta sitten tulivuorien purkautuessa.

Kasvottomia freskoja

Eristäytyneestä Kappadokiasta tuli munkki- ja nunnaluostareiden tyyssija. Göremen ulkoilmamuseossa askeettiseen elämäntyyliin pääsee tutustumaan yksityiskohtaisesti. Siellä on noin 50 kirkkoa, joista monien freskot ovat säilyneet hyvin. Monilta freskoissa kuvatuista hahmoista on kuitenkin raavittu silmät ja kasvot pois. Tuhotyö tehtiin ikonoklasmin vuosina 738-920 jKr., jolloin ortodoksikirkko kiisteli siitä, saako ihmistä kuvata lainkaan.

Viiniä ja keramiikkaa

Oman säväyksensä Kappadokian-seikkailuun tuovat laavaluoliin rakennetut hotellit. Hintahaitari on laaja: majapaikkoja löytyy hostelleista luksushotelleihin. Tunnetuin tulokas on viime vuonna avattu Serinn, jonka huoneet on sisustettu uusimmilla designhuonekaluilla. Ruokailuun antavat lisäpotkua paikalliset viinit. Vaikka alueen maaperä vaikuttaa kuivalta, laava on hyvä kasvusija viinirypäleille, aprikooseille, omenille ja kirsikoille. Kappadokian alueella syntyy myös kuuluisaa keramiikkaa. Työpajat, joissa saviesineitä muovataan ja poltetaan, sijaitsevat usein maanalaisissa tiloissa.

Kuumailmapallon kyytiin

Kattavimman kuvan Kappadokiasta saa lintuperspektiivistä - osa seudusta on edelleen tavoittamattomissa jalan tai autolla. Palloseikkailu ei ole halpaa hupia. Halvin lento maksaa noin 175 euroa henkeä kohden, mutta kokemus on unohtumaton. Lento päättyy samppanjalasien kilistelyyn.

Retkeilemään!

Päivän pituiset opastetut kierrokset maksavat reitistä riippuen 35-45 euroa henkilöltä. Ne sisältävät opastuksen, kuljetuksen ilmastoidussa minibussissa, sisäänpääsymaksut ja lounaan. www.rockvalleytravel.com

Teksti: Reeta Paakkinen Kuva: Hemis.fr/MVphotos

Lue koko juttu Matkaopas-lehdestä 7/2009