Kuva Rick Nelson
Kuva Rick Nelson

MATKAOPAS-LEHTI Risteilyn ystävä kokee onnea päästessään vihdoin Panaman kanavaan.

Aamuviideltä tähyilemme sumuista rannikkoa. Island Princess -laivamme lipuu Americas-sillan ali. Kuudelta suurin osa matkustajista parveilee jo kannella kamerat, kartat ja kahvimukit käsissään. Edessä on yhdeksän tuntia ja 82 kilometriä maailman kuuluisinta kanavaa.

Mirafloresin sulku on kirkkaasti valaistu. Satavuotiaat sulut aukeavat, laivamme tunkee sulkuun laitoja hipoen. Panama on vanhassa roolissaan läpikulkupaikkana. Espanjalaisten valloittajien ajoista se on ollut kahden mantereen portti.

Käsi ojossa parvekkeella

Hukkatilaa jää puolisen metriä. Kanavan tummia, rosoisia seiniä voi koskettaa parvekkeeltamme. Vesi alkaa virrata voimalla sulkuun, ja merijätti alkaa nousta kohti Gatunjärven korkeutta, 26 metriä merenpinnasta.

Laivaamme vetää 16 vaijerin varassa kahdeksan pientä sähkö­veturia, jotka kulkevat raiteillaan sulun molemmin ­puolin. Rinnakkaisessa sulussa puskee rahtilaiva Hampurista, edellä kauppalaiva Napolista.

Panaman kanava - mitä maksaa ylitys

Maailman tärkeimmän meritien läpi kulkee 14 700 alusta vuodessa. Valtamerilaivat rakennetaan yhä yleensä ­Panaman kanavan läpäisevään Panamax-kokoon. Liika pituus ­maksaa tankkerille 13 000 kilometrin kierroksen Kap Hornin ympäri.

Kanavan ylitys maksaa keskimäärin 40 000 euroa, Island Princessille jopa kolminkertaisesti, sillä maksu ­määräytyy ­uppouman mukaan. Vasta viime vuosien mega-alusten myötä 1914 valmistunut kanava on jäämässä pieneksi. Kanavan ­laajennustyöt ovat jatkuneet vuosia.

Princess-varustamon 11 yön risteily alkaen 730 €. Matkan alku- ja päätepiste on Floridan Fort Lauderdale, jonne lennot alkaen 470 €. www.princess.com

Risteilytarjouksia www.vacationstogo.com

Satu Prusti-Nelson

Matkaopas 7/2014 -lehdessä on viiden sivun juttu Panaman-risteilystä, pysähdyspaikkoina Panaman lisäksi Meksiko, Nicaragua, Costa Rica ja Jamaika.