Kymmenen tunnin reissu huipentuu Etelä-Amerikan suurimmalle järvelle.

Pikkubussi noutaa meidät aamuvarhaisella hotellista ja vie Cuscon kaupungin tunnelmallisia kujia pitkin Inka Express -yhtiön varikolle. Siellä meitä odottaa moderni ja hyvin varustettu linja-auto, jolla lähdemme ajamaan kohti Punon kaupunkia ja Titicacajärveä.

Temppelin raunioilla

Quimsachatan entisen tulivuoren juurella sijaitseva Racchin kylä tunnetaan Wiracochan temppelin raunioista, jotka kertovat inkojen taidokkaasta arkkitehtuurista. Canchisin provinssin pääkaupungissa Sicuanissa pidämme lounastauon. Las Tunas -ravintola tarjoilee maittavaa, vihannespitoista ruokaa, joka sisältyy bussimatkan hintaan. Sicuanin jälkeen tie alkaa nousta ylemmäs ja maisemat muuttuvat karummiksi. La Rayassa olemme matkan korkeimmalla kohdalla, yli neljän kilometrin korkeudessa.

Pyhälle järvelle

Jäljellä on enää parin tunnin ajomatka, ja viimein oppaamme ilmoittaa ylpeänä: Hyvät naiset ja herrat, vasemmalla näette Titicacajärven! Titicaca tarkoittaa pyhää intiaanikielellä. Ilta-aurinko luo Titicacalle viime säteitään, kun bussi pysähtyy sataman lähellä sijaitsevalle bussiasemalle 150 000 asukkaan Punossa.

Kelluvat saaret

Seuraavana aamuna hyppäämme Punon satamassa pieneen laivaan, jonka keula osoittaa kohti Los Uros -saaria. Saariryhmään kuuluu noin 40 kelluvaa saarta, jotka on valmistettu päällekkäin ladotusta kaislasta. Khantawi-nimisellä saarella asustaa seitsemän perhettä. Sisällä majoissa on vaatimattomat makuulavitsat ja seinien koukuissa roikkuu vaatteita. Saaren naiset valmistavat yhdessä ruokaa. Titicacasta nousee kalaa, ja vihannekset haetaan Punon torilta. Naiset ovat valmistaneet ostettavaksi taitavia käsitöitä, kuten seinäraanuja ja tyynynpäällisiä. Miehet punovat kaislasta veneiden pienoismalleja. Oikeilla kaislaveneillä pääsee pienestä lisämaksusta ajelulle Titicacalle.

Matkan plussat ja miinukset:

+ Upeat maisemat ja nähtävyydet.

+ Kiehtova inkakulttuuri.

- Ohut ilmanala.

- Kuvaamisesta halutaan rahaa.

Teksti ja kuva: Maisa Lappi

Lue koko juttu Matkaopas-lehdestä 5/2009

Peru