Päätoimittaja Pirkko Puoskari zoomaa tällä kertaa hotellihuoneen suihkuihin ja kaukosäätimiin.

Merinäköala ja iso parveke. Aamiaispöydässä luomua ja lähiruokaa. Kylpytakki ja tohvelit. Ilmainen nettiyhteys. Hyvä sänky ja tilava kylpyhuone. Valaistu, suurentava peili. Kahvinkeitin. Kyselin kavereilta, mitkä asiat ilahduttavat heitä hotellihuoneessa. Vastauksia tuli melkein yhtä monta kuin oli vastaajiakin.

Hotellihuoneiden ärsykit sen sijaan taitavat olla yhteisiä. Vai tykkääkö joku kokolattiamatosta, temppuilevasta kaukosäätimestä tai huonosta äänieristyksestä. Lailla pitäisi kieltää myös suihkut, joita tavallinen ihminen ei osaa avata ilman käyttöohjetta. Sekä ilmastointilaitteet, jotka puhaltavat huoneen jääkaappikylmäksi kaikilla asetuksilla. Entä mistä syystä hotelleissa pelätään, että joudun mielenhäiriöön ja hyppään ikkunasta alas. Muuten en voi käsittää, miksei huoneen ikkunoita saa auki. Romantiikka on kivaa, mutta sitä eivät saa aikaan hotellihuoneen tunnelmatuikut, joiden valossa ei näe lukea.

Kirjailija Sofi Oksanen kertoo pakkaavansa matkalle mukaan omat kahvivehkeet, s. 57. Lukutoukille suosittelen otsalamppua. Kaikkein eniten minua silti ärsyttävät hotellien tähdet: kuka taikuri niitä oikein vetelee hatustaan. Kolmen tähden hotelli Berliinissä on viihtyisä majapaikka, mutta Venetsiassa koppero. Mikä ihme siinä on, ettei hotelleihin saada kaikkiin EU-maihin pätevää yhtenäistä tähtidirektiiviä? Vielä enemmän ihmettelen, että me suomalaiset emme ole saaneet oman maamme hotelleihin vielä minkäänlaista tähtiluokitusta. Puuttuuko kyky vai puuttuuko sittenkin halu?

Samaa voi kysyä matkanjärjestäjiltä. Edelleen jokainen niistä sorvaa itse omat tähtiluokituksensa, niin että samalle hotellille toinen antaa arvosanan 3+ ja toinen 4. Kyllä asiakkaan pitäisi tietää, mistä hän hotellissa maksaa ja mitä hän samalla rahalla saisi kilpailevasta yrityksestä. Netistä sitä tietoa ei saa, sillä asiakkaiden hotelliarviot ovat subjektiivisia, ja kuviin valitaan aina ne hienoimmat huoneet. Haluatko kurkata seitsemän tähden hotelliin? Käännä sivulle 27. Jos haluat panna itsesi likoon muutenkin kuin hotellin poreammeessa, lue juttumme vapaaehtoistyöstä, s. 68.

Pirkko Puoskari

Matkaopas-lehden pääkirjoitus 6/2012.