Kuva  Matti Niskanen
Kuva Matti Niskanen

Keskiajan lopulla rakennetun yläkaupungin laitimmaiset rakennukset ovat aivan mereen laskevan kalkkikivisen jyrkänteen reunalla.

Bonifacio on noin 3 000 asukkaan pikkukaupunki Korsikan eteläkärjessä, näköetäisyydellä Sardiniasta. Ajacciosta Bonifacioon kulkevan linja-auton reitti kiertelee Proprianossa, vuoriston Sartenessa ja itärannikon Porto-Vecchiossa.

Myöhäissyksyllä vuoroja kulki arkisin kaksi päivässä. Matka kesti neljä tuntia.

Bonifacion alakaupunki on vuonomaisen lahden perukassa. Keskiajan lopulla rakennetun yläkaupungin laitimmaiset rakennukset ovat aivan mereen laskevan kalkkikivisen jyrkänteen reunalla.

Meri on kovertanut 70-metrisen pystysuoran jyrkänteen alaosan, ja osa rakennuksista on sananmukaisesti tyhjän päällä.

Seinämän juurelle pääsee kallioon upotettuja portaita. Satamasta lähteviin lauttoihin jyrkänne näkyy hyvin, mutta parhaiten siihen ja rannan mielen-kiintoisiin muodostelmiin, pylväisiin, luoliin ja saariin pääsee tutustumaan veneretkillä.

12 kilometriä Sardiniaan
Sardinian puolella voi hyvin piipahtaa nauttimassa lattet ja tiramisut. Lauttamatka kestää noin tunnin. Sardiniaan on matkaa noin 12 kilometriä.

Bonifacion esitteessä kerrottiin, että siellä on Välimeren toiseksi kaunein merellinen hautausmaa. Kummallinen ilmaus tietysti herätti mielenkiinnon.
Cimetiere Marin sijaitsee vanhankaupungin takana, lähellä jyrkkää niemenkärkeä.

Totesimme esitteen tekstin hyvin paikkansapitäväksi. Alue oli vieri viereen rakennettujen pienten kivisten hautakammioiden muodostama miniatyyrikaupunki.

Mieltä jäi kuitenkin askarruttamaan, mikähän mahtoi olla se "kaunein hautausmaa".

Korsikan barokkikaupunki
Bastia on Korsikan toiseksi suurin kaupunki. Se sijaitsee saaren pohjoisosassa, itärannikolla. Asukkaita on noin 40 000.

Bastiakin on saaren menneisyydessä ehtinyt toimia sen pääkaupunkina. Nykyään se on saaren liike-elämän keskus.

Keskustan avaraa rantaa hallitsee Ranskan toiseksi vilkkain lauttasatama, josta vuoroja lähtee Ranskaan ja useisiin Italian satamiin. Lauttasataman kahta puolta ovat aallonmurtajien suojaamat pienvenesatamat, joista eteläisempi on kaupungin vanha satama Vieux Port.

Altaan muotoista vanhaa satamaa ympäröivät linnoitus ja italialaistyyppisen vanhan kaupunginosan korkeat kivitalot. Näkymää hallitsee St Jean Baptisten barokkikirkko.

Bastiaa kutsutaan Korsikan barokkikaupungiksi. Sieltä löytyy paljon tämän tyylisuunnan mukaisia dramaattisia ja näyttäviä rakennuksia ja yksityiskohtia.

Bastian ranta on hieno ja siellä on paljon katseltavaa. Kaupunki kokonaisuutena ei kuitenkaan ole kovin pittoreski vaan varsin rapistunut.

Juna- ja linja-autoasemat ovat kaupungin keskustassa, lähellä lauttaterminaalia. Bastiasta pääsee linja-autolla vielä pohjoisemmaksi, Cap Corsen niemeen Canariin asti, mutta sitä edemmäs mielivän on vuokrattava oma kulkupeli.

Kontrastit kiehtovat
Korsikan viehätys perustuu sen monipuolisuuteen. Ikään kuin pienessä pakkauksessa olisi hyvin paljon erilaista tarjolla. Moni-ilmeisen luonnon ja saarille tyypillisen rauhallisen elämänmenon vastapainona ovat intensiiviset kaupungit.

Saarta eri aikakausina hallinneet valloittajat ovat jättäneet rikkaat kulttuuriperintönsä. Ranskalaisuuden ja korsikalaisuuden rinnalla näkyy selvästi läheisen Italian vahva vaikutus.

Lämpimien hiekkarantojen turkoosi vesi saa kontrastia lumihuippuisista vuorista. Rantalomaa ja löhöilyä voi ryydittää patikoinnilla vuoristossa. Rannikoilla vallitsee välimerellinen ilmasto mutta vuorilla lähes alppi-ilmasto.

Korsika on valtaosin hyvin eurooppalaisen oloinen saari. Se sijaitsee varsin lähellä meitä mutta jotkin sen maisemista yllättävät eksoottisuudellaan.

Auton vuokraamisellekin on aivan toimiva vaihtoehto. Julkisia kulkuvälineitä käyttävä vanhahtava tapa matkustaa on tietenkin vaivalloisempi mutta vastapainoksi kokee mielihyvää kun huomaa kuinka hyvin näinkin pärjää.

Omatoimista matkailijaa niin Korsikalla kuin muuallakin lämmittää se, kuinka ystävällisesti suhtaudutaan kävijään, joka haluaa tutustuu sikäläiseen elämänmenoon sen omin ehdoin ja turhaa häiriötä aiheuttamatta.

Lue Matti Niskasen matkatarinan edelliset osat:

Osa 1

Osa 2

Osa 3