MATKATARINA, OSA 1
Korsikan pääkaupunki on Ajaccio. Kuva  Matti Niskanen.
Korsikan pääkaupunki on Ajaccio. Kuva Matti Niskanen.

Toisenkin matkan jälkeen jäi tunne, että Korsikalta löytyisi vieläkin paljon kiinnostavaa.

Kun teimme ensi kertaa vajaan viikon matkan Korsikalle, emme olleet varautuneet saaren monipuolisuuteen. Saari olisi vaatinut enemmän aikaa.

Toisenkin matkan jälkeen jäi tunne, että Korsikalta löytyisi vieläkin paljon kiinnostavaa. Ehkä saaren runsas tarjonta onkin parasta sulatella useassa erässä.

Korsikan sijainti Välimeren pohjoisosassa ei lupaa isoja yllätyksiä. Kuitenkin se on varsin erilaista Eurooppaa, omalla tavallaan hyvin kiehtova paikka.

Tämä johtuu sijainnista kahden maanosan välissä ja saaren monien valloittajien jättämästä perinnöstä. Jos lähtee Korsikalle vain rantalomalle, menettää paljon.

Syksy ja kevät ovat parasta aikaa

Marraskuun alussa on rannoilla keskimäärin vielä lähes 20 astetta lämpöä. Sateiden määrä kasvaa myöhäissyksyllä. Tilaston mukaan on marraskuussa yksitoista sateista päivää, mutta emme pitäneet sitä kovin suurena haittana.

Meitä houkuttelivat leutojen välimerellisten ilmojen lisäksi väljyys ja matalan sesongin hinnat hotelleissa ja liikennevälineissä. Elämänmenokin tuntuu aidommalta, kun turistit ovat poissa.

Toisaalta osa hotelleista sulkee ovensa talvikaudeksi ja liikenneyhteyksiä harvennetaan tai jopa lopetetaan. Valoisa aikakin on lyhyempi kuin kesällä.

Rantaviivaa yli 1 000 kilometriä

Korsika on pohjos-eteläsuunnassa vain 180 kilometriä pitkä ja leveydeltään enimmillään 83 kilometriä. Rantaviivaa on silti yli 1 000 kilometriä. Rannat ovat rikkonaiset ja korkeuserot suuret; yli neljä viidesosaa saaresta on vuoristoa.

Korkein kohta, Monte Cintu, kohoaa yli 2 700 metriin. Uimarantojen ja vehmaitten, rotkomaisten laaksojen taustalla kohoavat lumihuippuiset vuoret tarjoavat haastetta patikoijille, kiipeilijöille, vuoristopyöräilijöille ja helmi- maaliskuussa myös laskettelijoille.

Saari on asutuskeskusten ulkopuolella harvaan asuttu ja alkuperäisen oloinen. Varsinkin pohjoisinta kärkeä, Cap Corsea kuvataan autioksi purjehtijoiden ja kalastajien valtakunnaksi. Saaren tähän puoleen pääsee parhaiten tutustumaan vuokraamalla auton.

Turistien suosiossa on varsinkin saaren luoteiskulma, Balagnen alue. Kävijöistä suurin osa tulee Ranskasta. Matkailijat hakevat saarelta rantaa, luontoa ja rauhaa, mutta myös kulttuuria.

Saarelta löytyy myös arkeologisesti kiinnostavia kohteita. Kuuluisin on pääkaupunki Ajaccion ja Proprianon välillä sijaitsevaan Filitosan alue, jossa on kivipatsaita eli menhireitä jopa 8 000 vuoden takaa.

Itsepäisten ihmisten saari

Valtaosa asukkaista pitää itseään korsikalaisina ja vasta toissijaisesti ranskalaisina. Lähimenneisyydessä itsenäisyyden kaipuu on ilmentynyt väkivaltaisillakin tavoilla, kun separatistit ovat ajaneet asiaansa

Meille kerrottiin, että tavoitteena on suurempi taloudellinen riippumattomuus emämaasta, ja niinpä mielenilmaisujen kohteena ovat olleet paikalliset virka-miehet eivätkä matkailijat. Viime vuosina on saarella ollut kohtuullisen rauhallista.

Korsikan virallinen kieli on ranska mutta traditionaalinen, italiaa muistuttava oma kieli, corsu, elää uutta tulemistaan. Corsua opetetaan nykyään saaren kouluissa.

Perille lentäen tai lautalla

Autolla saareen on helppo tutustua, mutta kuljettajan on varauduttava keskittymään paikoin vuoristo-olosuhteisiin sekä varsinkin talviaikaan nopeasti vaihtuviin sääoloihin.

Saaren keskiosissa tienviittojen ranskankielinen osuus on monesti sotkettu, ja jos tekstiä on näkyvissä, se on corsun kieltä.

Suoria reittilentoja ei Suomesta Korsikalle ole. Koneen vaihto käy esimerkiksi Pariisissa tai Nizzassa. Ranskan sisäiset lennot ovat kuitenkin niin kalliita, että jatkoyhteys maksaa helposti saman kuin tarjouslento Nizzaan.

Me päädyimme jatkamaan Nizzasta lautalla. Nopea Mega Express 4 taittoi välin kuudessa tunnissa. Saarelle on hyvät yhteydet myös Italian puolelta.
Marraskuun alussa on vuoroja karsittu, mutta viikonlopun pikalautta Ajaccioon sopi aikatauluumme mainiosti.

Menomatka maksoi kympin, paluumatkan sai alle satasella. Lautat lähtivät satamasta jo 15-20 minuuttia ennen ilmoitettua lähtöaikaa. Kiireetön oma aikataulu tässä kohdassa voi pelastaa harmeilta.

Suurimmat lautat eivät kalpene ruotsinlaivojemme rinnalla koon tai sisustuksen suhteen. Tax free -myymälää tai railakasta juhlimista on niistä kuitenkin turha etsiä.

Karsitut lauttavuorot pakottivat palaamaan jo paluulentoa edeltävänä päivänä Toulouniin, josta jatkoimme junalla Nizzaan. Emme pitäneet lainkaan pahana päästä katselemaan Rivieran rantaa junan ikkunasta ja yöpymistä Nizzassa.

Vinkki: omatoimimatkan oleelliset siirtymiset on syytä selvittää ja varata ajoissa.

Tarina jatkuu! Ensi kerralla Euroopan erikoisin junareitti.

Lue Korsikasta myös Matkaoppaan numerosta 3/2013.

KORSIKA

Sijainti  Korsika on Ranskalle kuuluva hallintoalue (hallinnollinen yhteisö) Välimerellä Italian ja Ranskan välissä. Saaren pituus on 180 km ja leveys 83 km.
Pinta-ala  8 680 km², josta 86 % vuoristoa.Korkein kohta on Monte Cintu, 2 706 m. Kahden kilometrin huippuja yli 50, saaren keskikorkeus 570 m.
Asukkaita  Vajaat 300 000.
Pääkaupunki  Ajaccio, vajaat 60 000 asukasta.
Kieli  Ranska ja paikallinen kieli corsu.
Raha  Euro.
Aikaero  Suomeen -1 tunti.
Suuntanumero  +33-495  (Ranska-Korsikan alue)
Matkailijoita Vuonna 2007 Korsikalla kävi 2,4 miljoonaa turistia valtaosin huhtikuusta lokakuun alkuun kestävän sesongin aikana.
Ilmasto  Rannoilla Välimerellinen ilmasto. Elokuussa päivien keskilämpötila kohoaa 30 asteeseen. Lokakuussa päiväkeskilämpö on 23 ja marras-kuussa 17 astetta. Vuoristossa on lähinnä alppi-ilmasto ja viileämpää. Sadepäiviä on Ajacciossa heinäkuussa 1 ja joulukuussa 13.
Junien ja bussien aikatauluja  www.corsicabus.org
Lisätietoa 

www.holidaysincorsica.co.uk

www.summitpost.org/area/range/180735/corsica-corse.html

www.corsica.net

www.visit-corsica.com