Poimimme Egeanmerestä yksitoista raikasta pikkusaarta, jotka sopivat hyvin matkakohteeksi joko yksitellen tai kimppuna.

1. Amorgos

Pitkä ja kapea saari tarjoaa kulkijalle seikkailuja, salaisia poukamia ja henkeäsalpaavia maisemia.

2. Mykonos

Heinä-elokuussa Mykonos on suomalaiseen makuun liian kuuma ja liian suosittu. Muina aikoina saarella voi tavoittaa saman sympaattisen menon kuin muillakin Kreikan saarilla.

3. Naxos

Rehevä, metsäinen Naxos on Kykladeista suurin. Pitkiä rauhallisia rantoja riittää lähes sata kilometriä pitkäksi jonoksi.

4. Folégandros

Pieni ja pippurinen Folégandros sopii romantiikannälkäiselle, joka haluaa kulkea omia polkujaan omin jaloin.

5. Santorini

Korkeuserot sinisten kupolikattojen ja vedenpinnan välillä ovat huimia, ja täällä viihtyvät loistavasti niin äveriäät jenkkipariskunnat kuin tiukan budjetin reppureissaajatkin.

6. Páros

Kykladien sydämessä sijaitsee Páros, jota sanotaan saariston kauneimmaksi. Tyypillisen Kreikan saaren siitä tekevät perin¬teiset pikkukylät. Hyviä hiekkarantoja on kymmeniä.

7. Tinos

Rauhaa rakastavan matkailijan saari on sen verran tuulinen, että kesän kuumuus ei haittaa. Saarelaiset ovat ystävällisiä ja vieraanvaraisia, turisteja ei ole (vielä) liiaksi.

8. Kéa

Metsäinen ja vuoristoinen saari viehättää kreikkalaista suihkuseurapiiriä, jota notkuu erityisesti Vourkarin satamassa luksusjahteineen. Sekaan sopivat suomalaisetkin kosmopoliitit.

9. Sífnos Sífnoksen vetonauloja ovat lukuisat sievät saaristolaiskylät, joiden valkeat talot hohtavat kilpaa auringon kanssa.

10. Kíthnos Kíthnos on kreikkalaisten matkailijoiden valinta, sillä tämä saari tarjoaa paljon neitseellisiä nautintoja, kuten dramaattisia maisemia. Rannoista ihmeellisin on hiekkakankaan päässä oleva Kolona.

11. Delos Arkeologiasta kiinnostunut innostuu Deloksesta. Koko saari on kuin suuri ulkoilmamuseo. Kykladit saivat ympyrää tarkoittavan nimensä siitä, että saaret ympäröivät Delosta niin tärkeä saari oli muinoin.

Teksti: Maria Rinne Kuva: Michael Friedel/Rex Features/Lehtikuva

Lue koko juttu Matkaopas-lehdestä 1/2008