Matkailumaana ensi askeleitaan ottavassa Kambodzassa riittää ainutlaatuisia nähtävyyksiä ja mittaamattomia rikkauksia.

Siaminlahden kirkas ja kädenlämpöinen vesi huuhtelee Sihanoukvillen rantoja. Loivasti syvenevillä rannoilla suolainen vaahto hellii mereen pulahtavaa auringonpalvojaa. Vilkkaalla Occheutealin uimarannalla tunnelma on rento ja rauhaisa, mutta kovin yksityisestä olosta on turha uneksia. Ensimmäiset uudet tuttavat tavoittelevat huomiota, ennen kuin rantapyyhe on levitetty. Hymyileviä kauppiaita ja palveluntarjoajia vaeltaa pitkin rantaa. Rauhallisimmat ja parhaiten hoidetut rannat löytyvät fiineimpien hotellien edustoilta. Sokha Beach on korallihiekkainen paratiisi, jossa voi halutessaan kuunnella vain meren kohinaa. Ainutlaatuista rauhaa löytyy myös Sihanoukvillen edustan saarilta, joille on tarjolla kuljetuspalveluja.

Pääkaupungin humua

Sihanoukvillestä on pääkaupunkiin Phnom Penhiin noin neljän tunnin ajomatka. Kaupunki sijaitsee Tonle Sap -joen varrella juuri ennen kuin joki yhtyy Mekongiin. Melkein satavuotinen historia Ranskan siirtomaana on jättänyt Phnom Penhin arkkitehtuuriin hienostuneen eurooppalaisen leiman, mutta aasialaistyylisiä rakennuksia ja puistojakin riittää. Kaupungin sydän on kaksikilometrinen Sisowath boulevard jonka varrelta löytyvät niin kiinnostavat nähtävyydet kuin muodikkaimmat baarit ja puoditkin. Kuninkaan palatsin loistosta ei voi päätellä, että maan nykyisellä kuninkaalla Norodom Sihamonilla on valtaa vain muodollisesti. Säntillisesti hoidetulla alueella on toinen toistaan komeampia rakennuksia.

Maailman perintöä

Maan pohjoisosassa sijaitseva Siem Reap on Kambodzan vilkkainta matkailuseutua - eikä vähiten seitsemän kilometrin päässä sijaitsevan, Angkorin alueen ansiosta. Khmerien muinainen pääkaupunki Angkor Thom ja mykistävä temppelialue Angkor Wat kuuluvat Unescon maailmanperintökohteiden aateliin.

Kambodzan plussat ja miinukset

+ Upeat nähtävyydet.

+ Edullisia ostoksia.

+ Ystävälliset ihmiset.

-Köyhyys ja sen lieveilmiöt.

-Huonot kulkuyhteydet.

-Kaupungeissa hurja liikenne.

Teksti: Riitta Annala Kuva: Magnus Weckström

Lue koko juttu Matkaopas-lehdestä 6/2007