Kun Johanna Pakola kirjoittaa kirjan M/S Silja Europasta ja M/S Silja Serenadesta, ääneen pääsee henkilöstö.

Tavoitteena oli koota laaja otos erilaisista työnkuvista, joita risteilijöillä riittää lastenhoitajasta hovimestariin, kylmäköstä kapteeniin. Ja siinä tekijä onnistui: tarinat lukee ahmien. Samalla oppii uutta. En esimerkiksi tiennyt, mitä kirjan nimi Mönsträtyt tarkoittaa. Se kuulostaa eestin kieleltä. Mönsträys tarkoittaa työhönottoa, työsopimuksen tekoa merelle. Enkä olisi uskonut, että takavuosina kippari ja konepäällikkö eivät olleet usein edes puheväleissä, vaan he viestivät toisilleen lappujen avulla. Kirjan mehevintä antia ovat kuitenkin jutut risteilymatkustajien kommelluksista.

Kirjan mukaan nämä keskustelut on käyty Serenaden infossa:

Kaksi suomalaisrouvaa tulee infoon: - Tästäkö se bussi-kiertoajelu Tukholmaan lähtee? - Ei, se lähtee terminaalin edestä. - Eikö se lähde tästä? - Ei. - Pitääkö meidän mennä ulos????

Asiakas kysyy infossa: - Milloin tämä teidän uusi Silja Germera rupeaa liikennöimään? - ???? (Selitys löytyi: mainoksissa lukee Silja Ger Mera, Silja antaa enemmän)

Laivaan saapui eläkeläisryhmä. Tuolloin infon yläpuolella luki vielä teksti Reception. Eläkeläismies tulee infoon ja katsoo ensin ylöspäin, kysyy sitten: - Tähänkö reseptit tuodaan uusittavaksi?

Asiakas tulee infoon ja kysyy Magnecyliä. Info: - Onko hän matkustaja vai henkilökuntaa? Asiakas: - Ei, se on päänsärkylääkettä.

Ruotsalaismies kysyy infosta: - Ravintola Avoinna, missähän se sijaitsee?

Infossa myydään lippuja mm. kiertoajeluille ja saaristoristeilyille. Eräs nainen yrittää tilata infosta lentolipun Tampereelle.

Infossa tehtiin uutta avainta matkustajalle. - Oletteko tulleet kyytiin Helsingistä? - En, vaan Mikkelistä.

Asiakas tulee infoon ja kysyy kohdeopasta. Info vastaa: - Kyllä, minä olen kohdeopas. Asiakas hämmästyy: - Oi, luulin että se on esite.

Humalainen suomalainen matkustaja valitti, että hissi numero kuusi ei kulje. Infon naisvirkailija vastasi miehelle jotenkin kiukkuisesti, johon mies tokaisi: - Mä pelkään sua, mulla on tollanen samanlainen hytissä.

Kaksi tuntia Helsingistä lähdön jälkeen japanilaispariskunta kyselee sijaintia: - Mikä tämän joen nimi on? Äimistynyt infon virkailija: - Tämä on Suomenlahti!

Asiakas soittaa hytistä: - Saako hytissä tupakoida? Täällä on kieltokyltti vain sängyn yläpuolella, saanko polttaa jos en polta sängyssä?

Eräs ruotsalaisrouva kävi illalla infossa kehumassa, kuinka ystävällistä henkilökuntaa laivalla on ja kuinka kiva matka on. Ainoa seikka, joka ei rouvan mielestä ollut ihan nappiin oli, että wc:tä ei ollut edellisenä päivänä siivottu. Mutta ei hätää, rouva oli ostanut Helsingistä desinfioimisainetta ja siivonnut wc:n itse. Ja häntä hieman jopa harmitti tulla mainitsemaan asiasta.

Neljä suomalaista noin 25-vuotiasta miestä olivat viettämässä vappua. He tulevat infoon kysymään: - Tää hemmo näki eilen kääpiötanssiryhmän. Siinä oli 10 kääpiötä tanssimassa. Infon virkailija: - Paljonkohan tuli juotua eilen illalla? Näit eilen lasten naamiaiskulkueen, joka tanssi Atlantis Palacessa.

Ruotsalainen tulee infoon kyselemään Helsingin ratikkalipuista. Hänelle esitellään 24 tunnin lippua, jolloin ruotsalaismies kysyy: - Kelpaako se yhden vai kaksi päivää?

Ruotsalaismies kysyy infosta: - Kummassa ajassa laiva liikkuu, Suomen vai Ruotsin ajassa?

Online-palaute: Palautteeni on anteeksipyyntö. Toivon, että anteeksipyyntöni tavoittaa sen vuorossa olleen nuoren naishenkilön, joka joutui kuulemaan asiakkaalta autojen sisäänajanon lipputarkastuksessa kaikenlaisia ei niin hauskoja kommentteja myrskyn peruuttaessa laivaliikenteen. Itse käyttäydyin häntä kohtaan tavattoman tahdittomasti, ikäänkuin hän olisi ollut syyllinen sään synnyttämään odottamattomaan tilanteeseen. Olen itse vastuullisessa asemassa palvelusektorilla ja tiedän kuinka huonosti asiakas voi pahimmillaan käyttäytyä. Juuri sellainen persläpi olin itse kyseisenä keskiviikkoaamuna. Siis nöyrästi anteeksi. En oikeasti ole tuollainen eläin. Nyt karkasi mopo. Toivon, että viesti tavoittaa vuorossa olleen naisvirkailijan. Toivotan hänelle mitä parhainta kesää ja ihania asiakkaita. itse yritän neuvotella sääherran kanssa asiat suoraan kuntoon.

Johanna Pakola: Mönsträtyt -- töissä merellä. Merimaanikko, 2012. Hinta 26,50 €.