Otimme edulliset lennot Berliiniin ja vuokrasimme auton. Edessä oli lokakuinen viikonloppu. Mitä se maksoi ja mitä opimme?

Syksy on loistoaikaa auto­matkailuun Saksassa. Turistiryntäystä ei ole, ja maisemat ovat väreiltään syksyisen murrettuja, hauraan runollisia. Kolmessa vuorokaudessa ajoimme 900 kilometriä. ­Tarjontaa oli liikaa. Oli vaikea valita, mihin keskittyä. Tuli tunne, että samalle kier­rokselle voisi lähteä heti uudestaan.

Olisi kannattanut ottaa mukaan navigaattori, kuten autovuokraamosta suositeltiin. Se olisi puhunut jopa suomea ja neuvonut matkailijalle sopivimmat reitit. Keskihintainen auto kolmeksi päiväksi maksoi 200 euroa. Bensiini ja diesel ovat suurin piirtein Suomen hinnoissa. Saksan tiet ovat tasokkaita ja moottoritiet maksuttomia. Elämyksiä löytää helpoiten pikkuteiltä.

Omatoimimatkailu on edullista ja antoisaa. Itäisen Saksan hintataso on suomalaiselle melko alhainen ja yösijojen hinta-laatusuhde kohdallaan. Saksassa syö edullisesti ja hyvin. Totta kai voi herkutella myös kalliisti. Pitkä viikonloppumme osui ­loka­kuulle, jolloin keskilämpötila keikkui 13 asteessa. Seikkailun makua toi se, ettei meillä ollut tarkkoja ennakkosuunnitelmia eikä hotellivarauksia. Matkan viimeisen yllätyksen koimme kotona, kun posti toi ylinopeussakot. Rajoitus oli 30 km/t, vauhtia 48 km/t, sakko vain 35 euroa.

Kuvassa Wittenburgin raatihuoneentori.

Oletko matkaillut Saksassa? Mitä kivoja paikkoja näit? Saitko sakot? Kerro keskustelusivulla.

Teksti ja kuva Eeva Mehto. Lue koko juttu Matkaopas-lehdestä 6/2012.