Matkatoimiston konkurssitilanteessa matkustajat jakautuvat kahteen ryhmään sen perusteella, ovatko he valmismatkalla vai omatoimimatkalla.

Matkustajan oikeudet riippuvat siitä, onko hän valmismatkalla vai onko hän hankkinut lennon ja majoituksen erikseen ja omatoimisesti. Valmismatka on yleensä matkailupalvelujen yhdistelmä, esimerkiksi Aurinkomatkojen matkapaketti, joka sisältää lomalennon ja hotellimajoituksen tai lento ja hotelli -paketin. Valmismatkalaisen oikeudet perustuvat valmismatkalakiin sekä Kuluttajaviraston ja Suomen matkatoimistoalan liiton sopimiin yleisiin valmismatkaehtoihin. Niissä määritellään muun muassa peruuttamisoikeuksista, hinnan maksamisesta ja korvauskysymyksistä.

Jos matkatoimisto menee konkurssiin, valmismatkalainen saa rahansa takaisin Kuluttajaviraston hallussa olevasta vakuudesta. Jos konkurssi tapahtuu kesken loman, hänelle järjestetään kotiinkuljetus. Esimerkiksi äskettäin konkurssiin menneen Air Finlandin tapauksessa Aurinkomatkat, Finnmatkat ja Tjäreborg auttoivat Kuluttajavirastoa yli tuhannen, useassa eri kohteessa olevan Air Finland Holidaysin valmismatkustajan kotiinkuljetuksessa. Matkatoimistot järjestivät matkustajille myös maapalvelut Kuluttajaviraston puolesta.

Hämmennystä syntyi, kun kaikki matkustajat eivät päässeet Kuluttajaviraston järjestämillä paluukuljetuksilla Suomeen. Osa matkailijoista joutui järjestämään kuljetuksen omalla kustannuksellaan. Samoin ihmeteltiin, kun kaikki matkustajat eivät voineet hakea korvausta Kuluttajaviraston hallussa olevasta vakuudesta. Omatoimimatkalaisen eli pelkät reittilennot ostaneen kuluttajan suoja on kapeampi kuin valmismatkalaisen. Omatoimimatkalla oleva ei esimerkiksi voi peruuttaa lentoja tai peruutus onnistuu vain rajoitetusti. EU:n lentomatkustajan oikeuksien perusteella voi saada korvausta esimerkiksi lennon peruuntuessa ja viivästyessä, mutta ei lentoyhtiön konkurssissa. Kaikki konkurssista aiheutuneet ylimääräiset kulut, kuten paluulento ja majoitus, pitää omatoimimatkailijan maksaa itse.

Lähde ja lisätietoa