Aurinkoloma kiikarissa? Lue kuusi tärkeintä tietoa auringon vaaroista ja valoisista vaikutuksista ihoon.

Ota aurinko vastaan varovasti.

1. Talven jäljiltä iho on kuiva ja ohut. Auringon ansiosta iho paksuuntuu ja alkaa tuottaa D-vitamiinia.

2. Kun iho saa äkillisesti liikaa aurinkoa, iholle voi nousta aurinkoihottumaa: pieniä, kutisevia näppylöitä.

3. Kaikilta auringon aiheuttamilta vaivoilta välttyy suojaamalla ihoa vaatteilla, varjolla ja voiteilla.

4. Aurinkovoiteet voivat estää palamisen, mutta ne eivät suojaa muilta UV-säteilyn aiheuttamilta vaurioilta. Siksi varjoon kannattaa vetäytyä ainakin keskipäivällä, kun aurinko porottaa kuumimmillaan.

5. Iho on saanut liikaa aurinkoa, kun se alkaa punoittaa. Ruskettunutkin iho voi palaa.

6. Normaali-ihoisen aikuisen tulisi käyttää vähintään suojakertoimella 15 varustettuja aurinkovoiteita. Jos iho palaa herkästi, kerroin kannattaa nostaa 50:een ainakin auringon ensisäteiden ajaksi.

Lue lisää THL:n matkailijan terveysoppaasta

Teksti Mia Ahola, kuva Lue koko juttu