iStockphoto
iStockphoto

Päätoimittajan Pirkko Puoskari paljastaa nettipeukuttelun perimmäisen olemuksen.

KESKIAJAN LOPULLA ajateltiin, että syntiä tehnyt muuttui kunnon kristityksi, kun hän raotti kukkaroaan. Aneita suorastaan tyrkytettiin ihmisille, sillä paavi tarvitsi rahaa muun muassa Pietarinkirkon rakennustöihin.

Nykyään anekauppaa käydään netissä ja paljon häveliäämmin kuin keskiajalla.

Paljastuminen oli noloa esimerkiksi Accor-hotelliketjun pr-pomolle Peter Hookille, joka kehui salanimillä oman ketjunsa hotelleja  ja haukkui kilpailijoita Tripadvisorin nettipalvelussa seitsemän vuotta.

Pr-pomon henkilöllisyys paljastui, kun palveluun liitettiin kirjoittajien Facebook-kuvat.

Ruotsissa nousi äskettäin kohu hakukonepalvelu Booking.comin peukkusymboleista, joita se kertoo antavansa hinta-laatusuhteeltaan parhaille, eniten kehuja saaneille hotelleille.

Dagens Nyheterin mukaan tämä ei pidä paikkaansa: peukun saa maksamalla varauksista tavallista isomman provision.
    
YRITYKSET VOIVAT NYKYÄÄN ostaa tuotteilleen ylistäviä arvioita, peukaloituja äänestystuloksia ja tekaistuja tykkääjiä Facebookissa niin paljon kuin kantti kestää.

Kehuista ja sijoituksesta listan alkupäässä kannattaa maksaa. Harva meistä jättää asiakasarviot lukematta tai jaksaa penkoa hotellin varaussivustoa neljättä sivua pitemmälle. Ja laskunhan maksaa lopulta aina kuluttaja.

Vaikka palaute olisi aitoakin, miten voi tietää, millaisissa murjuissa kehujen antaja on tottunut majailemaan. Tai haukkuuko hotellin palvelua joku känkkäränkkä, jolle mikään ei kelpaa.

OMA LUKUNSA OVAT käyttäjien arvioihin perustuvat listaukset, joita itsekin rakastan aivan liikaa. Äänestyksiin osallistuu jopa miljoonia matkailijoita, ja kun osa-alueiden pisteet lasketaan yhteen, saadaan listan
kärkeen maailman parhaat hotellit tai vaikkapa lentoyhtiöt.

Onkohan ihan varma, että vain aidot matkailijat osallistuvat äänestykseen? Tripadvisorin viime vuoden Travellers Choice Award -äänestyksessä maailman kolmen parhaan hotellin joukkoon mahtui peräti kaksi hotellia pikkuruisesta Belizestä.

Aikamoinen sattuma, eikö totta.

MONI PITÄÄ MATKAILIJOITA niin fiksuina internetinkäyttäjinä, että he kyllä tunnistavat huijausyritykset. Se käy kuitenkin sitä vaikeammaksi, mitä suuremmissa nettiyhteisöissä liikutaan.

On kiinnostavaa tietää, että seitsemästä maailman suurimmasta matkasaitista kuusi omistaa joko Expedia tai Priceline.

Edelliselle kuuluvat muun muassa Tripadvisor ja Hotels.com, jälkimmäiselle Booking.com.

Oikeiden kavereiden suositukset ovat siis todella kullan arvoisia. Omat vinkkisi voit jakaa vaikkapa Matkaoppaan sivuilla – joko lehdessä, netissä tai Facebookissa.

Pirkko Puoskari

Pääkirjoitus Matkaoppaan numerossa 8/2013.