Matkaopas 2/2012 -lehden pääkirjoituksessa päätoimittaja Pirkko Puoskari penää matkailuyrityksiltä myös henkilökohtaista palvelua.

”Älkää vastatko tähän viestiin.” Joko taas! Ostinpa sähköiset lentoliput miltä yhtiöltä tahansa, ne toimittaa aina sama miekkonen. Ehkä tekin tunnette hänet? Herra No Reply kieltää aina vastaamasta, kun lähettää liput. Ihan turhaan: ei hänen viesteihinsä edes voi vastata.

Uutteran herra No Replyn ansiosta on yhä vaikeampi löytää yrityksistä ketään, joka suostuisi palvelemaan asiakkaita henkilökohtaisesti edes lisämaksusta. ”Palvelemme teitä hetken kuluttua”, hän kyllä hokee rauhoittavan musiikin säestyksellä. Herra No Replyn tehtävänä on poistaa asiakkaat yritysten kimpusta heti, kun he ovat maksaneet. Niinpä hän onkin pyyhkinyt puhelinnumerot yritysten yhteystiedoista. Se on näppärä keino säästää asiakaspalvelussa, mutta ikävää asiakkaalle. Tuttavaltani varastettiin matkalla kännykkä. Katoamisilmoituksen teko puhelinoperaattorille itsepalveluna oli hermoja raastava kokemus.

Nettiostoksille pääsee jo ruokakauppaankin. Kun lähettää ostoslistan, tavarat tuodaan kotiin. Palvelu on kätevä, mutta käyttäjät valittavat, ettei tavara aina ole priimaa. Hedelmät ja vihannekset ovat usein jo valmiiksi vähän nahistuneita, ja tuoretuotteiden parasta ennen -päivä on liian lähellä. Vastaavanlaista dumppaamista tapahtuu myös matkakaupassa. Neljästä vuoden sisällä tekemästäni kaupunkilomasta kolmessa hotellihuone ei ollut sellainen kuin nettimatkaa ostaessani luulin. Tästä en voi syyttää omaa pihiyttäni, sillä kuulun niihin matkailijoihin, jotka mielellään törsäävät hyvään majoitukseen varsinkin lyhyillä kaupunkilomilla. Kahdessa tapauksessa huone vaihdettiin pienen väännön jälkeen, mutta valittaminen ei ole mukavin tapa aloittaa loma. Herra No Reply ei tietenkään ollut tavattavissa.

Seuraavan kaupunkilomani  taidan ostaa matkatoimistovirkailijalta. Hyvää matkailun asiakaspalvelua on onneksi vielä tarjolla ympäri Suomen. Itsepalveluna poimisin silti mielelläni appelsiinit suoraan puusta aamupalalle, kuten Nina ja Mika Kaverinen tekivät Mallorcalla, Matkaopas 2/2012, sivu 20. Talo uima-altaineen ja puutarhoineen oli hieno nettilöytö. Herra No Replyn sijasta talonvuokraajien asiaa hoiti mukava mallorcalaisrouva.

Pirkko Puoskari

Muita Matkaopas-lehden aiheita