Nesteytys on tärkeää. Siitä muistuttaa hellepäivän kiinnostavin organisaatio, Eurooppalainen nesteytyksen asiantuntijaorganisaatio.

Lämmin sää aiheuttaa hikoilua. Hikoilusta seuraa nestevajaus, jollei nestehukkaa torjuta ahkerasti. Nestevajaus voi olla hankala tunnistaa.

Lievän nestevajauksen huomaa janosta, päänsärystä, heikotuksesta, huimauksesta sekä väsymyksen ja velttouden tunteesta. Lievä nestevajaus merkitsee noin prosenttia kehonpainosta.

Kohtuullinen nestevajaus, noin neljä prosenttia kehonpainosta, ilmenee suun kuivuutena, virtsan vähäisyytenä, vetelänä olona, sydämenlyöntien tiheytenä sekä ihon kimmoisuuden puutteena.

Vakavasta nestevajauksesta, kymmenen prosenttia tai enemmän kehonpainosta, voi olla kyse, jos tunnet voimakasta janoa, virtsa puuttuu, hengitys nopeutuu, ajatus harhailee, tuntuu kylmältä ja iho muuttuu nihkeäksi. Vakava nestehukka on hengenvaarallista, ja tarvitaan välitöntä sairaanhoitoa.

Vähennä haihtumista -- eurooppalaisten nesteytyksen asiantuntijoiden vinkit

•    Vältä ulkoilua päivän kuumimpina hetkinä ja jos mahdollista, pysy varjossa.

•    Käytä päähinettä ja kevyttä vaatetusta.

•    Kevennä urheilutreenin kestoa ja voimakkuutta.

•    Suosi ilmastoituja tiloja.

•    Kysy lääkäriltäsi neuvoa, jos lääkityksesi lisää nestevajauksen riskiä.

•    Tarkkaile painoasi: lyhyellä aikavälillä (1-2 päivää) painon muutos johtuu todennäköisesti nestetasapainon muutoksesta.

Näin lisäät nesteytystä

•    Juo helteellä säännöllisesti, vaikkei edes janottaisi.

•    Vesi on paras janojuoma.

•    Huolehdi erityisesti riskiryhmien, kuten vanhusten ja lasten, nesteytyksestä.

•    Nauti hedelmiä ja vihanneksia – ruoan osuus ihmisen nesteytyksestä on noin 20-30 prosenttia.

•    Vaihtele janojuomia, jottei nesteytys ala tympiä.

•    Vältä vahvoja alkoholijuomia.

Lisätietoa www.europeanhydrationinstitute.org