Kuvat
Sanoma-arkisto / Panu Pälviä

Toimittaja Katariina Halonen pohtii, onko 30 käyttökertaa vaatteelle paljon vai vähän. 

Twitterissä pyörii tällä hetkellä #30käyttöä -haaste. Haasteen ideana on kannustaa ihmisiä ostamaan vain vaatteita, joille kertyy vähintään 30 käyttökertaa. Ajatus haasteen taustalla on kiistatta hyvä.

Aloin kuitenkin pohtimaan, että olenko ainoa, jonka mielestä 30 käyttökertaa kuulostaa todella vähältä?

Suomalaisten kulutustottumuksista on toki puhuttu ennenkin. Siinä, missä maailman ylikulutuspäivä oli muutama päivä sitten, 29. heinäkuuta, kuluttivat suomalaiset yli varojensa jo huhtikuun alussa. Näiden tilastojen valossa on helppo uskoa, että ostamme vaatteita tällä hetkellä enemmän kuin vuosiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

En ole itsekään mikään kuluttamisen malliesimerkki. Silti 30 käyttökertaa kuulostaa korvaani todella vähältä. Oikeastaan se kuulostaa käsittämättömältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kolmekymmentä käyttökertaa on rinnastettavissa kolmeenkymmeneen päivään, jos ajatellaan, että ihminen kulkee samoissa vaatteissa päivän kerrallaan. Tämän rinnastuksen jälkeen tuntuu vielä käsittämättömämmältä, että vaatteen käyttäminen kuukauden ajan olisi meille haaste tai saavutus.

Samaa voisi pohtia uutisista, joissa vuoden ostolakosta puhutaan kuin maailman kahdeksannesta ihmeestä. Se, että välttää ostamasta turhaa tavaraa on vähintäänkin järkevää, mutta onko vuoden ostolakko oikeasti uutinen? Jos on, niin mitä se kertoo meistä? 

Tiedetään, turha kyynisyys tuskastuttaa, eikä positiivisen esimerkin voimaa kannata aliarvioida. Haasteet ja uutiset, jotka kannustavat ihmisiä tarkastelemaan omaa kulutustaan kriittisemmin, eivät maailmaa ainakaan pahenna.

Omalla kohdallani ne kuitenkin saavat pohtimaan sitä, kuinka syvässä suossa me todella olemme.

Vierailija

Nuo haasteet ja ostolakot ei kerro meistä mitään, vaan niistä jotka bloggaa ja kirjoittaa niistä. Heillä nimenomaan on rahaa ostella koko ajan uutta ja tuleehan osalle ihan toimeentuloa siitä että mainostavat muille milloin mitäkin kivaa tavaraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla