Unikko-kuosista ommeltuja silkkipaitoja esiteltiin muotinäytöksessä Savoy-ravintolassa keväällä 2015. Kuva: Sanoma-arkisto / Kaisa Rautaheimo
Unikko-kuosista ommeltuja silkkipaitoja esiteltiin muotinäytöksessä Savoy-ravintolassa keväällä 2015. Kuva: Sanoma-arkisto / Kaisa Rautaheimo

Klassikkokuosia näkee nyt sekä kaupunkifestareilla että poliitikan paraatipaikoilla.

”Huhhuh, nyt on kyl kipee rotsi! Törkee löytö!” kommentoi käyttäjä nimeltä Second.handshake Instagram-kirppiksellä myytävää Unikko-sadetakkia. Se on jo myyty, eikä ihan halvalla.

Marimekon klassikkokuosi on taas kaikkialla. 

Minut kukkakangas kuljettaa ruskean värin ja mäntypuun kyllästämään lapsuuteen. En osaa nähdä sitä trendikkäänä katumuotina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Unikolle on kuitenkin kysyntää. Herttoniemen kangaspaino syytää maailmalle nyt poikkeuksellisen paljon Unikkoa, yrityksestä kerrotaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tämän kesän mallistossa Unikko kukkii muun muassa napapaidoissa. Kuva: Osma Harvilahti / Marimekko
Tämän kesän mallistossa Unikko kukkii muun muassa napapaidoissa. Kuva: Osma Harvilahti / Marimekko

Nyt meneillään olevalla uusintakierroksella Maija Isolan suunnittelemaa 55-vuotiasta kuosia voi bongata sekä trendikkäiltä kaupunkifestareilta että perussuomalaisten puoluekokouksesta.

Kun kansanedustaja Arja Juvonen (ps.) kesäkuun viimeisenä viikonloppuna valittiin puolueen toiseksi varapuheenjohtajaksi, hänen yllään oli pikkukukkaista Unikkoa, sinisävyissä tietenkin. Kun sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen (vas.) puhui aktiivimallista viime keskiviikon tiedotustilaisuudessa, hänen yllään oli mustapohjainen paitapusero, jossa kukkivat valkoiset unikot vihreillä ja keltaisilla aksenteilla. Unikko yhdistää politiikan äärilaitoja.

Poliitikkojen yllä Marimekko ei ole uutta. Esimerkiksi konkaripoliitikko Paula Risikkoa (kok.) ei oikein muissa vaatteissa julkisuudessa näekään. Mikäpä muu kuin Marimekko kertoisi uskosta suomalaiseen työhön ja suunnitteluun.

Nyt Unikon ovat ottaneet voimalla omakseen myös trenditietoiset nuoret aikuiset. Siitä on tullut uskottavaa katumuotia.

Tyyliteltyä kukkakuviota on näkynyt jo jonkin aikaa heidän yllään etenkin farkkutakeissa. Netin kirppispalstoilla huomaa, että käytettyä Unikkoa hamstraavat paljon myös nuoret miehet. Se näkyy myös esimerkiksi Instagramin tyylitileillä.

Miten unikko nousi uudelleen?

Unikon uudessa suosiossa ei ole kyse vain nostalgianälästä tai siitä, että trenditietoiset ovat yhtäkkiä vain päättäneet sukeltaa vanhempiensa kirppiskasseihin. 

Taustalla on myös tietoista brändistrategiaa. 

Marimekko on jo vuosia halunnut nuorentua. Muuten se ei voi selvitä. Unikko taas on nousuja ja laskuja kokeneen designyrityksen kivijalkoja, jota on jalostettu reippaasti ennenkin.

Marimekko tekee yhteistyötä nuoriin ja trendikkäisiin vetoavien somevaikuttajien kanssa. He saavat lainaksi ja käyttöönsä vaatteita, jotka sitten näkyvät somessa. Samanlaista markkinointia harrastavat monet muutkin yritykset.

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ihanaa juhannusta💜💜💜 📷 @mustarttu #juhannus #marimekko

A post shared by JANITA AUTIO (@janitaautio) on

Lapsuusmuistoja ja ryöstöviljelyä

Muoti kiertää ja kertautuu. Se myös symboloi käyttäjilleen eri asioita. 

Omassa muistissani on lapsuuden lisäksi hyvin myös vuosituhannen vaihde, jolloin kukkakuosia monistettiin huolella vähän kaikkialle lautasliinoista televisioihin. 

Yliannostus oli niin tuju, että kuosi tuntuu edelleen vähän nololta, vaikka voisin Unikkoa käyttämällä juuri nyt osoittaa trendikkyyteni. Ehkä alan olla kuosiin kypsä vasta sitten, kun se ei enää vilku Flow-festareilla.

Unikko-tuotteita oli esillä Marimekon 60-vuotisnäyttelyssä Designmuseossa vuonna 2011. Kuva: Sirpa Räihä
Unikko-tuotteita oli esillä Marimekon 60-vuotisnäyttelyssä Designmuseossa vuonna 2011. Kuva: Sirpa Räihä

On mahtavaa, että nuoret jahtaavat Marimekkoa kirppiksiltä eivätkä pikamuotia ketjumyymälöistä. Meille Unikon liian hyvin muistaville se on tilaisuus päästä ysärimuodista eroon. Kaikki voittavat.

Linda-Julia

Miksi kirjoittaja luulee Marimekon olevan taas muotia? Yhtä moni julkaisee itsestään kuvia adidaksissakin, mutta eivät nekään ole nyt taas muodissa..? Marimekko on retrokuosi, joten retron tullessa muotiin, marimekko on vain osa tätä. Itsessään se on auttamatta vanhanaikainen muotikuosi, ihan kuin sinapin väriset keittiökaapit yhdistettynä vihreään seinäkuvioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla