Kuvat
Shutterstock
Risteilyllä maissa ollaan 6–12 tuntia. Tässä Montenegron Kotor.
Risteilyllä maissa ollaan 6–12 tuntia. Tässä Montenegron Kotor.

Risteilymatkojen suosio kasvaa koko ajan. Entinen reppumatkailija Merja Mähkä testasi viikon laivareissun Välimerellä.

Rakastan matkustamista ja kiertämistä. Kokonainen viikko yhdessä lomakohteessa on minusta puistattava ajatus. Tykkään kiertää maasta toiseen, koluta museoita ja toreja, suunnistaa kaupungeissa ja chillata rannalla sopivassa suhteessa.

Mieheni taas ei rakasta matkustamista eikä kiertämistä. Hän stressaantuu hotellien vaihtamisesta, eksymisestä ja siitä, että missään ei ole siistiä vessaa tai ravintolaa, josta saisi varmuudella lapselle kelpaavaa ruokaa.

Koska rakastamme toisiamme, päädyimme viikon mittaiselle risteilylle itäiselle Välimerelle. Aavistelin, että lemmenlaivatyyppinen risteily voisi olla ratkaisu, jossa tulisimme toisiamme puolitiehen vastaan. Ja näin kävi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Valitsimme Royal Caribbeanin Splendour of the Seas -aluksen. Tavalliseen Ruotsin-laivaan verrattuna se oli palvelutarjonnaltaan laajempi, eikä ilmassa leijunut tunkkaisia muistoja ajoilta, jolloin laivan baareissa vielä tupruteltiin tupakkaa. En kutsuisi alusta luksukseksi, mutta on se laadukkaampi kuin pikkuserkut Itämerellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tykkäsimme reissusta sen verran, että teimme myöhemmin toisenkin risteilyn. Sitten kiintiö tuli täyteen, vaikka toinenkin kokemus oli mukava.

Ei mikään ekoteko!

Tämä on selvä: risteilyloma ei todellakaan ole ympäristön kannalta paras lomavaihtoehto. Paikalle mennään yleensä lentäen, ja sen lisäksi laivatkin puksuttavat ilmaan kasvihuonekaasuja. Sekin on ollut otsikoissa, että laivat laskevat jätevesiään mereen.

Kesäkuussa kohuttiin myös Välimeren-laivojen rikkipäästöistä, jotka pelkästään isoimmilla varustamoilla ovat ympäristöjärjestön mukaan jopa kymmenkertaiset Euroopan kaikkien henkilöautojen päästöihin verrattuna.

Risteilyturistit eivät myöskään jätä matkakohteisiin niin paljon rahaa kuin tavalliset turistit, sillä he ostavat paikan päältä lähinnä matkamuistoja.

Minä ajattelisin risteilylomaa kerran elämässä -erikoismatkana: kun reissuun pitää saada mukaan huonojalkainen eläkeläinen, lapsia tai vaikka tuore aviopuoliso.

 

Pysähdyksiä satamiin

  1. Kotor, Montenegro. Kaunis, romanttisesti rapistunut vanhakaupunki, jonka ehtii hyvin koluta päivässä.
  2. Mykonos. Ooo, Mykonos! Täydellinen kohde päiväretkelle. Sinistä ja valkoista, sokkeloisia katuja ja trendikkäitä kahviloita. Kiertelyn jälkeen parkkeerasimme kaupungin pienelle biitsille.
  3. Ateena. Varsinainen satama on Piraeuksessa, josta hyppäsimme hop on, hop off -turistibussiin ja katsastimme Ateenan nähtävyydet. Kiipesimme aamusella Akropolikselle, muistelimme Syntagma-aukiolla Kreikan talouskriisin mielenosoituksia ja totesimme Zeuksen temppelillä, että nyt on liian kuuma tutkia raunioita. Maissa oloa varten oli varattu poikkeuksellisen paljon aikaa. Päivä oli järkyttävän raskas, mutta antoisa.
  4. Korfu. Korfun saaren pääkaupunki on ihan ok. Pulikoimme vähän pienellä kivirannalla ja kiertelimme vanhan kaupungin kujilla.
  5. Argostoli, Kefalonia. En ymmärrä, miksi meidät tuotiin tänne. Ehkä saarella olisi pitänyt lähteä laivayhtiön järjestämälle retkelle.

Kaunis Mykonos, yksi Kreikan saarista, on täydellinen päiväretkikohde.
Kaunis Mykonos, yksi Kreikan saarista, on täydellinen päiväretkikohde.

Risteilymatkan plussat ja miinukset 

+ Tämän paremmaksi ei buffet tule! Ruokaa on tarjolla koko ajan eri ravintoloissa ja menut vaihtuvat joka aterialla.

+ Kannen poreammeissa on rentouttavaa loikoilla. Iltaisin ammeesta käsin voi katsella screeniltä elokuvia tai urheilua.

+ Kannella kulkee myös juoksurata, jolla oli majesteetillista lenkkeillä.

+ Palvelu on hyvin pirteää. Keskellä Välimerta tuntee olevansa ennemminkin Amerikassa kuin Euroopassa.

– / + Kännykät eivät merellä toimi, ja satelliittiyhteydet ovat sikamaisen kalliita. Siinä piilee myös yksi risteilyn hienous: laivalla on helppo keskittyä muuhun kuin someen. Tarjolla on myös kaikenlaista maksutonta ohjelmaa.

Koska emme malttaneet maksaa ekstraa, otimme ikkunattoman hytin. Ikkuna olisi maksanut noin 300 euroa lisää per nuppi. Ikkunattomassa hytissä ei ole kiva viettää ylimääräistä aikaa.

  Vierailut maihin ovat pieniä pöläyksiä. Risteilyn jälkeen ymmärtää, miten olennainen osa kohteeseen tutustumista ovat illat ja ruokailut.

Pittoreski Korfu muistuttaa hieman Italian kaupunkeja.
Pittoreski Korfu muistuttaa hieman Italian kaupunkeja.

Mitä lysti maksaa?

Jos kestää ikkunattoman hytin, risteily maksaa kahdelta hengeltä noin 1700 euroa. Päälle tulevat lennot, jotka on mahdollista saada noin 600 eurolla kahdelle hengelle. Hintaa tulee siis yli tuhat euroa per nuppi. Onneksi ruuat sisältyvät hintaan.

Lisäkustannuksia tulee, jos yöpyy lähtösatamassa edeltävän yön.

Nykyisin risteilyjä voi hankkia myös matkatoimistojen kautta paketteina lentoineen.

VINKKI! Risteilyitä voi vertailla Seascanner-palvelussa.

3 X näin valitset risteilyn

  1. Mikä laivayhtiö? Välimerellä risteilevät muun muassa Royal Caribbean Cruises, Celebrity Cruises, Norwegian Cruise Line, MSC Cruises ja Costa Cruises. Niillä on erilaisia painotuksia. Royal Caribbean on perheorientoitunut. Celebrity Cruises on keskittynyt aikuisten hemmotteluun. Matkatoimistot antavat yhtiöille tähtiluokituksia, jotka vaihtelevat 3–4 tähden välissä.
  2. Mikä reitti? Reittejä Välimerellä on runsaasti. Jos haluaa kunnon 10–14 päivän turneen, voi hypätä kyytiin Barcelonassa ja matkustaa aina Roomaan asti. Viikon matkoilla lähtö- ja paluusatama on usein sama, mikä tekee lentojen hommaamisesta edullisempaa. Lähtösatamina toimivat läntisellä Välimerellä Rooma, Marseille ja Barcelona, itäisellä taas Venetsia ja Ateena.
  3. Miten iso paatti? Laivan koolla on iso merkitys risteilykokemukseen. Isoimmat alukset tarjoavat eniten viihdykettä, kuten vesiliukumäkiä ja erilaisia ravintoloita. Suuren aluksen ongelma on valtava ihmismäärä, joka alukseen pakkautuu – ja joka sitten satamissa myös purkautuu. Se tarkoittaa jonoja ja turistiruuhkaa maissa. Pienemmällä laivalla tunnelma on vähän intiimimpi.
Sisältö jatkuu mainoksen alla