Pidä pää kylmänä, jos lentosi myöhästyy. Sinulla voi olla oikeus jopa 600 euron hyvitykseen.

Jos lentosi myöhästyy tai peruuntuu, toimi näin:

  • Säilytä tarkistuskorttisi ja kaikki matkustusasiakirjat.
  • Tiedustele heti, miksi lentosi myöhästyy tai peruuntuu.
  • Jos joudut ostamaan virvokkeita tai aterioita odottaessasi, säilytä kuitit, jotta voit liittää ne korvaushakemukseesi.
  • Jos pääset matkaan, merkitse muistiin todellinen saapumisaika lopulliseen määränpäähäsi.
  • Älä allekirjoita mitään asiakirjoja tai hyväksy lentoyhtiön tekemiä tarjouksia, joilla luovut oikeuksistasi korvauksiin.

Mitä lentoyhtiö on velvollinen korvaamaan minulle?

Jos lento viivästyy kaksi tuntia tai enemmän, lentoyhtiöllä on yleensä kolme velvollisuutta.

  1. Huolenpitovelvollisuuteen kuuluvat matkustajille tarjotut virvokkeet, ruoka, tarvittaessa majoitus, lentokenttäkuljetus ja muut viivästyksestä aiheutuneet kulut.
  2. Lisäksi lentoyhtiöt ovat vuodesta 2007 lähtien olleet velvoitettuja vakiokorvaukseen, jos lentoon eivät ole vaikuttaneet poikkeukselliset syyt. Vakiokorvaus vaihtelee 250 ja 600 euron välillä.
  3. Yhtiön kolmas velvollisuus on toimittaa asiakas perille tai korvata hänelle lipun hinta.

Vakiokorvaus vaihtelee 250 ja 600 euron välillä.

Milloin lentoyhtiö on korvausvelvollinen?

Jos asiakas saapuu määränpäähän yli kolme tuntia aikataulun mukaista saapumisaikaa myöhemmin ja jos lentoyhtiö ei pysty osoittamaan, että olosuhteet olivat poikkeukselliset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

EU-tuomioistuin on linjannut, että odottamattomiakaan teknisiä vikoja ei voi pitää poikkeuksellisina. Sen sijaan esimerkiksi sabotaasista tai lintutörmäyksestä johtuva vika koneessa katsotaan odottamattomaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Millaisesta viivytyksestä saa maksimikorvauksen?

Jos Euroopan ulkopuolelta lähtevän tai saapuvan lennon pituus on yli 3500 kilometriä ja saavut määränpäähäsi yli neljä tuntia myöhässä, sinulla on oikeus 600 euron vakiokorvaukseen.

EU:n sisäisen lennon maksimikorvaus on 400 euroa. Sen voi saada, jos yli 1500 kilometrin lento on myöhässä yli kolme tuntia. Alle 1500 kilometrin lennosta voi saada korvausta 250 euroa, jos lento on myöhässä yli kolme tuntia.

Milloin ei kannata hakea korvauksia?

Jos laajaa ongelmatilannetta ei ole voitu lentoyhtiön puolelta välttää, vaikka kaikki toimenpiteet sen eteen olisi toteutettu. Turvallisuusriskit, sääolosuhteet ja ilmaliikenteen hallintaa koskevat päätökset ovat tällaisia tilanteita.

Esimerkiksi Islannin vuoden 2010 Eyjafjallajökull-tulivuoren purkauksen vuoksi peruuntuneita lentoja ei korvattu matkustajille.

Haetaanko korvausta aina lentoyhtiöltä?

Jos lento on osa valmismatkaa, korvausvelvollisuus saattaa olla sekä lentoyhtiöllä että valmismatkan järjestäjällä.

Matkavakuutuksen ottaminen peruuntumisen varalle kuitenkin kannattaa, sillä matkanjärjestäjän korvausvelvollisuudet pienenivät lainmuutoksen takia viime heinäkuussa.

Mitä vakuutus korvaa?

Osa matkavakuutuksista tarjoaa turvaa myös matkan peruuntumisen tai matkalta myöhästymisen varalle. Kuluja matkan peruuntumisesta haetaan vakuutusyhtiöiltä runsaasti.

Vakuutusehdot kannattaa lukea tarkkaan, sillä peruuntumisella saatetaan viitata siihen, että matka peruuntuu sairastumisen vuoksi, tai että matkalta myöhästyy, koska lentokenttäjuna ei kulje teknisen vian vuoksi.

Muista, että vaikka vakuutuksesi korvaisi kulut lentosi myöhästymisestä tai peruuntumisesta, sinun on silti haettava ensin korvausta matkanjärjestäjältä ja lentoyhtiöltä.

Miten haen korvauksia?

Voit käyttää valituksen tekemiseen Kilpailu- ja kuluttajaviraston reklamaatioapuri-sovellusta tai EU-kansalaisille tarjottua Lentomatkustajan valituslomaketta.

Mitä jos lentoyhtiö kieltäytyy korvaamasta?

Kuluttajariitalautakunta käsittelee korvausten maksamista koskevia erimielisyyksiä. Se ei peri asian käsittelystä maksua ja ilmoituksen asiasta voi tehdä verkossa.

Ennen kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntymistä matkustajan tulee kuitenkin olla itse yhteydessä lentoyhtiöön. Yleisimmät tapaukset koskevat matkustajan oikeutta vakiokorvaukseen, kun lento on viivästynyt tai peruutettu.

En osaa hakea itse korvauksia – mitä teen?

Voit hakea korvauksia siihen erikoistuneen yrityksen kautta. Esimerkiksi AirHelp tekee hakemuksen asiakkaan puolesta. Yritys ottaa 25 prosenttia korvaussummasta ja vie korvaushakemuksen yleensä oikeuteen. Yritys ei laskuta mitään, jos korvauksia ei myönnetä.

Kuinka kauan korvauksien saamiseen menee?

Jos lentoyhtiö myöntää tehneensä virheen, se saattaa maksaa korvauksen muutamassa viikossa.

Jos haet korvauksia kuluttajariitalautakunnan kautta ja asiassa päästään valmisteluvaiheessa sovintoon, käsittelyaika on muutamia kuukausia. Jos sovintoa ei synny ja asia ratkaistaan lautakunnan puheenjohtajan tai jaoston päätöksellä, käsittelyaika on pidempi.

Tällä hetkellä päätöksen saamiseen menee yli vuosi. AirHelpin arvion mukaan korvauksien saamiseen menee noin kuusi kuukautta.

Lähteet: AirHelpin maajohtaja Aleksi Seppo, kuluttajariitalautakunnan ylitarkastaja Annaliisa Ahlroth, OP Vakuutuksen korvauspäällikkö Nadja Karppinen

Tämä on Matkaopas-lehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fi:ssä. Lisää Matkaoppaan juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/matkaopas.

Joka viides lento lähti myöhässä

  • Vuonna 2018 Suomesta lähteneistä lennoista 78 prosenttia lähti ajallaan. Edellisenä vuonna vastaava prosentti oli 82,1.
  • 900 Suomesta lähtevää lentoa peruttiin kokonaan. Vähintään kolme tuntia myöhässä lähteneitä lentoja oli 300.
  • Viime vuonna korvausasetuksen piiriin kuuluneet lennot koskettivat yli 117000:ta matkustajaa. Määrä oli liki kaksinkertainen edellisvuoteen verrattuna.
  • Korvausta peruuntuneesta tai myöhästyneestä lennosta voi hakea kolmen vuoden ajan.
  • Vähintään vartin mutta alle kolme tuntia myöhässä olleita lentoja lähti Suomesta viime vuonna 23500. Näistä myöhästymisestä ei makseta korvauksia.
  • Viime vuonna lentoyhtiöitä koskevia ratkaisupyyntöjä tuli kuluttajariitalautakuntaan 6261 kappaletta. Lentojen peruuntumisten ja viivästymisten lisäksi kuluttajariitalautakunta käsittelee myös esimerkiksi matkatavaroiden katoamisiin ja viivästymisiin liittyviä erimielisyyksiä.
  • EU-maissa lentokorvauksia jää lunastamatta 5 miljardin euron edestä vuosittain.

Lähteet: AirHelp, kuluttajariitalautakunta

Vierailija

En voi suositella airhelpiä, he veloittavat oikeudelliset kulut vaikkeivät edes ole joutuneet viemään asiaa oikeuteen. Itse sain myöhästyneestä lennosta Phuketiin suoraan Tui:LTA jaettuna vakiokorvauksen 600€ ilman mitään vänkäämistä. Kaveri vänkäsi airhelpiä kanssa ja sai vain 300€ pidemmän ajan kuluessa kuin minä.

Piipsukka

Mieheni kanssa vietimme viime jouluaaton Frankfurtin lentokenttähotellissa koska lento Torontosta Helsinkiin myöhästyi. Näinollen jatkolento Frankfurtista Helsinkiin järjestyi vasta joulupäivänä. Lufthansa hoiti korvaukset esimerkillisesti ilman kikkailuja, täytin lomakkeen netissä ja saimme täyden korvauksen (600€/hlö). Sekä yöpymisen ruokailuineen. Suosittelen ottamaan aina yhteyttä lentoyhtiöön

Sisältö jatkuu mainoksen alla