Lennon merkittävästä myöhästymisestä voi edelleen vaatia vakiokorvausta lentoyhtiöltä. Kuva: Shutterstock
Lennon merkittävästä myöhästymisestä voi edelleen vaatia vakiokorvausta lentoyhtiöltä. Kuva: Shutterstock

Valmis- eli pakettimatkat ovat jatkossa matkapaketteja, ja niitä koskeva lainsäädäntö uudistuu heinäkuussa.

Pakettimatka on tuttu ja turvallinen tapa reissata, mutta heinäkuun alusta valmismatkailu muuttuu hieman. 

Vanhan valmismatkalain nimittäin korvaa laki matkapalveluyhdistelmistä. Laki astuu voimaan 1.7.2018. Sen taustalla on EU:n matkapakettidirektiivi.

Samalla valmismatkojen sijaan aletaan puhua matkapaketeista. Ne ovat matkoja, jotka on paketoitu tavalla tai toisella erilaisista palveluista yhdeksi kokonaisuudeksi.

Kuulostaako monimutkaiselta? Haastattelimme Kilpailu- ja kuluttajaviraston apulaisjohtajaa Katri Väänästä, joka kertoi, mitä muutoksia uusi matkapakettilaki käytännössä tuo mukanaan. Kuluttajan kannalta merkittävimpiä uudistuksia on kolme:

  1. Lakia sovelletaan aiempaa useampiin matkoihin. Heinäkuusta alkaen matkapaketeiksi lasketaan myös muita kuin perinteisten matkanjärjestäjien tarjoamia matkapalveluyhdistelmiä.

    Matkapaketti muodostuu esimerkiksi, kun hotellivaraukseen liittää vuokra-auton. Matkapaketteja ovat myös netin matkavaraussivuilta tehdyt lentojen ja hotellin varaukset, jotka kuluttaja kokoaa itse ja joista hän maksaa kokonaishinnan.

    – Kun poimitaan ostoskoriin ja maksetaan kokonaishinta, muodostuu paketti. Jos ostetaan erillisinä palveluina, pakettia ei muodostu, Katri Väänänen selventää.
  2. Matkan peruuttamisoikeus muuttuu. Tähän mennessä suomalainen on voinut peruuttaa valmismatkan ilman, että siitä on koitunut merkittäviä kuluja, jos on esimerkiksi sairastunut ennen matkaa ja pystynyt osoittamaan sen lääkärintodistuksella.

    Uuden lain mukaan matkan saa peruuttaa milloin vain, mutta matkanjärjestäjällä on oikeus periä kuluttajalta peruutusmaksu, joka vastaa peruutuksesta syntyneitä kuluja. Käytännössä peruuttaminen voi tulla kalliiksi, sillä usein matkanjärjestäjät maksavat aikaisessa vaiheessa alihankkijoilleen esimerkiksi hotellihuoneista ja kuljetuksista.

    – Sen takia on tärkeää, että matkavakuutuksessa on peruutusturva. Sen avulla kulut on mahdollista saada takaisin vakuutuksesta, mikä pienentää taloudellista riskiä.

    Suomen matkatoimistoalan liiton kanssa on neuvoteltu uudet matkapakettiehdot, jotka astuvat myös voimaan 1.7. Ehdoissa on määritelty, että peruutusmaksun suuruus on tietty prosenttiosuus matkan hinnasta. Käytetty prosentti riippuu siitä, milloin matka peruutetaan. Liittoon kuuluvat isot matkanjärjestäjät Suomessa, ja ehtoja saavat soveltaa myös liittoon kuulumattomat yritykset.
  3. Myös mielipaha saattaa oikeuttaa korvaukseen. Jos palvelussa on jokin virhe, matkustajalla on oikeus saada hinnanalennusta tai vahingonkorvausta. Uudessa laissa huomioidaan myös matkasta aiheutunut aineeton vahinko, mielipaha. Se kuitenkin edellyttää, että matkapalvelussa on merkittävä virhe.

    – Korvausta ei voi hakea, jos aurinko ei paistanut. Esimerkkinä virheestä on käytetty matkapakettia, johon on ostettu all inclusive -ruokailut. Jos matkustaja saa niistä salmonellan tai vatsataudin ja joutuu viettämään päiviä hotellihuoneessa, on mahdollista saada mielipahakorvausta matkanautinnon menettämisestä.

Tulkinnanvaraakin on

Se, miten kussakin tapauksessa lopulta tullaan menettelemään, selviää täydellisesti vasta, kun uutta lakia aletaan soveltaa käytäntöön.

– Mielipahakorvausta ei ole aikaisemmin tunnettu Suomessa. Se tulee varmasti aiheuttamaan aika paljon tulkinnanvaraisuutta, kun näitä tapauskohtaisesti ratkaistaan. Joka tapauksessa virheen täytyy olla merkittävä, Katri Väänänen sanoo.

Pakettimatkailijoiden taloudellinen turvallisuus varmistetaan sillä, että matkanjärjestäjät asettavat vakuuden siltä varalta, etteivät pysty hoitamaan velvollisuuksiaan. Esimerkiksi konkurssitilanteessa kuluttaja saa rahansa takaisin vakuudesta. Jos matkustaja on jo kohteessa, vakuus takaa sen, että hänet pystytään lennättämään takaisin kotiin.

”On tärkeää, että matkavakuutuksessa on peruutusturva.”

Jotta asiat eivät tuntuisi ihan liian selkeiltä, uuteen lakiin on kirjattu myös sellainen matkavaihtoehto kuin ”yhdistetty matkajärjestely”. Sellainen syntyy, jos esimerkiksi varaa verkkosivustolta lennot ja tarttuu saman tien vielä vahvistussivulla olevaan tarjoukseen hotellista. Varausten yhdistelmästä muodostuu yhdistetty matkajärjestely, johon liittyy esimerkiksi aiemmin mainittu vakuusturva. Matkapaketin ja yhdistetyn matkajärjestelyn eroja selvennetään tarkemmin Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeessa sekä taulukossa.

Kuluttajaneuvonta auttaa

Jos matkassa sitten on jotain ongelmia tai puutteita, ensisijaisesti reklamaatio tulee tehdä matkanjärjestäjälle.

Jos lopputulos ei tyydytä, Katri Väänänen neuvoo kääntymään kuluttajaneuvonnan puoleen. 

– Neuvoja voi sovitella asiaa olemalla yhteydessä yritykseen. Jos sekään ei tuota tulosta, voi tehdä valituksen kuluttajariitalautakuntaan.

Riidan voi viedä myös oikeuteen, mutta ensin kannattaa yrittää neuvotella, sillä oikeudenkäynti saattaa tulla kalliiksi.

On myös hyvä huomioida, että jos varaa matkan Suomen tai EU:n ulkopuolelta, kannattaa tutustua kussakin maassa voimassa oleviin lakeihin ja ehtoihin.