Toiset pingottavat, toiset osaavat rentoutua. Kuva: Shutterstock
Toiset pingottavat, toiset osaavat rentoutua. Kuva: Shutterstock

Olemmeko sisäistäneet syvien lihasten hallinnan niin hyvin, että emme osaa enää rentouttaa niitä?

Korsetti kuntoon! Tuttu ajatus kaikille, jotka ovat 2000-luvulla jossain jumpassa käyneet. Ja mikäpä siinä: kun syvät vatsalihakset ovat kunnossa, keho on tasapainossa ja ryhti pysyy uljaana.

Mutta jos nyt suoristit ryhtisi ja vedit sisäisen korsettisi piukaksi, lopeta! Vatsan sisään vetäminen voi olla syy yllättäville terveysongelmille. Urheilufysioterapeutti ja personal trainer Jani Parkkinen näkee työssään usein kestojännityksiä keskivartalolla. Olemmeko sisäistäneet tiukan korsetin jo niin hyvin, että emme osaa rentouttaa vatsalihaksiamme?

– Se on hyvin yleistä, eikä ollenkaan pelkästään naisten ongelma. Meillä kulttuurinen ihanne saa sekä miehet että naiset vetämään vatsaa sisään, hän sanoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kulttuurinen ihanne saa meidät vetämään vatsaa sisään.

Mitä se sitten haittaa? Parkkinen selittää, että kun pinnallisia vatsalihaksia jännittää ja vatsaa vetää sisään, keskivartalon syvien lihasten toiminta vaikeutuu. Alhaalla lantionpohjan lihakset ovat ongelmissa, ylhäällä taas pallea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Pallea on isoin hengityslihaksemme, ja kun keskivartaloa jännittää turhaan, hengityksestä tulee työläämpää. Keho ottaa levossakin käyttöön apuhengityslihakset rintakehästä, yläselästä ja niskan alueelta. Se taas voi aiheuttaa esimerkiksi niska- ja hartiakipuja.

Hengitystään tarkkailemalla voi analysoida, miten oma pallea toimii. Kun makaa selällään ja hengittää rennosti sisään, vatsan pitäisi vähän laajentua joka suuntaan. Jos sisäänhengityksessä rintakehä liikkuu ulos ja napa sisään, hengityksen toiminnassa ja vatsan rentoudessa on toivomisen varaa. Tilannetta voi korjata itsekin, kun keskittyy hengitykseensä; tämän blogimerkinnän lopussa on pari videota hengityksen tarkkailun avuksi. Rentouttakin voi treenata.

– Aloittaa vaikka siitä, että jännittää ja rentouttaa kehoa alue kerrallaan, selinmakuulla. Siitä huomaa, missä on kireyksiä. 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla