Kuvat
Shutterstock
Tässä paitsi meikataan, myös harjoitetaan mindfulnessia.
Tässä paitsi meikataan, myös harjoitetaan mindfulnessia.

Meikkaaminen ja muut kauneudenhoitorituaalit helpottavat ahdistusta.

Kauneudenhoidolla pyritään nimensä mukaisesti vaikuttamaan ulkonäköön. Siitä on kuitenkin muutakin hyötyä, kertoo kauneussivusto Byrdie. Kuten mitkä tahansa muutkin samanlaisena toistuvat rutiinit myös ihonhoito ja ehostus lievittävät todistetusti ahdistusta.

Ne toimivat siis meditaation tapaan: vaikkapa tuttu aamuinen kauneudenhoitorutiini rauhoittaa mieltä ja saa tuntemaan, että homma on hanskassa.

Ilmeisesti aivojemme mielestä asiat, joita tehdään rutiininomaisesti tai toistetaan useita kertoja, tuntuvat loogisilta ja tehokkaammilta. Tutkimuksissa on selvinnyt, että mitä useampi vaihe ja toistokerta johonkin tekemiseen liittyy ja mitä useammin se toistuu samaan aikaan vuorokaudesta, sitä suurempi vaikutus sillä on mieleemme. Näin ollen vaikkapa arkimeikin tekeminen aamuisin voi lisätä hyvinvointia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mihin kauneusrutiinien ahdistusta lievittävä teho sitten perustuu? Tutkimusten ja psykologi Sanam Hafeezin mukaan siihen vaikuttavat ainakin seuraavat tekijät:

1. Keskittyminen ja luova tekeminen

Esimerkiksi meikkaaminen on sen verran tarkkaa touhua, että se vaatii silmän ja käden koordinaatiota ja ylipäänsä keskittymistä. Toisaalta käytämme ehostuksessa myös luovuutta: minkä luomivärin tai huulipunan sitä tänään valitsisi?

Keskittymistä ja luovuutta vaativat tehtävät ovat psykologi Hafeezin mukaan paras keino helpottaa ahdistusta. Ahdistunut ihminen huolehtii yleensä sekä tulevasta että menneestä. Monet kauneudenhoitoon liittyvät toimet, kuten kasvonaamion levittäminen, silmänrajausten piirtäminen ja kynsien lakkaaminen, pakottavat kuitenkin keskittymään tähän hetkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Hallinnan tunne

Epävarmuuden aiheuttama pelko ja tunne siitä, ettei hallitse elämäänsä, voivat aiheuttaa ahdistusta. Mikä tahansa päivittäinen rutiini helpottaa ahdistusta, sillä rutiinien lopputulos on ennalta tiedossa. Niinpä siis myös vaikkapa ihonhoitotoimet ja meikkaaminen saavat tuntemaan, että tilanne on hallinnassa.

3. Mielekäs tekeminen

Ylianalysointi, itsesyytökset ja murehtiminen tulevasta saavat aikaan ahdistusta. Tähän suositellaan usein ratkaisuksi jotain itselle mielekästä ja mukavaa tekemistä. Tarkoituksena on siirtää keskittyminen positiiviseen tekemiseen ja siten pois ikävistä asioista. Jos kaunedenhoitopuuhista siis nauttii, niihin panostaminen auttaa rauhoittamaan mieltä.

4. Rauhoittavat tuoksut

Aistien käyttäminen rauhoittaa ahdistusta. Esimerkiksi laventelin tuoksun on tutkittu vähentävän ahdistuneisuutta ja masennusta olennaisesti. Lisäksi se helpottaa rauhattomuutta ja auttaa nukkumaan paremmin.

Muita rauhoittavia tuoksuja ovat ruusu, kookos, jasmiini ja appelsiini. Näiltä tuoksuvan kosmetiikan käyttämisellä voi siis myös vähentää levottomuutta.

5. Luonnonvalo

Meikkaaminen olisi onnistuneen lopputuloksen saavuttamiseksi hyvä tehdä luonnonvalossa kylpyhuoneen keinovalon sijaan. Ikkunan äärelle tai muutoin valoisaan paikkaan hakeutuminen on hyväksi myös mielelle. Luonnonvalolle altistuminen aamuisin auttaa nimittäin olennaisesti käsittelemään ahdistusta aiheuttavia tilanteita.

Suomessa aamutoimiin riittävän valon saaminen muutoin kuin katkaisijasta asettaa toki talvisin haasteensa, mutta siihen on hyvä pyrkiä mahdollisuuksien mukaan.

6. Arjen mindfulness

Kasvopesun ja kosteusvoiteen levittämisen kaltaiset rituaalit hellivät kehon lisäksi mieltä. Kaikenlainen huolenpito itsestä voi auttaa ahdistuksen hoidossa mindfulnessin lailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla