Tavanomaisissa töissä sitä vasta luovuutta tarvitaankin.

Moni kampaaja nauttii työssään erityisesti siitä, kun pääsee käyttämään mielikuvitustaan. Mutta kuinka suuri osa työstä on tosiasiassa tuttua rutiinipuuhaa?

Otimme selvää ja kysyimme parturi-kampaajalta itseltään! Emilia Laitinen Saxcé-kampaamosta sanoo, että ehdottomasti kysytyin palvelu on ”vaaleat raidat ja tasoitus”.

– Sanoisin, että 95 prosenttia töistäni on raidoituksia.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Eniten kysytään hiekkaisia tai helmiäissävyjä. Tyviväri halutaan raitojen avulla häivyttää tai hiuksiin toivotaan aavistus lisää kirkkautta. Monen tavoitteena on tukka, josta ei selvästi näe, että on käynyt kampaajalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Raidoitus on usein myös sellaisen lopputuloksen takana, josta sitä ei päällepäin huomaa, esimerkiksi sokkivärien. Laitisen mielestä raidoituksen sijaan voitaisiinkin puhua ennemmin vaalennuksesta eri tekniikoilla.


Näin rutiinityö pysyy mielekkäänä

Luulisi, että luovan työn tekijää turhauttaisi, että 95 prosenttia työajasta kuluu samaan asiaan.

Emilia Laitinen kuitenkin sanoo, ettei yleinen toive kyllästytä tai ärsytä häntä oikeastaan koskaan. Kyse ei kuitenkaan ole siitä, etteikö hänkin tylsistyisi, jos työ olisi päivästä toiseen tismalleen samanlaista.

– Raidoissa on se tosi upea elementti, että kun hius liikkuu, se toistaa vaaleaa eri lailla. Raitojen asettelulla määritetään, missä on valoa ja missä varjoa, ja niiden paikkaa muuttamalla päästään erilaisiin lopputuloksiin. Siinä pystyy aina haastamaan itseään ja miettimään, miten hiuksiin saa asettelulla mielenkiintoisen lopputuloksen, Laitinen sanoo.

– Se kyllä vaatii itseltä vähän mielikuvitusta, kun ei tosiaan ole muuta kuin vaalennusaine ja monesti hiekkaiset sävyt käytössä.

Laitinen kertoo tekevänsä aina hiuksiin edes jonkinlaisen hienovaraisen muutoksen asettelua ja tekniikkaa vaihtelemalla, vaikka tavoitteena ei olisikaan varsinainen muodonmuutos.

Moni asiakas ei pyydä raitoja dramaattinen muodonmuutos mielessään, vaan usein haetaan mahdollisimman pitkään hyvänä pysyvää tukkaa.

Laitinen on huomannut, että yhä useampi asiakas käy kampaajalla harvemmin, useamman kuukauden välein. Usein ja harvoin käyvien asiakkaiden välillä on selvä ero.

– Ne, jotka käyvät ottamassa raidat neljän kuukauden välein, ottavat yleensä käynnistä kaiken irti. Juodaan kahvi, pidetään silmät kiinni, kun päätä hierotaan, eikä tehdä töitä samaan aikaan. Kun käyntejä on harvemmin, ne ovat spesiaalihetkiä. Siinä näkee, että ihmiset oikeasti haluavat tulla myös nauttimaan.

Vierailija

Kampaajalla käynti ei todellakaan ole mikään nautinto.

Ahdistaa, kun kampaaja yrittää virittää keskustelua. Antaisivat asiakkaan olla rauhassa, kun hän selvästi yrittää syventyä lehteensä.

Vierailija

Minäkin ihmettelen kun yleensä lehtijutuissa kerrotaan kuinka kampaajat joutuvat kuuntelemaan asiakkaita, liiaksi saakka. Omat kokemukseni ovat ne, että haluaisin aina vain joko selailla lehteä tai ihan vaan olla hiljaa. Enkä jutustella tyhjänpäiväisiä työtään tekevän kampaajan kanssa. Mutta useimmiten kampaajat kokevat, ettei "voi olla hiljaa" ja aloittavat jutustelun. Jotenkin on sitten vaikea sanoa, että haluaisin vain olla nyt hiljaa, pitäisi kai vain uskaltautua sanomaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla