Jos reidet kutisevat ja polttelevat, kannattaa ennen kaikkea pitää ne puhtaina ja estää uudet hiertymät.

Moni kärsii kesäisin yhteen hankautuvien sisäreisien aiheuttamista hiertymistä, ihottumasta ja kutinasta. Onneksi vaivaa voi ehkäistä monella hyväksi havaitulla keinolla, kuten valitsemalla käyttöön puuvillaiset pyöräilyshortsit tai suihkuttamalla reisiin deodoranttia.

Katso kaikki niksit hiertymien estämiseen tästä jutusta:

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Vaan entä jos vahinko on jo ehtinyt tapahtua? Oireita ei välttämättä kannata ohittaa olankohautuksella. Kauneussivusto Alluren haastattelema ihotautilääkäri Melanie Palm kertoo, että jatkuva yhteen hankautuminen voi vaurioittaa ihoa, ja altistaa sen tulehdukselle. Helteessä hikoilu ei ainakaan auta asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Pidempään paikalla oleva hiki luo olosuhteet, jotka voivat lisätä bakteereja, mikä aiheuttaa iholle ärsytystä, hajua tai pahempaa, Palm sanoo.

Jos reidet punoittavat pahasti, ovat kivuliaat, turvonneet tai niissä on rakkuloita, voi kyseessä olla infektio. Tällöin kannattaa hakeutua lääkärin pakeille.

Jos tilanne ei ole ihan niin epätoivoinen, voi kurjia tuntemuksia helpottaa kotikonstein. Kokosimme yhteen ihotautilääkärien hyväksymät vinkit hankautuneiden reisien hoitoon:

  1. Peseydy riittävän usein. Jos olet hikoillut päivän aikana, kannattaa suosiolla painua suihkuun tilaisuuden tullen, eikä antaa hien olla pitkään. Pese reidet hellävaroen viileällä tai maltillisen lämpöisellä vedellä ja miedolla suihkusaippualla – voimakkaat pesuaineet ja hankaaminen vain pahentavat tilannetta!
  2. Sinkkivoide sopii lievien hiertymien hoitoon. Se ehkäisee myös uusien vaurioiden syntymistä.
  3. Vaseliini on niin ikään sopiva apukeino lievästi hiertyneille reisille ja suojaa ihoa uusilta hankaumilta.
    Sekä sinkkivoide että vaseliini kannattaa niiden tuhdin koostumuksen vuoksi levittää yötä vasten.
  4. Vältä hajustettuja voiteita. Hajustetut tai muutoin erikoisia ainesosia sisältävät ihonhoitotuotteet kannattaa suosiolla jättää väliin, koska ne luultavasti vain ärsyttävät ihoa entisestään.
  5. Aloe vera -geeli saattaa rauhoittaa ärsytystä ja tulehdusta.
  6. Kookosöljy voi tutkimuksen perusteella vähentää tulehdusta, tappaa bakteereja ja rauhoittaa ihoa.
  7. Anna ihon levätä. Malta olla raapimatta ihoa, vaikka kuinka syyhyttäisi. Kun olet levittänyt voidetta, anna reisille aikaa parantua.
  8. Suojaudu vaatteilla. Paras keino helpottaa tilannetta on estää reisiä hankautumasta yhteen enää uudelleen. Kannattaa siis valita riittävän pitkät lahkeet. Materiaaleista hengittävä puuvilla on fiksumpi valinta kuin tekokuidut. Myös öisin kannattaa vetää jalkaa puuvillaiset pöksyt.
  9. Ota suolakylpy. Sekoita epsom- eli karvassuolaa kylpyveteen ja lillu ammeessa 20–30 minuuttia. Magnesiumpitoinen suola laskee tulehdusta ja hoitaa muitakin oireita.
  10. Viilennä kylmäkääreellä. Kylmä helpottaa kutinaa ja tulehdusta. Kääri jäätä tai valmis kylmäpakkaus puhtaaseen liinaan ja pidä käärettä reisien ihoa vasten kolme 2–3 minuutin pätkää.
  11. Ripottele reisien iholle maissitärkkelystä. Maissitärkkelys voi helpottaa tilannetta varsinkin, jos hiertymät ovat seurausta hikoilusta, sillä se auttaa pitämään ihon kuivana. Voit myös laittaa tärkkelyksen päälle kerroksen vaseliinia.

Lähteet: Allure, HealthlineGood Housekeeping, StyleCraze

Sisältö jatkuu mainoksen alla