Meikkaajalle kannattaa kertoa mistä tykkää, mutta antaa vapaat kädet toteuttaa se tavalla, joka sopii kantajansa kasvoille. Kuva: Shutterstock
Meikkaajalle kannattaa kertoa mistä tykkää, mutta antaa vapaat kädet toteuttaa se tavalla, joka sopii kantajansa kasvoille. Kuva: Shutterstock

Jos sen sijaan haluat olla meikkaajan unelma-asiakas, kerro rohkeasti tyylistäsi ja toiveistasi ja yritä pysyä paikallasi. Ei se sen vaikeampaa ole!

Meikkaajan työ on asiakaspalvelua yhdessä sen jaloimmista muodoista. Onnistunut meikki nimittäin edellyttää, että molemmat osapuolet löytävät yhteisen sävelen. Se ei ole aina ihan helppoa, mistä kertoo pitkä keskusteluketju Reddit-sivustolla.

Siinä meikkaajiksi esittäytyvät kertovat tavoista, joilla asiakkaat hankaloittavat heidän työtään. Kokosimme keskusteluketjun olennaisimmat huomiot – useimmissa tapauksissa asiakkaat eivät ole tahallaan hankalia, vaan ehkä vain hieman ajattelemattomia.

Sitaateissa olevat tekstit ovat lainauksia Redditin keskustelusta.

1. Kuvitelmien ja todellisuuden ristiriita

”Kunpa saisin dollarin joka kerta, kun joku pyytää sumusilmämeikkiä mutta oikeastaan halusikin vain vähän beigeä silmiinsä...”

Kaikkein eniten keskustelussa nousee esille, että meikkaajille on usein iso työ sen selvittämisessä, mitä asiakas oikeasti haluaa. Useimmiten referenssikuvana on näyttävä Instagram-meikki tai Kylie Jennerin kasvot, mutta toisaalta meikin pitäisi olla kevyt. Tai jos meikkaaja toteuttaa oman versionsa kuvan meikistä, se onkin aivan liian vahva, kun asiakas katsoo itseään peilistä.

Moni pyytää myös smoky eye -meikkiä, mutta kavahtaakin sen tummuutta. Se, mikä on asiakkaan mielestä sumuinen, kevyt tai luonnollinen, on meikkaajan silmissä jotain ihan muuta.

Jos ei käytä arjessa kummemmin meikkiä, esimerkiksi ammattimeikkaajan tekemä valokuvameikki saattaa näyttää tymäkältä. Kuvissa vähän enemmän meikkiä on kuitenkin yleensä hyvä valinta, sillä kamera kadottaa osan sävyistä.


2. Meikkaajan pitäminen ajatustenlukijana

”En edes tiedä, kuinka monta kertaa asiakas on ollut pettynyt lopputulokseen, koska ei kertonut rehellisesti, mitä halusi.”

Meikkaajia turhauttaa myös se, jos meikattava ei kerro, millaisesta tyylistä pitää tai millainen meikin pitäisi olla. Meikkaajan kysymyksiin kannattaakin vastata muutakin kuin ”sano sinä”. Vaikka ei tietäisi meikkaamisesta paljonkaan, omasta tyylistään osaa silti kertoa.

Meikkaaja voi tietenkin tehdä sellaisen meikin, joka hänen mielestään sopii asiakkaan kasvoille, mutta se ei välttämättä ole sitä, mitä meikattava olisi toivonut. Tyytyväinen asiakas on meikkaajalle vähintään yhtä tärkeä asia kuin itse lopputulos, keskustelussa vakuutellaan.

3. Tai ihmeidentekijänä

”Asiakkaat pyytävät, voinko poistaa heidän ryppynsä ja muut vanhenemisen merkkinsä. Otin mukaan silottavat pohjustusvoiteet, mutta en Botoxia ja skalpelleja. Ja sitten he ovat pettyneitä, kun näyttävät edelleen iäkkäiltä.”

Meikillä pystyy kyllä moneen, muttei sentään ihmeisiin. Meikkipohjasta voi tulla vain niin hyvä kuin iho sen alla on – kaikkia pinnanmuotoja on mahdotonta pakkeloida piiloon. Jos edessä on tärkeä päivä, esimerkiksi omat häät, ihonhoito kannattaa aloittaa ajoissa.

Meikillä ei ole myöskään mahdollista muuttaa kasvonpiirteitä. Toisia niistä voi toki korostaa ja toisia häivyttää, mutta pelkkä contouring ei riitä muuttamaan ketään Kim Kardashianiksi.

”En ottanut mukaan Botoxia ja skalpelleja.”

4. Häiriötekijät: puhelin, kaverit, syöminen, lapsi...

Jos meikattava kääntelee koko ajan päätään esimerkiksi jutellakseen kavereilleen, silmänrajausten tekeminen tai tumman huulipunan levittäminen muuttuu jännitysnäytelmäksi, jonka seurauksena poskessa tai nenässä saattaa olla kunnon viiru tummaa meikkiä.

Jäljet voi toki korjata, mutta etenkin kiireessä meikkaajat arvostavat sitä, että saavat keskittyä työhönsä ja asiakas pysyy kutakuinkin paikallaan.

5. Muut pienet mutta merkittävät jutut

”On hieman turhauttavaa, kun asiakas vaatii dramaattista silmämeikkiä, jossa on näyttävät rajaukset ja tekoripset, mutta valittaa joka kerta, kun lähestyn hänen silmiään.”

Meikkaajat toivoisivat myös huomioimaan, että esimerkiksi kulmakarvojen vahaaminen tai suihkurusketuksen ottaminen juuri ennen saattaa tehdä valmiista meikistä epätasaisen. Myös se ärsyttää, jos asiakas hieroo kutiavaa nenäänsä niin kovaa, että valmis meikki menee pilalle. Kuten myös jatkuva peilin tuijottaminen ja kontrollifriikkiys jokaisessa vaiheessa.

Eräs keskustelija myös toivoi, että meikkiin saavuttaisiin hampaat harjattuina.