Kukaan fiksu ihminen ei käy kahden viikon sisällä viidessä eri kuntotestissä – eikä pidäkään käydä.

Kukaan fiksu ihminen ei käy kahden viikon sisällä viidessä eri kuntotestissä – eikä pidäkään käydä. Sportin toimittajana moiseen rumbaan voi kuitenkin joutua, tai päästä, miten sen nyt ottaa.

Toisin kuin pelkäsin, kisakunto ei pettänyt kesken testirupeaman. Jaksoin keskittyä joka testiin täpöillä, vaikka neljättä kertaa polkupyöräergometriä vääntäessä tuli kyseenalaistettua koko homma. Nyt ainakin tiedän kuntoni ja sykerajani, joten jatkossa harjoittelussani on jokin pointti. Tähän asti on tullut vedettyä liiaksi sata lasissa, nyt osaan jaksottaa treeniä intervalleilla ja peruskestävyystyyppisellä jolkottelulla. Eikä muutama sohvapäiväkään ilmeisesti pahaa tee…

Kuuliaisena testaajana kevensin testipäivää edeltävän illan treenejä ja siirsin kaverin kanssa sovittuja viininmaistajaisia. Testiin nimittäin pitää mennä hyvin levänneenä ja fyysisesti palautuneena. Jäi kyllä kiinnostamaan, missä kohtaa testituloksissa valvottu yö tai juhlinta olisi näkynyt. Ehkä olisin pudonnut pyörältä jo ensimmäisten wattilisäysten jälkeen. Sen sorttista urheiluahan Sport ei kannata.

Ohjeet kuntotestiin valmistautumiseen:

  • Vain täysin terveenä testiin.
  • Pyri nukkumaan kunnon yöunet.
  • Ei alkoholia 24 tuntiin ennen testiä.
  • Syö kevyesti testipäivänä ja vältä ateriointia ja tupakointia 2-3 tuntia ennen testiä.
  • Vältä rankkaa liikuntaa edellisenä päivänä.
  • Vältä kahvia ja energiajuomia juuri ennen testiä.
  • Pukeudu väljästi ja kevyesti, ei mielellään teknistä paitaa, sillä se voi häiritä sykkeen mittausta.
  • Lenkkarit jalkaan ja peseytymisvälineet mukaan.
  • Kannattaa myös huomioida, että kuntotestiä ei suositella, jos olet matkustanut viikon sisällä yli 6 tunnin matkan lentäen.

Lue 27.4. ilmestyvästä Sportista 4/2011, miten toimittaja selviytyi kuntotesteistä ja mitä niistä jäi käteen!

Teksti Miia Vatka Kuva Liisa Takala