Kaupallinen yhteistyö

Aloittelijan korvaan erilaisten joogasuuntausten nimet ovat täyttä sanskritia. Mitä ihmettä ne tarkoittavat ja mikä sopii parhaiten kenellekin? Yogaian joogaohjaaja Katja Wickström selventää asiaa

Yin – meditatiivista haastetta mielelle

Mikä? Yin-jooga on melko uusi joogan suuntaus. Siinä ollaan suurimmaksi osaksi paikallaan syvissä venytyksissä, jotka saattavat kestää jopa viisi minuuttia. Ideana on rentouttaa keho ja mieli kokonaan.

Venytysten apuna käytetään erilaisia tukia. Ääriasentoihin ei yin-joogassa pyritä. Rauhallisten ja pitkäkestoisten venytysten ajatellaan parantavan sidekudosten aineenvaihduntaa.

Kenelle? Yin-joogan haaste on sen rauhallisuudessa ja kiireettömyydessä. Se vaatii kykyä rentoutua ja hallita oman mielensä liikkeitä, joten aluksi se voi tuntua hektiseen harjoitteluun tottuneelle jopa raskaalta. Parhaimmillaan harjoittelu on kuitenkin meditatiivista.

Jos kärsit stressistä tai unihäiriöistä, yin-joogasta voi löytää vaivoihin apua. Myös tiukoista paikoista kärsivälle yin on hyvä vaihtoehto, koska se venyttää hyvin lihaksia.

Flow – kaikille jotakin

Mikä? Flow (käytetään myös termiä vinyasa) on yleisnimitys tavalle sitoa harjoituksen liikkeet yhteen. Eri liikkeiden välillä ei pysähdellä, vaan ne yhdistetään toisiinsa hengityksen rytmissä. Harjoitus toisin sanoen virtaa eteenpäin tasaisesti.

Erilaisia flow-joogatunteja löytyy runsaasti. Jokaiselle tasolle on tarjolla omansa. Harjoitusten tarkoituksena on vahvistaa ja notkistaa kehoa monipuolisesti.

Kenelle? Tämä suuntaus sopii liikkumiseen tottuneelle ja hyvää treeniä hakevalle joogaajalle. Aiempaa kokemusta joogasta ei tarvitse olla. Flow on monelle helpoin suuntaus tutustua joogaan, jos sen kanssa ei ole vielä tullut tutuksi.

Voimakkaammilla tunneilla pääsee testaamaan taitojaan joogan edistyneimmissä liikkeissä. Tämä sopii siis kunnianhimoisellekin liikkujalle!

Astanga – vahvuutta sitoutujalle

Mikä? Astangassa on pohjalla sama ajatus kuin flow’ssa, eli siinä liikkeestä toiseen siirrytään hengityksen rytmittämänä. Tämä suuntaus venyttää ja vahvistaa kehoa tehokkaasti. Lisäksi se notkistaa ja puhdistaa kehoa.

Harjoituksissa ajatuksena on toistaa sama liikesarja aina uudelleen. Harjoitukset noudattavat tarkkaa koreografia, jossa ei edetä, ennen kuin on oppinut edeltävät vaiheet. Liikkeet ja harjoitus perustuu vanhaan joogaperinteeseen.

Astangalle ominaista on lihaslukkojen käyttäminen, katseen kohdistaminen ja oikea hengitystekniikka.

Kenelle? Koska harjoitus on systemaattinen, se sopii pitkäjänteiselle ja sitoutumishaluiselle. Astanga on fyysinen harjoitus, joka vaatii säännöllistä harjoittelua. Sen takia se sopii myös niille, jotka haluavat haastaa itseään ja mennä mukavuusalueensa ulkopuolelle.

Löydä omasi testaamalla!

Vaikka erilaiset joogasuuntaukset kuulostavat paperilla sopivan yksille tyypeille paremmin kuin toisille, Katja Wickström kehottaa kokeilemaan rohkeasti uusia harjoituksia.

– Uskon harjoittelun monipuolisuuteen. Sillä saa terveimmän kehon. Mielen kannalta on hyvä tehdä välillä ihan uusia juttuja, eikä olla liian tiukkapipoinen harjoittelussaan, hän sanoo.

Yogaian sivuilla itselle uusia joogatunteja voi testata helposti nappia painamalla.

– Jos tunti ei tunnu omalta, nappia painamalla siltä pääsee myös pois! Itselle vieraampiin suuntauksiin voi tutustua myös lyhyillä, parikymmentä minuuttia kestävillä tunneilla.

 

Etu Me Naisten lukijoille! Kokeile ilmaiseksi 2 viikkoa Yogaian treenitunteja koodilla MNYOGAIA Huom! Koodi toimii Yogaian verkkosivuilla uusille asiakkaille. Koodi on voimassa 21.6.2016 saakka.