Kaupallinen yhteistyö
Susanna Keskinarkaus, Saara Marvala, Katja Misikangas ja Antti-Jussi Niemi.
Susanna Keskinarkaus, Saara Marvala, Katja Misikangas ja Antti-Jussi Niemi.

Mikä kotijoogassa on parasta ja minkälaisissa puitteissa sitä harrastetaan? Neljä Yogaian käyttäjää kertovat.

Susanna Keskinarkaus, 39

Yogaian himokäyttäjä

”Olen tehnyt vuosia toimistotyötä tutkijana ja virkamiehenä. Pari vuotta sitten työ alkoi ottaa veronsa. Rankani oli ihan jumissa. Jouduin sen takia sairauslomille, koska päätäni särki ja pyörrytti. Kävin fysioterapeutilla, mutta siitä ei ollut apua.

Kokeilin joogaa läheiseni suosituksesta. Se auttoi heti. Liikkuvuuteni parani ja oireet hellittivät.

Tajusin, etten voi olla joogaamatta. Jos pidän liian pitkän tauon treeneistä, menen heti jumiin.

Yogaia on tällä hetkellä minulle ainoa liikuntamuoto, jota teen säännöllisesti. Minulle ei sovi salille reissaaminen pitkän matkan päähän tai ryhmäliikuntatuntien alun odottelu. Tuollaiset liikuntamuodot jäävät aina kokeilujakson jälkeen unholaan. Haluan pystyä treenaamaan juuri silloin, kun minusta tuntuu parhaalta.

Kun joogasali on kotona, minulla ei ole tekosyitä jättää liikuntaa välistä.”

Miten treenaat?

”Muutin perheeni kanssa vähän aikaa sitten isosta omakotitalosta kerrostaloasuntoon. Asumme kuin sardiinit rasiassa. Kun haluan joogata, karkotan lapset huoneisiinsa ja valtaan olohuoneen. Onneksi treeni ei vaadi kovin suurta tilaa – käytännössä maton verran on tarpeeksi.

Teen treenejä 3–4 kertaa viikossa. Pyrin siihen, ettei treenitauko venyisi yli kolmeen päivään. Silloin alan mennä jo jumiin.

Olen onnistunut saamaan myös mieheni koukkuun joogaan. Treenaamme kerran viikossa yhdessä.”

 

Saara Marvala, 41

Hard core -joogi

”Olen harrastanut joogaa yli 20 vuotta. Näiden vuosien varrella olen kokeillut eri tyylilajeja äitiysjoogasta rankkaan astangaan.

Löysin Yogaian pari vuotta sitten ja jäin heti koukkuun. En ollut aiemmin joogaillut kotona, koska pidän ohjatusta liikunnasta. Kun ohjaajan sai mukaan omaan olohuoneeseen, olin ihan innoissani. Löysin kotitreenaamisen ilon kertaheitolla!

Pienten lasten äitinä on mahtavaa, ettei treenipaikalle matkaamiseen mene ylimääräistä aikaa. Kun liikunta hoituu kotona, urheilua ei tarvitse laskea muuhun päivän aikatauluun yhtä tarkasti.”

Miten treenaat?

”Treenaan kotona erityisesti talvisin. Silloin tulee lenkkeiltyä vähemmän, ja valitsen rankempia harjoituksia. Kesällä suosin rauhallista venyttelyä, koska harrastan paljon myös ulkoliikuntaa.

Levitän joogamattoni kotimme aulatilaan, jossa saan ovet suljettua muihin huoneisiin. Vastapäätäni on usein vuori puhtaita, silittämättömiä vaatteita, joita en ole motivoitunut viikkaamaan vielä kaappeihin. Se ei kuitenkaan menoa haittaa. Treeni onnistuu erikoisissakin puitteissa, kunhan on oma rauha. Kesällä tykkään joogata terassilla.”

 

Katja Misikangas, 37

Lapissa asuva yrittäjä

”Asun perheeni kanssa Lapissa, ihan metsässä. Lähimmälle joogasalille on kotoamme yli puolen tunnin matka yhteen suuntaan. Vaikka kotona on helppo joogata ilman ohjaustakin, kaipaan treeneihini neuvoja.

Kun ensimmäisen kerran kuulin puolitoista vuotta sitten Yogaiasta, oli lähellä, että olisin langennut maahan ylistämään koko hommaa. Sen avulla pääsen ohjatuille tunneille suoraan omasta olohuoneesta tai terassilta. Live-tunneilla teen treenin usein paljon paremmin, koska ohjaaja tsemppaa ja neuvoo.

Kotona joogaamisessa on mahtavaa se, että silloin ei tarvitse näyttää erityisen edustavalta. Jos on räjähtänyt olo, voi laittaa tallenteen pyörimään ja joogata vaikka kalsareissaan!”

Miten treenaat?

”Treenaan fiiliksen mukaan. Jos kroppa on jumissa, teen venyttävän treenin. Joskus kuitenkin valitsen kunnon rääkin, jossa hiki virtaa. Aamuisin tykkään tehdä lyhyitä, vartin kestäviä harjoituksia. Niillä saa kropan auki ja mielen hereille. Harrastan myös muuta liikuntaa, kuten kahvakuulailua ja lenkkeilyä.

Yleensä joogaan olohuoneessamme. Kelien salliessa vien maton terassille. Hauskin joogakokemukseni on sukulaisten kanssa Simojoen varrelta. Yritimme tampata lumihankeen tasanteen ja joogata toppavaatteet päällä. Se meni enemmän naurujoogan puolelle, koska välillä joku humpsahti hankeen.”

 

Antti-Jussi Niemi, 38

Entinen jääkiekkoilija – nykyinen opiskelija

”Aloitin joogan vielä pelatessani jääkiekkoa. Minulla oli paljon lihasvammoja, joihin kaipasin apua. Luin erään huippujalkapalloilijan stoorin, jossa hän kertoi löytäneensä samanlaisiin vaivoihin avun joogasta. Päätin myös itse kokeilla.

Jooga auttoi. Se toi treeneihini uuden ulottuvuuden ja kroppaani lisää liikkuvuutta. Lantio ja yläselkä aukesivat. Siitä oli paljon hyötyä luistelussa.

Aktiiviuran loputtua olen laiskistunut joogan kanssa, mutta edelleen käytän Yogaiaa viikoittain.”

Miten treenaat?

”Levitän joogamattoni työhuoneeseen. Yogaian laitan pyörimään iPadiltä. Ihan framilla, esimerkiksi olohuoneessa, en viitsi treenailla, ettei jälkikasvu hämmenny. Lisäksi harjoittelu vaatii rauhaa ja keskittymistä.

Teen paljon venyttelypohjaisia harjoituksia. Toisaalta pidän haastavista astanga-tunneista, joissa on hyvää tekemisen meininkiä.

Mahtavinta Yogaiassa on se, että ohjaaja kulkee mukanasi kaikkialle. Treenaan sen avulla myös mökillä ja matkoilla.”

 

Etu Me Naisten lukijoille! Kokeile ilmaiseksi 2 viikkoa Yogaian treenitunteja koodilla MNYOGAIA Huom! Koodi toimii Yogaian verkkosivuilla fi.yogaia.com uusille asiakkaille. Koodi on voimassa 21.6.2016 saakka.