Kaupallinen yhteistyö

Pienillä arjen valinnoilla voi olla ratkaiseva vaikutus sydänterveyteen. Ovatko elintapasi yhtä sydänystävällisiä kuin ajattelit?

Sydänsairaudet ovat naisten yleisin kuolinsyy Suomessa, mutta harva on niistä huolissaan. Rintasyöpä pelottaa, mutta sydämen pettäminen ei.

Ravitsemusterapian professori Ursula Schwab kohtaa viikoittain potilaita, jotka ovat olleet liian optimistisia ruokailutottumustensa ja elintapojensa suhteen. Monelle korkea kolesteroli tai alkava sepelvaltimotauti tulevat yllätyksenä. Nämä ovat suomalaisnaisten yleisimmät elintapoihin liittyvät kompastuskivet ja harhaluulot:

1. ”Syön riittävästi viljatuotteita”
”Usein viljatuotteiden määrä on kunnossa, mutta ei niinkään laatu. On ihan eri asia syödä paahtoleipää, keksejä ja pullaa kuin vaikkapa kaurapuuroa tai täysjyväleipää. Sellaiseenkin törmää välillä, että terveellisten ruokien – kuten vaikkapa ruisleivän – ajatellaan kompensoivan huonoja valintoja. Mikään määrä kuitupitoista leipää ei kuitenkaan riitä, jos ruokavalio sisältää runsaasti vaikkapa tyydyttynyttä rasvaa ja sokeria.”

2. ”Mahdollisimman luonnollinen rasva on hyvästä”
”Joitain vuosia sitten jyllänneen karppausbuumin myötä voin suosio kasvoi nopeasti. Tämä oli todella kummallinen ilmiö, sillä voi ei edes kuulunut alkuperäiseen karppaukseen. Malli tuli meille Ruotsista. Törmään jatkuvasti potilaisiin, joilla rasvan käyttö on ihan vinksin vonksin: käytetään esimerkiksi voipohjaisia levitteitä ja rasvaisia maitotuotteita. Voi ja punainen maito saattavat tuntua luonnonmukaiselta vaihtoehdolta, mutta juoksevat ja pehmeät kasvirasvat ja rasvattomat maitotuotteet ovat ehdottomasti sydänystävällisempi vaihtoehto.

Suomalaiset syövät myös runsaasti lihaa ja liian vähän kalaa. Kalan lisäämisestä ruokavalioon on kaksi etua: saat omega-3-rasvahappoja ja karsit ruokavaliostasi pois huonomman vaihtoehdon. Pihvi jää syömättä, kun lautasella on kalaa.”

3. ”Käytän maltillisesti suolaa”
”Kolme neljäsosaa länsimaisista ihmisistä on suolaherkkiä, jolloin verenpaine kohoaa runsaan suolan käytön myötä. Suurin riskimme on piilosuola, jota on runsaasti erityisesti leivissä. Jos käyttää runsaasti leipää – ihan vaikka sitä terveellistä kuitupitoistakin – suolaa tulee helposti yli tarpeen. Ihan tavallisessa leivässä voi olla lähes yhtä paljon suolaa kuin suolapähkinöissä, jotka maistuvat järkyttävän suolaiselle.

Suolaisuuden erottaa ihan eri tavalla riippuen siitä, onko se vain pinnassa vai ruoan seassa. Rasvattomat maitotuotteet ja kala auttavat laskemaan verenpainetta, joten niiden käyttöä voi suositella lämpimästi.”  

4. ”Olen hoikka, joten sydämeni voi varmasti hyvin”
”Sepelvaltimotauti, kohonnut kolesteroli ja tyypin 2 diabetes eivät välttämättä näy päällepäin millään lailla. Perinnölliset geenimuodot aiheuttavat epänormaalia kolesteroliaineenvaihduntaa, joten hoikkakin voi sairastua. Vastaanotolleni tuli kerran diabeteksesta kärsivä, erittäin hoikka potilas. Hän sanoi jo ovella, että en kai minäkin pyydä häntä laihduttamaan, kun kaikissa ohjeissa on neuvottu niin. Näinhän siinä käy, kun ohjeet laaditaan massan mukaan, mutta ihmiset ovat yksilöitä.

Rasva-arvoja kannattaisi silloin tällöin mittauttaa. Suomessa niitä ei juuri seurailla, ja monelta arvot mitataan ensimmäistä kertaa vasta silloin, kun on valmistunut, saanut ensimmäisen työpaikan ja pääsee työhöntuloterveystarkastukseen. Silloin on voinut jäädä huomaamatta, että kolesteroli on ollut koholla lapsesta saakka.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Möller - Suomen suosituin kalaöljyvalmiste

Möller Tupla sisältää terveydelle tärkeitä ravintoaineita. Omega-3-rasvahapot DHA ja EPA (250 mg/vrk) edistävät sydämen toimintaa. DHA (250 mg/vrk) on tärkeä myös aivojen toiminnalle ja näkökyvylle. D-vitamiini puolestaan ylläpitää vastustuskykyä.

Möllerin kalaöljyssä huomioidaan luonnonvarojen kestävä kehitys ja korkealuokkaisessa tuotantoprosessissa raaka-aineista poistetaan mahdolliset vierasaineet kuten raskasmetallijäämät, tuotteen laadun kärsimättä.

Lue lisää Möllerin hyödyistä: www.moller.fi

 

Me Naiset