Kaupallinen yhteistyö

Flunssan saaminen ei ole vain huonoa tuuria. Tee nämä valinnat, niin saatat välttää osan lentsuista.

Vastustuskyky on monen tekijän summa. Osa siitä selittyy geeniperimällä ja omilla valinnoillamme, kuten ruokavaliolla ja elintavoilla. Laillistettu ravitsemusterapeutti ja FODMAP-asiantuntija Leena Putkonen listaa tärkeimmät keinot vastustuskyvyn ylläpitoon ja vahvistamiseen.

1. Vältä stressiä
”Stressi vaikuttaa elämänlaatuun monella tavalla. Se kuormittaa kehoa kokonaisvaltaisesti, jolloin vitamiinien, kivennäisaineiden ja antioksidanttien tarve lisääntyy ja vastustuskyky heikkenee. Ruokavaliolla kikkaileminen ei kuitenkaan auta, jos stressin syy jää hoitamatta.”

2. Liiku ja lepää riittävästi
”Liikunta vahvistaa immuunipuolustusta ja pitää kehon tulehdustekijät kurissa. Kohtuullisen kuormittava liikunta, kuten vaikkapa kevyt juoksu tai jumppa, saa kehon antioksidanttipitoisuudet kohoamaan. Urheilun vastapainoksi pitää levätä riittävästi, sillä kudosten korjausmekanismit toimivat öisin nukkuessamme.”

3. Suosi lautasmallia
”Monipuolinen ruokavalio on kaiken A ja O. Ravintolisistä kuten kalaöljystä voi olla hyötyä siinä tapauksessa, jos ravinteita ei syystä tai toisesta saa riittävästi. Ravinteikas ruoka pitää yllä vastustuskykyämme, ja saamme siitä rakennusaineita, jotka auttavat suojautumaan taudinaiheuttajien hyökkäyksiltä. Suosi kasviksia, hedelmiä ja kotimaisia marjoja, pehmeitä rasvoja, kalaa sekä täysjyväviljaa, josta saa tärkeitä B-ryhmän vitamiineja.

Tutkimusten mukaan C-vitamiini ei auta ehkäisemään flunssia, mutta se voi lyhentää flunssan kestoa. Jos käytät runsaasti prosessoitua ruokaa, kovia rasvoja, sokeria ja ravintoköyhiä viljatuotteita, terveellisemmälle ruoalle jää vähemmän tilaa. Tällaiset ruuat myös provosoivat kehon matala-asteista tulehdusta.”

4. Huolehdi suolistosi hyvinvoinnista
”Suolisto on tärkeä puolustusmuurimme, jonka toimintaa voi tukea syömällä lautasmallin mukaan ja huolehtimalla riittävästä kuitujen saannista. Kuidut ovat suolen mikrobiston ravintoa, josta se valmistaa lyhytketjuisia rasvahappoja. Pidä siis huolta, että mikrobistolla on ruokaa, jotta ne eivät ala syödä limaa suolen pinnalta. Jos näin käy, suoliston puolustusmuuri heikkenee.”

5. Vältä ylipainoa ja laihduta maltilla
”Ylipaino pitää yllä matala-asteista tulehdusta ja lisää vitamiinien tarvetta. Jos haluat laihduttaa, tee se maltillisesti ja mieti, millaisten elintapojen kanssa voit elää loppuelämäsi. Raju laihduttaminen aiheuttaa kehossa stressireaktion, ja kuurin päätteeksi joutuu taas opettelemaan uudet elintavat.

Monet ajattelevat, että laihdutuksen tähtäimenä pitää olla normaalin painoindeksin saavuttaminen. Tutkimusten mukaan myös pienellä painonpudotuksella on terveysvaikutuksia, jolloin esimerkiksi insuliinivaste paranee.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Möller - Suomen suosituin kalaöljyvalmiste

Möller Tupla sisältää terveydelle tärkeitä ravintoaineita.  D-vitamiini edistää immuunijärjestelmän ja omega-3-rasvahapot EPA ja DHA (250 mg/vrk) sydämen normaalia toimintaa. DHA (250 mg/vrk) ylläpitää aivojen ja näkökyvyn toimintoja.

Möllerin kalaöljyssä huomioidaan luonnonvarojen kestävä kehitys ja korkealuokkaisessa tuotantoprosessissa raaka-aineista poistetaan mahdolliset vierasaineet kuten raskasmetallijäämät, tuotteen laadun kärsimättä.

Lue lisää Möllerin hyödyistä: www.moller.fi

Me Naiset