Kaupallinen yhteistyö

Luulitko, että kaikki rasva lihottaa? Päinvastoin! Ravitsemusterapeutti Eija Orreveteläinen murtaa yleisimmät rasvamyytit.

1. myytti: ”Rasva on vaarallista

”Rasvapelko on yllättävän yleistä. 1970-luvulla terveysvalistus tähtäsi näkyvän rasvan vähentämiseen, eikä moni uskalla edelleenkään syödä mitään näkyvää rasvaa.

Hyvä eli pehmeä ja tyydyttymätön rasva on päinvastoin välttämätöntä terveydelle ja sitä tulisi saada päivittäin. Aivoille ja sydämelle välttämättömiä omega-3-rasvahappoja saa riittävästi, kun syö rasvaista kalaa, kuten lohta tai silakkaa, 2–3 kertaa viikossa. Kasviperäisiä omega-3-rasvahappoja on taas runsaasti rypsiöljyssä, pellavansiemen- ja chia-siemenöljyssä sekä saksanpähkinöissä. Avokadossa on taas tärkeitä omega-6-rasvahappoja. Öljyjä suositellaan nautittavaksi kaksi ruokalusikallista päivittäin, ja pähkinöitä ja siemeniä voi halutessaan syödä saman verran. Jos omassa ruokavaliossa ei ole näitä lähteitä riittävästi, omega-3:n saannin voi varmistaa käyttämällä kalaöljykapseleita päivittäin.”

2. myytti: ”Rasva lihottaa”

”Tutkimusten mukaan hyvät rasvat, kuten omega-3-rasvahapot voivat päinvastoin auttaa vähentämään terveydelle vaarallista viskeraalista sisäelinrasvaa. Päivittäinen kalaöljykapseli sisältää noin 1–2 grammaa rasvaa, ja esimerkiksi 1800 kcal kokonaisenergian tarpeessa päivittäin rasvan saantisuositus on 65 grammaa päivässä. Kalaöljyn rasvamäärällä ei siis ole merkitystä energiansaannin ja lihomisen kannalta.”

3. myytti: ”Omega-kolmosia tarvitaan vain talvisin”

”Tämä myytti on syntynyt siitä, että kalanmaksaöljy sisältää D-vitamiinia ja moni uskoo, että sitä tarvitsee ottaa vain pimeään talviaikaan. Omega-3-rasvahappoja tarvitsemme sen sijaan päivittäin ympäri vuoden. Harva suomalaisista syö suositellun 2–3 kala-ateriaa viikossa, joten kalaöljykapseleita voi käyttää ruokavalion tukena varmistamaan omega-3:n saantia.  Öljyn muodossa omega-3-rasvahapot myös imeytyvät kehoon paremmin kuin esimerkiksi pähkinöistä.”

4. myytti: ”Kalaöljy kohottaa kolesterolia”

”Tämä perustuu diabeetikoilla tehtyihin kalaöljytutkimuksiin. Näissä omega-3:n saanti oli keskimäärin 3,5 grammaa päivässä ja tämä määrä nosti veren haitallista LDL-kolesterolia vain 0,11 millimoolia/litra. Se on vähän, kun ottaa huomioon, että yleisesti omega-3-rasvahappoja saadaan valmisteista vain 0,5–1 grammaa päivässä. Veren normaalia kolesterolitasoa voi ylläpitää nauttimalla 2 grammaa kasviperäisiä omega-3-rasvahappoja päivässä.”

5. myytti: ”Kalaöljy maistuu pahalta”

”Tämä ajatus on tuttu etenkin 1940–50-lukujen lapsille, mutta ei pidä enää paikkaansa. Nykypäivän kalaöljykapselit eivät maistu miltään, ja kalanmaksaöljystäkin löytyy nykyisin erilaisia maustettuja versioita joka makuun.”

6. myytti: ”On sama, saako omega-kolmoset rypsi- tai kalaöljystä”

”Usein ei ymmärretä, että kasviperäinen omega-3 ja kalasta tai kalaöljystä saatava omega-3 ovat erilaisia rasvahappoja. Kasviperäinen omega-3 eli alfalinoleenihappo (ALA) on lyhytketjuinen rasvahappo, kalasta ja kalaöljystä saatavat EPA ja DHA ovat taas pitkäketjuisia omega-3-rasvahappoja. ALA:lla ei ole todettu välttämättömiä tehtäviä elimistössä ja siitä muodostuu elimistössä EPA:a ja DHA:ta vähäisissä määrin. Näillä molemmilla on taas elintärkeitä tehtäviä, kuten aivotoiminnan ja näkökyvyn ylläpito. On siis tärkeää saada omega-3:a kalasta tai kalaöljystä.”

Artikkelin asiantuntijana toimi ravitsemusterapeutti Eija Orreveteläinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Möller - Suomen suosituin kalaöljyvalmiste

Möller Tupla sisältää terveydelle tärkeitä ravintoaineita. Omega-3-rasvahapot DHA ja EPA (250 mg/vrk) edistävät sydämen toimintaa. DHA (250 mg/vrk) tukee myös aivojen ja näkökyvyn toimintaa.

Möllerin kalaöljyssä huomioidaan luonnonvarojen kestävä kehitys ja korkealuokkaisessa tuotantoprosessissa raaka-aineista poistetaan mahdolliset vierasaineet kuten raskasmetallijäämät, tuotteen laadun kärsimättä.

Lue lisää Möllerin hyödyistä: www.moller.fi

Me Naiset