Trauma ja kuinka se puretaan. Kaksikymmentä vuotta kului kymmentä minuuttia pelätessä.

Kaksikymmentä vuotta kului kymmentä minuuttia pelätessä. Toimittaja on sporttinen mimmi, mutta yläasteaikaisen urheilukentän lähtöviivalla alkaa vatsaan sattua.

Trauma ja kuinka se puretaan

Trauma

Yläasteella ja lukiossa jo­ka syksy ja kevät toistettu 1 500 metrin testijuoksu.

Tausta

Koulussa olin huonokun­toinen rääpäle, joka ei jaksanut juosta maaliin saakka. Vihasin liikunta­tunteja ja todistuksen seis­kaa, joka ysien ja kymppien keskellä pilasi keskiarvoni. Liikunnan riemun löysin vasta yliopistossa, kun sain sportata omaehtoisesti.

Taltutus

1) Palaa pääkallopaikal­le. Urheilukenttä näyttää aikuisesta pieneltä ja ys­tävälliseltä. 1 500 m on oikeasti lyhyt matka.

2) Älä kilpaile. Kun pai­kalla ei ole muita, kukaan ei juokse ohitsesi. Kokeile matkaa ensin ilman ajan­ottoa.

3) Iloitse. Olet parem­massa kunnossa kuin tei­ninä, jos nyt jaksat juosta maaliin asti. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloit­taa liikuntaa, huonokun­toisesta 16-vuotiaasta voi kehittyä hyväkuntoinen kolmekutonen!

Teksti Miia Vatka Kuva Minna Paananen

Näin trauma purettiin

Millaisia muistoja sinulla on koulun liikuntatunneista? Kerro alla olevassa kommenttikentässä!