Kuva Shutterstock.
Olisitko uskonut, että omena voi aiheuttaa vatsan turvotusta?
Kuva Shutterstock. Olisitko uskonut, että omena voi aiheuttaa vatsan turvotusta?

Ikävään vaivaan tepsivät usein yllättävän yksinkertaiset konstit. Lue 12 faktaa vatsan turvotuksesta.

1. Mistä vatsan turvotus johtuu?

Vatsa turpoaa, koska suolistossa on liikaa ilmaa. Ilmapalloefektin taustalla voi olla monia syitä, mutta ani harvoin mitään vaarallista tai vakavaa. Useimmiten turvotuksesta pääsee eroon ruokailutottumuksia muuttamalla.

2. Milloin pitää mennä lääkäriin?

Satunnainenkin turvotus on kiusallista ja inhottavaa, mutta ei vielä syy rynnätä lääkäriin. Jos turvotukseen yhdistyy jokin seuraavista oireista, voi  lääkärin ajanvarausnumeroa alkaa näppäillä: painon putoaminen, kuume, verinen tai limainen uloste, oksentelu tai yleiskunnon huononeminen.

3. Miksi niin moni kärsii vaivasta?

Toimistotyö on yksi syy ongelmaan. Ennen vanhaan ulkotöissä oli helppo päästää suolistosta ilmaa tarpeen mukaan, mutta avokonttorissa piereskelyä ei pidetä suotavana. Jos haluaa päästä eroon turvotuksesta, on lopetettava pidättely ja opeteltava käyttämään työpaikan vessaa, kun siihen on tarvetta.  Ujostelu kostautuu ummetuksena ja turvotuksena.

4. Mitkä ruuat turvottavat?

Ruoka-aineiden lista on pitkä, eivätkä kaikki aineet aiheuta oireita kaikille. Kokeile siis sietokykyäsi ennen kuin siirrät jääkaapin sisällön roskikseen. Turvotusta voivat aiheuttaa muun muassa palkokasvit, sipulit, kaalit, sienet, omena ja vesimeloni. Myös kahvin tai muiden kofeiinijuomien litkiminen sekä ksylitolilla makeutetut purukumit ja pastillit turvottavat helposti.

5. Miksi vatsa turpoaa lounaan jälkeen, vaikka syön vähän?

Jos lounastauko on kiireinen tai eväänsä hotkaisee työn lomassa, tulee luultavasti nielleeksi reilusti ilmaa sapuskojen kyytipoikana. Hyvä ruokatauko on rauhallinen: keskeytä työsi ja istu alas, käytä kunnolla aikaa ja pureskele huolellisesti. Voi myös olla, etteivät eväät ole tarpeeksi monipuoliset.

6. Syön terveellisesti ja välttelen turvotusta aiheuttavia ruokia. Miksi turpoilu ei lopu?

Herneiden ja parsakaalin välttelyä tärkeämpää on korjata ruokarytmi. Jos ateriaväli venyy liikaa, elimistö menee säästöliekille eikä pysty sulattamaan seuraavaa ateriaa kunnolla. Välipalojen unohtaminen johtaa helposti myös suuriin annoksiin, joita suolisto ei saa helposti kerralla pilkottua. Jos illalla on tiedossa kemut ja tuhti illallinen, on paastoaminen päivällä huonoin mahdollinen keino välttää turvotus. Juhlaruokiin kannattaa valmistautua syömällä jo päivällä säännöllisesti.

7. Auttavatko ruoansulatus­jogurtit oikeasti?

Ehkä, mutta eivät heti. Jogurtit, joihin on lisätty kuitua, saattavat helpottaa turvotusta, mutta vaikutukset näkyvät vasta viikkojen käytön jälkeen. Ei jogurtista ainakaan haittaa ole, joten jos se tuntuu parantavan oloasi, jatka lusikoimista. Niiden, joilla on lääkärin toteama ärtyvän suolen oireyhtymä, kannattaa pysyä kaukana ruoansulatusjogurteista. Jogurttien lisäksi myös maitohappobakteereja sisältävät tuotteet voivat auttaa turpoilevaa vatsaa.

8. Turvottavatko drinksut?

Alkoholi itsessään ei todennäköisesti aiheuta turvotusta, vaikka saattaa ärsyttää vatsaa. Siiderin tai minkä tahansa alkoholittomankin juoman hiilihapot sen sijaan saattavat turvottaa. Usein kosteaan iltaan kuuluu myös epämääräinen syöminen, ja sillä on selvä yhteys vatsan pullisteluun.

9. Illalla olisi kiskottava juhlamekko päälle, mutta vatsa pullottaa. Mikä pika-avuksi?

Jos vatsa on jo turvoksissa, vippaskonstit ovat vähissä. Muutaman tunnin kuluessa olon pitäisi kuitenkin helpottaa, jos ilma pääsee ulos. Älä siis vielä vaihda illan asua, vaan käy tiuhaan vessassa ja koeta saada ilma poistumaan luonnollista tietä. Paras pika-apu turvotukseen on liikunta, joka auttaa suolistoa saamaan liikkeensä normaaliksi. Salille asti ei tarvitse lähteä, vaan kävelylenkki laittautumisen lomassa riittää.

10. Onko ravintokuidusta hyötyä?

Kuitu auttaa useimpia ja helpottaa varsinkin, jos turvotukseen liittyy ummetusta. Kuituja saa täysjyväviljoista, vihanneksista, hedelmistä, marjoista, pähkinöistä ja manteleista. Älä kuitenkaan hotkaise täysjyväleipäpakettia kerralla, sillä äkillinen kuitupommi voi panna vatsan vain entistä pahemmin  jumiin. Lisää kuitua vähitellen ja juo vettä, sillä sitä kuitu tarvitsee liikkuakseen suolistossa.

11. Miksi koko keho tuntuu joskus olevan turvoksissa?

Se johtuu yleensä suolasta, joka sitoo nestettä. Ratkaisu on yksinkertainen: karsi liika suola ruokavaliosta. Vatsan ja muun kehon turvotukset eivät liity toisiinsa.

12. Miksi stressi turvottaa?

Stressin yhteys turvotukseen ei ole aivan yksiselitteinen, mutta jotkut ihmiset reagoivat stressaaviin tilanteisiin vatsallaan. Paras apu on syödä säännöllisesti ja käyttää kofeiinijuomia kohtuudella silloinkin, kun hermostuttaa, väsyttää tai on kiirettä.