Viisi vinkkiä, joiden avulla pääset eroon nirsoilusta.

Kanadalainen Karen Le Billon kertoo kirjassaan Miksi ranskalaiset lapset syövät ihan kaikkea? (Atena), miten hän sai omat lapsensa lopettamaan nirsoilun ruokapöydässä. Le Billonin vinkkejä voivat soveltaa myös aikuiset, joita oma ruokarajoittuneisuus tympii. Kas näin:

1. Aloita soseista. Outoon makuun on helpompi tykästyä, kun samalla ei tarvitse totutella myös uuteen koostumukseen. Tee siis hankalasta raaka-aineesta, vaikkapa parsakaalista, ensin pari kertaa sosekeittoa alkuruoaksi ja kokkaa parsaa kokonaisena vasta myöhemmin samalla viikolla.

2. Älä pelkää nälkää. Rajoita välipalat korkeintaan yhteen päivässä. Ranskassa aikuiset syövät vain aamupalan, lounaan ja illallisen, ei muuta. Kun istuu nälkäisenä pöydän ääreen, myös ei-niin-lempiruoat maistuvat.

3. Syö mitä tarjotaan. Ranskassa on tyylitöntä kertoa omista ruokamieltymyksistään tai tehdä erilaisia annoksia yksilöllisten mieltymysten mukaan. Syö sitä, mitä on tarjolla tai mitä olet päättänyt tällä kertaa valmistaa. Uudesta ruoka-aineesta riittää, että edes maistat sitä.

4. Muista toistot. Lapsilla voi kestää reilusti yli kymmenen maistelukertaa, ennen kuin he tottuvat syömään uutta lajia. Suhtaudu omaan kehitykseesi yhtä kärsivällisesti.

5. Syöminen on onnea, ei stressiä. Ranskassa ajatellaan, että ruokahalu on opittavissa siinä kuin lukutaitokin. Jos parsakaali ei vieläkään maistu, ajattele, että et vain vielä ole oppinut pitämään siitä. Suhtaudu syömiseen seikkailuna ja yritä nauttia erilaisten makujen maistelusta.

+ Jos nämä vinkit eivät toimi, heitä niillä vesilintua. Onneksi olet aikuinen ja saat ihan itse päättää, että hiilarit ovat kauhistus, maksapihvit pahoja tai että mansikkajäätelö täyttää ravintoympyrästä sekä kasvisten että maitotuotteiden tarpeen.