Voiko valmisruoka olla oikeasti­ ­herkullista? Tai edes terveellistä? Kun ravitsemusterapeutti syynäsi kaupan hyllyt ja gourmetkokki maistoi koriin päätyneet einekset, molemmat yllättyivät iloisesti. Lue raadin arviot valmisaterioista.

Eineksiä on vuosikymmenten ajan moitittu huonoksi ruuaksi – suolaisiksi, rasvaisiksi, vitamiinittomiksi. Kun kiireinen arki tai helppouden houkutus saavat meidät tarttumaan einespakettiin, valistajan ääni takaraivossa patistaa tutkimaan, mitä ruoka pitää sisällään.

Yksi uutinen syyskuulta sentään ilahdutti einesten ystäviä: Ilta-Sanomat tutki koti- ja valmisruokien ravintoarvoja, ja osa eineksistä sai synninpäästön.

Ovatkohan kasvikset kalliita tai hankalia, kun niitä on valmis­ruuissa niin vähän, kyselee ravitsemus­tutkija Anna-Maria Saarela.

Kauppojen eineshyllyillä tuska silti jatkuu. Ruokien vertailu ei ole helppoa, kun pitäisi ottaa huomioon rasvan laatu, suolan määrä, vitamiinit, kuitupitoisuus, lihan koostumus – joskus mieltä painavat myös soijapohjaiset hormonihäiriköt ja ruuan tuotanto-olosuhteet. Hylly­merkinnätkään eivät valinnassa auta.

– Niissä kerrotaan vain hinta. Päätös pitää tehdä pakkausmerkintöjen perusteella, laillistettu ravitsemusterapeutti Anna-Maria Saarela sanoo.

Makutuomari yllättyy

Sauli Kemppainen nyrpistää naamansa nähdessään valmisruoka-annokset. Maku­poliisiksi lupautuneelle tähtikokille muoviin pakatut ruuat ovat kuin avaruudesta pudonneita esineitä. Yhdellä valmisruualla on paikka Saulin nykyisessäkin elämässä.

– Dr. Oetkerin pakastepizza on mun suokkari! Siinä on helvetin rapea pohja ja neutraalin luonnollinen maku.

Oetkerin salamipizza kuuluu Kämpin keittiöpäällikön sohvapäiviin, jolloin mies toljottaa leffoja viltin alla ja rentoutuu.

Sauli Kemppainen ei luota tuote­selosteisiin. Siksi hän valmistaa kaiken syötävänsä alusta asti itse.

Vaan nyt ei syödä pizzaa. Sauli tarttuu uteliaana testattaviin ruokapakkauksiin ja tutkii tuoteselosteita. Liian vähän suolaa! Mukavan paljon rasvaa! Kunnolla pinaattia!

Tuomiot alkavat tipahdella.

Näin raati arvioi

Via Pasta Carbonara


Anna-Maria: ”Pasta on tehty täysviljasta, joten tästä saa kuituja.”

Sauli: ”Tätä en ymmärrä ollenkaan. Pekonia on mukava määrä, mutta rapeudesta ei ole jälkeäkään. Miten valmiiksi keitetty ja ­vakuumissa maannut pasta edes voisi olla hyvää?”

Atria Teriyaki Korean Style Chicken


Anna-Maria: ”Iloinen yllätys, kun on niin paljon kasviksia mukana.”

Sauli: ”Koomisen väristä ruokaa, ­jota ei tee mieli edes maistaa. Ei mitään rakennetta kasviksissa, ihan kuolleita. En ymmärrä tällaista ruokaa.”

Findus Couscous & kanasalaatti, pakaste


Anna-Maria: ”Valmisruoka, joka vie makumatkalle. Mukavan paljon kasviksia joukossa. Niistä saa esimerkiksi kuitua ja monia vitamiineja ja kivennäisaineita.”

Sauli: ”Tofua? Eiku jotain prässättyä kanaa. Tässä salataan jotain. Yllättävästi kuskus maistuu joltakin... ai, sokerilta.

Kruunuherkku Pinaattiletut


Anna-Maria: ”Pinaattiletut ovat hyvä raudan­lähde. Ostan niitä itsekin ja tarjoan lisänä tomaatteja, joskus myös lihapullia.”

Sauli: ”Ihanan rasvaisia ja meheviä. Reilusti pinaattia, ja se maistuu. Muskotin voisivat jättää pois. Vaikuttaa siltä, että nämä on paistettu rehellisesti pannulla. Paksumpina olisivat jo älyttömän hyviä.”

HK Mummon lihapullat ja muusi


Anna-Maria: ”Rasvan laatu olisi parempi, jos valitsisi broileripullat. ­Ottaisin aina lihapulla-annosten ­rinnalle kasviksia ja pienentäisin ­annosmäärää.”

Sauli: ”Muusi maistuu kreemimäiseltä perunalta. Tätä ei voisi teollisesti paremmin tehdä! Mukavan pehmeän lihapullan tunnistaa lihaksi, mutta suolaa on taas liian vähän. Oikean makuinen annos.”

Saarioinen Raikas kasvissalaatti


Anna-Maria: ”Kevyt salaatti, joka ei lillu ­majoneesissa.”

Sauli: ”Tulee mieleen sairaalaruoka, mutta ei tässä mitään pahaa ole. Rapsakkaa ja tuoretta, vaikka kasvikset saisivat olla isompina ­paloina. Pitäisi syödä valmistus­päivänä.”

Apetit Lihakeitto, pakaste


Anna-Maria: ”Huipputuote! Tässä on vain 35 kaloria sadassa grammassa. Todella kevyttä, mutta silti saa proteiineja. Lisäksi kannattaa ostaa ­pakastekasviksia, joista saa vatsantäytettä ilman turhaa energiaa.”

Sauli: ”Hiukan vetinen ja suolaton soppa, jossa ei erota porkkanaa perunasta, jos söisi silmät kiinni. Lihapalat epäilyttävän pieniä. Ei maistu liikaa miltään, joten sopii kaikille. Voisi toimia, jos lisäisi suolaa ja yrttejä.”

Kokkikartano Liha-kaalilaatikko


Anna-Maria: ”Ihanaa, kun tässä on mukana kasviksia. Kaali tuo ruokaan keveyttä, makua, vitamiineja ja kuitua.”

Sauli: ”Lähimpänä oikeaa koti­tekoista ruokaa. Rehellisen makuinen. Tätähän syö. Hienoa, mahtavaa! Lämmitä ilman rasvaa paistinpannulla, niin saat paahdettua makua.”

Makula Lihapullat kermakastikkeessa


Anna-Maria: ”Kermasta tulee tietysti lisäenergiaa, mutta samalla ­makua. Ruokaisampi, proteiinipitoinen vaihtoehto.”

Sauli: ”Älyttömän hyvän makuiset pullat, mutta sisältä niin lötköjä, että tuntuvat raaoilta. Maistuva kastike, jopa riittävästi suolaa. Muusi i­tsessään vaatimatonta, mutta ­paranee kastikkeeseen ­sotkettuna.”

Valmisruuasta kunnon ateria

Syö ruuan kanssa margariinilla siveltyä ruisleipää ja juo vähärasvaista maitoa tai vettä. Ota jälkiruuaksi marjoja.

Lisää ruuan joukkoon tai lämmitä lisäkkeeksi pakastekasvissekoitusta. Kasvikset täyttävät vatsan ­ilman liiallista energiaa. Saat niistä monia arvokkaita vitamiineja ja kivennäisaineita sekä kuitua.

Juo päälle vihreää teetä, joka ­tehostaa elimistön aineen­vaihduntaa, jotta rasva-aineenvaihdunta käynnistyy.

Vinkit antoi Anna-Maria Saarela.