Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Taas hupeni viikko arjen pyöritykseen. Jos elämä tuntuu pelkältä työltä, on aikaa raivattava huville ja levolle. Näin se käy.

Törmäät ystävääsi kauppajonossa perjantairuuhkassa. Päivitätte tärkeimmät kuulumiset parissa minuutissa.

”Olisi kyllä ihana nähdä. Soitellaan!”

Vannot itsellesi, että tällä kertaa pidät lupauksesi. Silti soitto ja treffit jäävät – taas kerran. Ihmettelet, milloin elämästäsi tuli arkivelvollisuuksien täyttämää taistelua kelloa vastaan. Onko enää paluuta aikaan, jolloin ehdit tehdä kivoja ja tärkeitä asioita? Kyllä on, jos ensin tunnistat aikavarkaasi ja hankkiudut niistä eroon.

Kotityöt jakoon

Voit yllättyä, miten monta tuntia päivästäsi tuhlaantuu Facebookissa haahuiluun, kaupoissa vaelteluun tai tv:n tuijottamiseen. Karu totuus paljastuu, kun pidät aikapäiväkirjaa kahden päivän ajan.

– Kun olet tunnistanut aikavarkaasi, päätä, millaiset ovat uudet tapasi, voimavaravalmentaja, life coach Iina Rytikangas neuvoo.

Voit esimerkiksi viettää silloin tällöin netittömän illan ja tehdä jotain muuta. Älypuhelimesta kannattaa poistaa meilin saapumisesta ilmoittava kilahdusääni, niin ei tule houkutusta tarkastaa jokaista saapuvaa viestiä.

Jos päässäsi pyörii tuhat tekemätöntä askaretta, Rytikangas neuvoo tarttumaan kynään.

– Kun asiat on listannut, ne eivät kuormita ajatuksiasi. Kirjoita joka viikko tehtävälista myös rästiin jääneistä kotiaskareista ja tee yksi asia päivittäin.

Kaikkia kotitöitä ei kannata hoitaa itse. Vastuunjako raivaa aikaasi mukavammille asioille.

– Ota miehen lisäksi lapset mukaan kotitöihin. Kun töissä on erityisen kiireistä, siivooja auttaa ja kulut voi laittaa koti­­­­­­­­­­­ta­lousvähennykseen.

Kaksi kärpästä kerralla

Newyorkilaiset ja lontoolaiset naiset osaavat jo kevyen kaveerauksen, jota kutsutaan socialising lite -ilmiöksi. Ystävyyssuhteet hoituvat vaikka harrastusten ohessa, kuten kuntosalitreffeillä. Rytikangas suosittelee samaa. Lounas- tai lenkkitreffit ovat loistava tapa päivittää kuulumiset.

– Lyhytkin tapaaminen ja liikuntatuokio on parempi kuin ei mitään. Läsnäolo on se juttu, Rytikangas muistuttaa.

Vartti riittää myös treeniin. Siinä ajassa ehdit joogata aamulla. Illalla voit tehdä kahvakuula- tai keppijumpan tv:n ääressä.

Parasta olisi tietysti keskittyä yhteen asiaan kerrallaan. Kun pysähdyt hetkeksi ja hengität syvään, tiedostat paremmin olennaisen – mitä tarvitset ollaksesi onnellinen? Jo viidessä minuutissa huomaat sen.

Mistä kiire johtuu?

Kaikki valittavat siitä, mutta harva tekee asialle mitään. Jotta kiireen saa kesytettyä, täytyy tietää, mistä se oikeasti johtuu.

Ajanhallintaan perehtynyt valmentaja Jari Salminen kertoo, että kiirettä on kolmenlaista. Töitä voi olla oikeasti enemmän kuin aikaa. Joskus sekasorto päässä tai kalenterissa saa aikaan riittämättömyyden tunteen.

Kiire voi olla myös yhteisöllinen ongelma: kuvittelemme, että aina pitäisi olla hoppu, koska työyhteisö tai perhe ruokkii sitä.

– Kotona ja töissä kannattaa yhdessä päättää, mitkä ovat niitä asioita, joihin keskitytään.

– Kiireellä on yleensä hyvin vähän tekemistä tehokkuuden kanssa.

Salmisen mukaan naisilta aikaa vie usein se, ettei osata ja haluta sanoa ei. Luulemme, että kaikkeen pitäisi pystyä.

Tehokas ottaa torkut

Ajankäytönvalmentaja suosittelee jakamaan vuorokauden tunnit tasaisesti – kahdeksan tuntia töihin, vapaa-aikaan ja nukkumiseen.

– Töitä pystyy tekemään tehokkaasti korkeintaan kaksi tuntia putkeen. Sen jälkeen kannattaisi pitää vartin tauko ja ajatella muita asioita, Salminen sanoo.

Jos tunnet polkevasi oravanpyörässä, katso kauemmaksi. Mieti, miten voit viiden vuoden päästä, jos jatkat samaa vauhtia?

Tie onnelliseen elämään on pysähtyä kymmeneksi minuutiksi joka päivä. Aivot tarvitsevat lepotaukoja palautuakseen. Entä mikä on Salmisen keino hallita aikaa?

– Otan päiväunet aina, kun mahdollista. Silloin kiire asettuu omaan arvoonsa ja mieli tuottaa ratkaisuja.