Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Kun kiire pakottaa päätä, on hyvä pysähtyä. Kadonnut mielenrauha voi löytyä mindfulnessista. Pysähtymällä huomaa sen, mikä automaatti­ohjauksella etenevältä ihmiseltä jää pimentoon. Kokeile vaikka itse.

Aamubussissa

Keskity huomioimaan, mitä kuulet ympärilläsi. Tutki äänten voimakkuutta, rytmiä ja sitä, mitä tapahtuu äänien välissä. Leiki, että kuulet äänet ensimmäistä kertaa.

Työ- tai kotimatkalla

Siirtyessäsi paikasta toiseen antaudu aistimaan kehosi tuntemuksia. Huomaa, miten mielesi vaeltaa. Kun keskityt hengitykseen, pysäytät mielen harhailun hetkeksi.

Syödessä

Kun syöt jotain, voit samalla kehittää näkö-, maku-, haju-, tunto- ja kuuloaistiasi. Kaikki aistit aktivoituvat syödessäsi. Keskity aistimaan ateriaasi ja nauttimaan mauista pinnistelemättä.

Kahvitauolla

Aisti, miltä lämmin kahvi- tai teekuppi tuntuu käsissäsi ja miltä sinusta tuntuu. Tuoksuttele ja maistele. Mieti, kuinka moni ihminen on ollut mukana kupillisesi synnyttämisessä, sen tuotantoketjussa.

Saunassa

Kuuntele löylyttelyn ääniä, seuraa katseellasi vesihöyryä ja tunne kuuma vesihöyry ihollasi.

Nukkumaan mennessä ja herätessä

Jos ajatuksesi laukkaavat etkä saa unta, ala laskea uloshengityksiäsi yhdestä kymmeneen. Kun pääset kymmeneen, aloita taas ykkösestä. Aina kun huomiosi karkaa, aloita uudestaan ykkösestä. Uloshengityksien laskeminen rauhoittaa mielen. Sisäänhengityksien laskeminen taas piristää. Herätä aamulla kehosi laskemalla sisäänhengityksiä.

Harjoitukset: Mindfulness-MBSR-kouluttaja Leena Pennanen ja mindfulness-ohjaaja Heidi Helander-Hyvönen