Kuva Shutterstock
Kannattaako sittenkin valita jotakin lämmintä syötävää?
Kuva Shutterstock Kannattaako sittenkin valita jotakin lämmintä syötävää?

Talvisin tekee mieli tukevaa lounasta, mutta kannattaako hiilarihimolle antaa periksi?

Kelien kylmetessä pizza, pasta ja tuhdit pataruuat houkuttelevat salaatteja enemmän. Mutta eikö kesken päivän nautittu hiilaripommi väsytä?

– Kyllä, jos hiilihydraatteja ahmii liikaa. Mitä enemmän liikkuu, sitä enemmän hiilihydraatteja voi syödä, kertoo laillistettu ravitsemusterapeutti Pirjo Saarnia Nutrivitasta.

Talvisaikaan ei tarvitse tankata tavallista enempää hiilihydraatteja. Tärkeintä on, että kaikkia ravintoaineita saa monipuolisesti ja sopivasti – myös lounaalla. Hiilihydraatteja tärkeämpiä ovat kuidut.

– Kuitu tasaa verensokeria, eikä ruokailun jälkeen väsytä.

Lounaalla kannattaakin nauttia esimerkiksi täysjyväriisiä tai täysjyväleipää. Ravitsemusterapeutti muistuttaa, että yksi kuidunlähde per ateria riittää.

Kylmään vuodenaikaan lämpimät ruuat pitävät kehon lämpimänä.

– Hyvä talvilounas on esimerkiksi lämmin kasvissosekeitto ja pala täysjyväleipää tai mausteinen paputomaattikastike ja täysjyväriisiä.