Diana-elokuvan tähti Naomi Watts on ottanut riskin toisensa jälkeen niin töissä kuin rakkaudessakin. Maailman tunnetuimman prinsessan roolista hän yritti kuitenkin ensin kieltäytyä.

"Se oli pelottavaa. Olin kauhuissani.”

Näin näyttelijä Naomi Watts, 45, kiteyttää tunteet, jotka Walesin prinsessa Dianan korkoihin astumiseen liittyivät.

Mitä Diana olisi ajatellut? Mitä prinsessan lapset, William ja Harry, sanovat tarinasta? Miten koko Britannia ja sydänten prinsessan fanit maailmalla suhtautuvat?

Brittiläis-australialainen näyttelijä ehti kieltäytyä kenties maailman tunnetuimman naisen roolista pariinkin otteeseen, ennen kuin hän lopulta suostui Oliver Hirschbiegelin elokuvan tähdeksi. Mietittyään asiaa, hän ei halunnut nähdä roolissa ketään muutakaan näyttelijää.

– Tajusin, että jossakin vaiheessa tämä tarina pitää kertoa, Naomi sanoo ja vetoaa klassikkoperusteluihin: mukavuusalueelta poistumiseen ja riskinottoon.

Kapea musta kotelomekko on ainoa asia, josta henkii edes vähän kuninkaallisuutta, kun Naomi edustaa Diana-elokuvan lehdistötilaisuudessa Lontoossa. Pöydän ääreen hetki sitten istuutunut nainen on pitkänhuiskeaa Dianaa reilusti lyhempi ja muutenkin pikkiriikkinen. Olkapäille ulottuvat hieman pörröiset hiukset tasapainottavat elegantin asiallista pukeutumista.

Tähti vaikuttaa olevan hyvällä tuulella. Edellisenä päivänä hänen on uutisoitu poistuneen BBC:n radiohaastattelusta ennen aikojaan ja kuulostaneen hermostuneelta, mutta lehdistötilaisuudessa hän vastailee kysymyksiin elokuvasta tyynesti.

Naomilla ei ole roolisuorituksessaan mitään hävettävää, mutta hotellin salissa vallitseva pieni jännittyneisyys on ymmärrettävää, sillä itse elokuva on joutunut jopa odotettua kovemman arvostelun kohteeksi. Elokuva zoomaa Dianan kahteen viimeiseen elinvuoteen ja kertoo prinsessan ja sydänkirurgi Hasnat Khanin rakkaustarinan. Leffa pohjautuu laajaan tausta-aineistoon sekä Kate Snellin kirjaan Diana: Prinsessan viimeinen rakkaus. Jo ennen ensi-iltaa elokuvan toinen päähenkilö Hasnat vannoi vihaisena brittilehdille, ettei mene katsomaan tarinaa, joka perustuu juoruihin ja oletuksiin.

Rooliin valmistautuessaan Naomi hankki niin paljon tietoa kuin mahdollista ja tapasi muutaman Dianan tunteneen henkilön. Kerta toisensa jälkeen hän katsoi Martin Bashirin vuonna 1995 tekemän televisiohaastattelun, jossa prinsessa sanoi kuuluisat sanat ”there were three of us in this marriage” – tässä liitossa meitä oli kolme.

– Oli vaikeaa luottaa siihen, mikä on totta. En ollut himoseuraaja, mutta muistan merkittävimmät tapahtumat eli prinsessan häät, kuoleman ja paljon niiden väliltä. En tiennyt rakkaustarinasta, koska asuin silloin Australiassa ja Amerikassa, Naomi kertoo.

Hippien lapsi

Kun Naomin walesilaiset juuret yhdistetään Walesin prinsessaan, näyttelijä purskahtaa nauruun ja peittää suunsa kädellään.

– Valitettavasti kukaan walesilaisista perheenjäsenistä ei ole enää kanssamme. Minulla on vahvoja muistoja Angleseyltä, erityisesti isoisän kanssa viettämästäni ajasta, Naomi sanoo ja vaihtaa hetkeksi walesin murteeseen.

Hillitystä Naomista ei äkkiä uskoisi, että hän vietti lapsuutensa boheemia kiertolaiselämää. Hänen isänsä Peter Watts oli Pink Floyd -yhtyeen ääniteknikko ja kiertuemanageri ja äiti Myfanwy antiikkikauppias ja harrastelijanäyttelijä. Naomi on kuvaillut vanhempiensa olleen hippejä elämäntavoiltaan, mutta ei pukeutumiseltaan.

Vanhemmat erosivat, kun tytär oli neljä. Isä oli aina menossa ja näki perhettään harvoin. Hän kuoli – ilmeisesti heroiinin yliannostukseen – Naomin ollessa seitsemän. Sen jälkeen Myfanwy kiersi lastensa, Naomin ja tämän isoveljen Benin, kanssa pitkin Britanniaa. He asuivat milloin isovanhempien luona, milloin kommuunissa. Rahasta oli aina pulaa.

– Lapsuuteeni mahtui paljon surua, mutta rakkautta ei koskaan puuttunut, Naomi on kertonut.

Lopulta Myfanwy lapsineen pakeni laman riivaamasta Lontoosta kohti Australiaa ja uutta alkua. 14-vuotiaan Naomin oli totuteltava uuteen kulttuuriin.

– Koulussa hengasin dorkien kanssa, koska oli selvää, että he hyväksyivät minut. Kesti aikansa, että löysin coolien tyyppien joukkoon, Naomi on kertonut.

Naomi oli jo pitkään hinkunut näyttelijäkurssille, ja Australiassa hänen äitinsä antoi periksi. Aluksi näytteleminen oli teinitytölle pelkästään harrastus. 18-vuotiaana hän yritti mallinuraa Japanissa, mutta se osoittautui valtavaksi pettymykseksi. Hän päätti, ettei enää ikinä astu kameran eteen, ja teki töitä tavaratalon markkinointiosastolla ja muotilehdissä. 

Hänen draamakurssilla tapaamansa ystävä houkutteli Naomin kuitenkin mukaan näyttelemisen työpajaan. Sen viikonlopun aikana 20-vuotias Naomi tajusi, että näytteleminen on sittenkin hänen unelmansa. Seuraavana maanantaina hän käveli pomonsa huoneeseen ja irtisanoutui muotitoimittajan pestistään.

– Kaipasin varmaan tukea ja hyväksyntää. Isäni ei ollut vain jättänyt perhettään, vaan kuollut, joten lapsena tunsin oloni kaksin verroin hylätyksi, Naomi on selittänyt näyttelijäksi päätymistään.

Rohkea aloite

Lapsuus yhdistää myös Naomia ja tämän puolisoa, näyttelijä Liev Schreiberia, 46. Amerikassa varttuneen Liev’n vanhemmat erosivat, kun poika oli viisivuotias. Hänkin matkasi äitinsä mukana ja asui kommuuneissa, meditaatiokeskuksissa ja hylätyissä taloissa.

Naomi ja Liev ovat yksi Hollywoodin harvoista pitkään yhdessä pysyneistä näyttelijäpareista. Hiljattain Naomi paljasti Allure-lehden haastattelussa, että hän oli se, joka teki aloitteen Costume Institute -muotigaalassa kahdeksan vuotta sitten.

– Olin paljon röyhkeämpi kuin yleensä, hän sanoo.

Kun kiinnostava mies sanoi lähtevänsä juhlista, Naomi ajatteli, että hitto, tämä tilaisuus ei toistu.

– Sanoin ”etkö halua lukujani”, koska en vain voinut kysyä ”haluaisitko puhelinnumeroni”.

Nenäkkyys toimi, ja mies purskahti nauruun. Viisi minuuttia myöhemmin Naomin kännykkä piippasi: ”Haluaisitko lähteä lasilliselle nyt?”

– Vastasin ”en, tapaan sinut huomenna aamiaisella”.

Liev on kertonut yllättyneensä Naomin aloitteesta.

– Olisiko Naomi Watts ulottuvillani? Ei takuulla. En tiedä, mitä typeriä pillereitä hän oli vetänyt silloin. Mutta kummallista kyllä, meillä on paljon yhteistä. Meillä oli samanlainen lapsuus. Ja on käynyt ilmi, että geeneistämme syntyy huippukauniita lapsia.

Parin esikoinen Alexander syntyi heinäkuussa 2007 Los Angelesissa, ja pikkuveli Samuel puolitoista vuotta myöhemmin, joulukuussa 2008 New Yorkissa.

Aluksi parin oli vaikeaa päättää, minne he asettuisivat, sillä New Yorkiin asettunut Liev ei ollut valmis asumaan Los Angelesissa. Naomi kuitenkin järjesti asiat niin, että Liev pystyi matkustamaan hänen mukanaan sinne, missä kuvaukset ikinä olivatkaan.

– Halusimme olla yhdessä, ja pystyin ottamaan sen roolin, Liev on kertonut päätöksestään panna oma uransa jäähylle rakkauden takia.
Nykyään parin tukikohta on New Yorkissa, mutta heidän kotinsa on siellä, missä joko Naomilla tai Liev’llä on töitä.

– En ole koskaan ollut viikkoa pidempään erossa lapsistani, Naomi on kertonut.

Naomi haluaa lapsilleen vakaamman lapsuuden kuin hänellä itsellään on ollut, mutta hänestä on myös hienoa, että kahden näyttelijän mukana pojat saavat kokea jotain vanhempiensa lapsuudesta.

Hän on tyytyväinen siihen, että keskittyi ensin uraansa ja perusti perheen vasta neljänkymmenen ikävuoden kieppeillä.

– Rakastan työtäni ja se on iso osa elämääni, mutta nyt pystyn lokeroimaan asiat. Vauva parikymppisenä? En usko, että olisin kyennyt siihen, Naomi on pohtinut.

Kurjuuden vuosikymmen

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan voisi aivan hyvin olla Naomin motto. Hän on kuitenkin kertonut sen olleen Hollywood-uransa alussa ”työ luo työtä”.

Naomin ura Amerikassa alkoi vasta, kun hän oli kolmikymppinen. Sitä edeltävät kymmenen vuotta olivat rämpimistä koe-esiintymisistä toisiin, huonoa kohtelua ja rooleja, jotka olisivat jääneet väliin, jos vaihtoehtoja olisi ollut.

Australiassa Naomille oli tarjottu roolia televisiosarjassa, mutta hän ei halunnut sitoutua tuttuun ja turvalliseen pariksi-kolmeksi vuodeksi. Jälkikäteen hän on sanonut olleensa silloin nuori ja naiivi.

Varman toimeentulon sijaan hän lähti etsimään töitä Amerikasta. Siinä häntä auttoi toinen australialaisnäyttelijä Nicole Kidman, jonka kanssa Naomi oli ystävystynyt lukioiässä. Nicole oli päässyt Hollywoodin valkokankaille hieman aiemmin – avioliitto Tom Cruisen kanssa oli hänen oikotiensä supertähteyteen. Nicole esitteli ystävänsä agenteille, ja 90-luvun alussa Naomikin rohkaistui muuttamaan Los Angelesiin.
Keskinkertaistenkin elokuvien sivuosiin pääseminen oli kovan työn takana, sillä Hollywoodissa Naomi oli yhtä tuntematon kuin kuka tahansa uraansa aloitteleva näyttelijätär.

Nicolen avusta huolimatta häntä ei muistettu enää seuraavalla tapaamiskerralla. Hän oli joko liian nuori, liian vanha, liian vakava tai liian hauska. Kommentit repivät hänen itsetuntonsa kappaleiksi. Kaiken lisäksi hän tunsi olonsa Amerikassa yksinäiseksi.

Kuitenkin aina, kun hän oli luovuttamaisillaan, jotain pientä ilmaantui.

– Pahinta oli, että minut torjuttiin kerta toisensa jälkeen, ja aloin uskoa siihen itsekin. Kysyn itseltäni usein, miten onnistuin roikkumaan siellä. Minulla on kuitenkin aina ollut selviytymismekanismini, kuten veljellänikin, se kulkee suvussa. Teemme kaikki uskomattoman kovasti töitä, koska meillä ei ole koskaan ollut rahaa, Naomi on kertonut.

Lähes vuosikymmenen sinnittely palkittiin, kun Naomi sai pääosan David Lynchin kulttileffassa Mulholland Drive, jonka jälkeen hän näytteli yllättäväksi kassamagneetiksi nousseessa kauhuelokuvassa The Ring. Viimein hänen puhelimensa alkoi soida. Vuonna 2003 elokuva 21 Grammaa toi hänelle parhaan naispääosan Oscar-ehdokkuuden.

Julkkis ja superjulkkis

Luulisi, että kaiken tuskailun jälkeen Diana-kritiikit ovat vain pisara meressä. Lehdistötilaisuuden jälkeen illalla elokuva esitetään ensimmäistä kertaa yleisölle Lontoossa.

– Minua jännittää aina, miten elokuvani otetaan vastaan. Sitä ei voi koskaan tietää etukäteen, Naomi pohtii.

Oikeasti eläneen henkilön näytteleminen tuo mukaan ekstrapaineita.

– Meillä on vastuu kertoa tarina mahdollisimman todenmukaisesti.

Vapauksia oli kuitenkin otettava. Koska kyseessä ei ole dokumentti, se on oikein, kunhan ketään ei hyväksikäytetä tai olla järjettömiä. Halusin luoda värikkään hahmon, joka ei ole vain prinsessa, Naomi selittää.
Elokuvaa tehdessään Naomi tuli pohtineeksi myös julkisuutta – ja huomasi, etteivät elokuva-alan meriitit ole mitään kuninkaallisten elämään verrattuna.

– Diana taisteli sen eteen, että hänen elämänsä olisi niin normaalia kuin mahdollista. En voisi kuvitella, millaista olisi elää sellaisen tarkkailun alla. Sydäntäsärkevintä on ajatella, mitä sellainen tekee ihmiselle. Minä olen saanut vain maistiaisia siitä.