sport
Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

On niin helppoo olla onnellinen... Testaa onnellisuusprofessorin laatimaa viikko-ohjelmaa.

Onnellisuustutkija Sonja Lyubomirskyn mukaan jopa 40 prosenttia onnellisuudesta riippuu omasta asenteesta.

Myös onnellisuusprofessori Markku Ojanen on samaa mieltä.

– Konkreettiset teot ovat parhaita tapoja lisätä omaa onnellisuutta. Vaikutukset alkavat näkyä noin kuukauden harjoittelun jälkeen, Ojanen lupaa.

Testaa ensin koko viikko Ojasen laatimaa onnellisuusohjelmaa ja ota sitten käyttöön itsellesi sopivimmat harjoitukset.

Maanantai

Älä valita

Paras tapa tulla onnelliseksi on vahvistaa myönteistä ajattelua. Ensimmäinen askel on lopettaa turha valittaminen. Valittaminen vahvistaa valittamista, tyytyväisyys lisää tyytyväisyyttä. Kun päätät olla kitisemättä ja pysyt päätöksessäsi, kielteinen asenteesi muuttuu vähitellen. Siispä: tänään et urputa mistään.

Tiistai

Kiitos,  kiitos

Kiitä mahdollisimman usein kaikkialla – kotona, työpaikalla, ostoksilla... Kiittämällä huomaat puutteiden sijaan ne hyvät asiat, jotka ovat jo elämässäsi. Kiitollisuuden ilmaiseminen tuottaa positiivista kehää ja lisää myönteistä vuorovaikutusta. Kiitoksen saaja kokee mielihyvää ja kiittää vuorostaan.

Keskiviikko

Tunnista vahvuutesi

Kirjaa ylös kolme vahvuuttasi, joista olet ylpeä. Missä olet taitava, mitä osaat ja hallitset? Itsensä kokee helposti puutteelliseksi työvaatimusten kasvaessa, mutta heikkouksiin keskittyminen vain syö onnellisuutta. Kun keskityt hyviin ominaisuuksiisi, lisäät hyvää oloasi.

Torstai

Kehu selän takana

Muiden kehuminen on kätevä keino kohottaa myös omaa oloa. Toisen ilahtuminen lämmittää mieltäsi. Kehumalla levität hyvää ilmapiiriä ja annat samalla hyvän kuvan itsestäsi. Kehu siis jotakuta tänään kasvotusten, mutta tee se myös selän takana. Pahan puhuminen takanapäin on helppoa, mutta milloin viimeksi kehuit jotakuta? Tee se tänään.

Perjantai

Muista ihanat asiat

Mitä kivaa sinulle tapahtui eilen? Kirjaa aamulla vähintään yksi mukava asia eiliseltä päivältä. Tutkimusten mukaan mukavien asioiden muistelu kohottaa mielialaa ja lisää siten onnellisuutta.

Lauantai

Ilahduta tuntematonta

Tee jokin ystävällinen teko tutulle tai tuntemattomalle. Kehu, kiitä, auta tai ilahduta yllätyksellä. Voit hämmästyä, miten pyyteetön apusi ja toisen reaktio vaikuttavat mielialaasi.

Sunnuntai

Vietä minä-päivä

Laiskottele ja tee mielipuuhiasi. Unohda velvollisuudet, tekemättömät työt ja tylsät rutiinit. Tänään saat tehdä vain kaikkea kivaa. Hemmottelupäivä auttaa sinua jaksamaan ja olemaan onnellinen. Muista varata jatkossakin päivittäin vähintään vartti rentoutumiselle tai rakkaimmalle harrastuksellesi.

Kokeile myös näitä

1. Lähde retkelle luontoon perheesi tai ystäväsi kanssa.

2. Kohenna ryhtiäsi.

3. Kuuntele hiljaisuutta.

4. Älä vertaile itseäsi muihin.

5. Kerro läheisellesi kuinka tärkeä hän on.

6. Leiki jotain lapsuutesi leikkiä tai hyppää narua.

7. Lähde lenkille ja valitse kadun aurinkoinen puoli.

Lue lisää: Lue lisää: Markku Ojanen: Murra onnellisuuden esteet (Minerva 2013) ja Onnellisuuden käsikirja (Perussanoma 2013), Sonja Lyubomirsky: Kuinka onnelliseksi? (Basam Books 2009).