Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Ärsyynnytkö ruuhkissa? Nouseeko veren­paineesi kassajonossa? Uhkaako itkuinen lapsi bussimatkalla itsehillintääsi? Pikakonsteilla

säilytät mielenrauhasi.

1. Kun liikennevalot näyttävät punaista

"Käytä punaisia valoja muistutuksena siitä, että on aika kiinnittää huomiota hengitykseen."

Lähde: Stahl & Goldstein: Stressinhallinnan käsikirja, Basam Books.

2. Hengitä tyyni mieli

Mieli on aina tyyni, mutta ajatukset saavat sen tuntumaan välillä kaoottiselta. Koska keho ei ajattele, hengitykseen keskittyminen on hyvä tapa katkaista ajatusten ja niiden aiheuttamien tunteiden oravanpyörä. Toimi näin: Kohtaa ärtymyksesi ja myönnä tilanne – mikä ikinä se onkaan. Uskaltaudu "vain" hengittämään. Hengitä pari kertaa syvään sisään ja ulos. Jos teet tämän koko olemuksellasi, jo se riittää rauhoittamaan mielesi.

Vinkin antoi zen-ohjaaja Olli Salo, Helsinki Zen Center.

3. Muuta ajatuksiasi, tekojasi & tunteitasi

Vaikka ympärilläsi pyörisi hurrikaani, ensiapu levollisuuteen löytyy läheltä.

Teko: "Menen seuraavilla vihreillä valoilla, en yritä kaasuttaa näihin."

Ajatus: "Ruuhka­bussissa ostoskassien kanssa seisominen treenaa syviä vatsalihaksia, kuin surffaaminen ikään."

Tunne: "Olen rauhallinen, vaikka pomoni kiukuttelee kuin neljävuotias."

Vinkit antoi stressinhallinnan valmentaja Mia Jokiniva.

4. Mitä mestari tekisi?

Valaistunut henkinen opettaja Eckhart Tolle kehottaa antautumaan.

"Kysy itseltäsi: Voisinko mitenkään muuttaa tilannetta, parantaa sitä tai päästä siitä eroon? Jos voit, ryhdy tarvittaviin toimiin."

Jos et voi tehdä tilanteelle mitään etkä pääse siitä eroon, Tolle neuvoo hyväksymään ikävän kokemuksen. Näin pääset kiinni hetkeen – ja tilanne muuttuu itsestään.

"Kun olet täysin läsnä, muutos tapahtuu usein itsestään. Elämä muuttuu avuliaaksi ja yhteistyöhaluiseksi", Tolle vakuuttaa.

Lue lisää: Eckhart Tolle: Läsnäolon voima, Basam Books.

5. Klassikko tepsii perjantairuuhkassa

Kun tunnet verenpaineesi kassajonossa nousevan, hengitä syvään ja ala laskea hitaasti kymmeneen. Sisään- ja uloshengitys – yksi – sisään- ja uloshengitys – kaksi... Jatka, kunnes olet kassalla. Toteat tervehtiväsi kassaneitiä buddhamaisen tyynenä. Vanha lasku­kikka toimii, koska se vie huo­miosi pois ärtymyksestä.

Vinkin antoi Mindfulness-kouluttaja Leena Pennanen.

6. Kun jono ei liiku, lapsi huutaa tai kahvit kaatuivat syliin...

Myönnä itsellesi, ettei tilanne ole sellainen kuin haluaisit sen olevan. Myönnä olevasi ärtynyt ja stressaantunut. Näin katkaiset mielesi laukkaamisen, olet enemmän läsnä ja alat rauhoittua.

Kysy itseltäsi, haluatko lisätä huonoa oloasi? Hermostumisesi ei nopeuta jonon kulkua, ainoastaan pahentaa omaa oloasi. Huomioi hengityksesi yrittämättä muuttaa sitä. Kun tiedostat kiihtyneen hengityksesi, se alkaa rauhoittua itsestään. Kun mitään ei muuta, kaikki muuttuu.

Aisti kehoasi. Pulssisi todennäköisesti hakkaa, hartioitasi kivistää ja leukapielesi ovat jännittyneet. Huomioi kehosi tuntemuksia yrittämättä muuttaa niitä. Mieti, voitko toimia. Voitko ehkä jättää ostokset huomiselle? Voitko vaihtaa toiseen, rauhallisempaan junanvaunuun? Tai voitko avata suusi ja pyytää hiljaisuutta?

Vinkit antoi Mindfulness-kouluttaja Leena Pennanen.

7. Kun stressaa, etsi akupiste

Ruuhkabussissa painele kevyesti kämmentäsi etusormen juuresta alaspäin. Etusormen kämmenluun keskikohdassa on mieltä rauhoittava piste. Tämä piste voi auttaa myös päänsärkyyn ja jopa hammassärkyyn.

Kauppajonossa ehdit hyvin tasapainottaa mielesi hieromalla korvalehtesi. Aloita korvanipukasta ja hiero koko korvalehti etusormen ja peukalon välissä. Hiero lopuksi myös korvan sisäosat. Kaikille sisäelimille ja ruumiinosille löytyy oma kohtansa korvasta, joten hieromalla korvan tasapainotat koko kehosi.

Kotona istahda sohvalle ja hiero varpaiden välit. Etenkin ukkovarpaan ja akkavarpaan välin hierominen rauhoittaa mieltä. Painele pyöritellen jokaista varpaanväliä kevyesti muutaman minuutin ajan. Tämä auttaa ärtyneeseen oloon, turhautumiseen ja kiukkuun sekä rauhoittaa mielen.

Vinkit antoi perinteisen kiinalaisen lääketieteen asiantuntija Tutteli Hammermann.

8. Suklaata suuhun

Pidä laukussa aina palanen raaka- tai tummaa suklaata pahan päivän tai tilanteen varalle.

"Raakasuklaa voi alentaa verenpainetta ja suojella sydänsairauksilta. Se sisältää valtavasti magnesiumia, joka rentouttaa lihaksia ja on mineraaleista se, joka auttaa stressissä eniten."

Lähde: Mia Jokiniva: Hengähdyshetkiä – Opas stressittömään elämään, Gummerus.

9. Laajenna näkökulmaa

Muista, että niin miellyttävät kuin kiusallisetkin hetket muuttuvat joka sekunti. Tukalat tilanteet tuovat esiin niitä puoliamme, joissa voimme kehittyä. Kun otat tilanteen vastaan sellaisena kuin se on, voit oppia jotain itsestäsi.

Vinkin antoi Zen-ohjaaja Olli Salo, Helsinki Zen Center.