Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Kun kiire pakottaa päätä, on hyvä pysähtyä. Kadonnut mielenrauha voi löytyä mindfulnessista. Tutkimusten mukaan säännöllinen harjoitus...

1. Lisää onnellisuutta

Harjoitus aktivoi aivojen onnellisuusaluetta. Jo seitsemän minuutin keskittyminen nostaa mielialaa. Kahden minuutin päivittäisen harjoituksen pitäsi tuoda pysyviä muutoksia aivoihin viidessä viikossa.

2. Vähentää stressiä

Mindfulness opettaa, etteivät huolet liity yleensä tähän hetkeen.
Kun opimme päästämään irti huolen­aiheista, turha stressi vähenee.

3. Rentouttaa

Harjoitukset laukaisevat kehon jännityksiä, laskevat verenpainetta ja parantavat ruuansulatusta.

4. Lisää luovuutta

Rentoutumisen myötä luovuus ja ongelmienratkaisukyky paranevat.

5. Parantaa puolustus­kykyä

Stressin väheneminen parantaa immuunipuolustus­kykyä ja nostaa kipukynnystä.

6. Kohentaa keskittymis­kykyä

Ihminen jaksaa keskittyä yhteen asiaan kerrallaan keskimäärin kahdeksan minuuttia. Tämä aika kasvaa mindfulness-treenien myötä.

7. Helpottaa nukahtamista

Tutkimusten mukaan mindfulness-harjoitukset parantavat unen laatua ja vähentävät aamuöisiä heräämisiä.

8. Lisää itsetuntemusta

Opettaa kuuntelemaan itseä ja olemaan myös ikävien tunteiden kanssa. Lisää näin tyyneyttä ja mielenrauhaa.

9. Auttaa kehittämään itseä

Mindfulness auttaa analysoimaan itseä ja omaa käytöstä. Näin sinulla on mahdollisuus valita, kuinka reagoit ärsykkeisiin ja voit kehittää itseäsi haluamaasi suuntaan.

10. Auttaa jaksamaan vaikeuksia

Mindfulness-harjoitukset opettavat, että kaikki on väliaikaista. Kun muistat tämän, kestät paremmin elämän koettelemuksia.