Nestevaje paitsi väsyttää ja ärsyttää, myös tuntuu epämiellyttävältä vatsassa. Meille nykypäivän ihmisille on hankalaa tunnistaa kehon viestejä ja siksi pidämme helposti janoa nälkänä. Syömme, vaikka pitäisi juoda.

Elimistöstä haihtuu päivässä ainakin kaksi litraa nestettä. Ainakin tämä määrä meidän siis täytyy siis saada tilalle. Ruoan mukana sitä saa puolisen litraa, mutta loput puolitoista litraa on hankittava juomalla. Jo puolenkin litran nestehukka aiheuttaa ikäviä oireita.

Normaalipainoiselle hyvä nyrkkisääntö on juoda 1,5–2 litraa päivässä ja nauttia sen lisäksi vielä 0,5–1 litraa nestettä jokaista liikuntatuntia kohden. Jos painoa on enemmän, tulisi juoda vieläkin enemmän, sillä isompi keho haihduttaa enemmän nestettä.

Liika on liikaa

Rajansa kuitenkin vedenjuonnillakin. Liiallinen nesteensaanti laimentaa elimistön toiminnan kannalta keskeisiä elektrolyyttitasoja. Yli 4 litraa nestettä päivässä alkaa jo olla liikaa – ellei satu liikkumaan runsaasti hellesäässä.

Painoaan tarkkailevilla voi olla kiusaus täyttää vatsaa vedellä tai kevytjuomilla ruoan sijasta. Huijausefekti on kuitenkin vain hetkellinen, ja pian nälkä vaivaa entistä kovempana. Juomisella ei myöskään pysty merkittävästi vaikuttamaan aineenvaihduntaan. Juominen kyllä kuluttaa energiaa, mutta vain 10–20 kcal litraa kohden..

Vesi on paras janojuoma

Ylivoimaisesti paras lääke janoon on vesi. Se ei sisällä energiaa eikä vahingoita hampaita. Kivennäisvedet ovat toiseksi paras valinta, jos lasiin kaipaa kuplia.

Makeat juomat sen sijaan pitävät helposti yllä makeannälkää. Vaikka kevytversiot eivät sisälläkään kaloreita, ne aiheuttavat elimistössä reaktioita, jotka voivat lisätä nälkää tai makeanhimoa. Light-limut ja -mehut ovat kuitenkin sokeroituja juomia parempi vaihtoehto, sillä sokeri on riski sekä lihomiselle että terveydelle.

Lue lisää!