Kuvat
Shutterstock
Ensi vuonna tunnistautuminen Nordean verkkopankissa hoidetaan tunnuslukusovelluksella fyysisen tunnuslukulistan sijaan.
Ensi vuonna tunnistautuminen Nordean verkkopankissa hoidetaan tunnuslukusovelluksella fyysisen tunnuslukulistan sijaan.

Pankkien pahviset tunnuslukulistat ovat pian historiaa. Selvitimme 6 kysymystä ja vastausta uudistuksen aiheuttamista pattitilanteista.

Nordea luopuu pahvisista tunnuslukulistoista tämän vuoden aikana. Se tarkoittaa sitä, että jatkossa pankin asiakkaat hoitavat verkkopankkitunnistautumisen puhelimeen ladattavalla pankin erillisellä tunnuslukusovelluksella tai tunnistautumiseen tarkoitetulla tunnuslukulaitteella.

Yle uutisoi, että Nordean lisäksi myös Danske Bank luopuu fyysisistä tunnuslukulistoista. Sen sijaan esimerkiksi Osuuspankki pitää pahviset tunnuslukulistat edelleen osana pankkipalveluitaan.

Kysyimme Nordean tiedottajalta Marko Mettenrannalta, miten toimitaan, jos tunnuslukusovelluksen kanssa tulee ongelmia. Linjaukset koskevat vain Nordean palveluita ja käytännöt voivat vaihdella pankista riippuen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

1. Miten verkkopankkiin pääsee, jos puhelin häviää tai menee rikki?

Marko Mettenranta neuvoo, että näitä tilanteita varten sovellus kannattaa ladata useampaan älylaitteeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Tunnuslukusovelluksen voi ladata oman puhelimen lisäksi esimerkiksi tablettiin tai puolison puhelimeen. Tietokoneeseen sovellusta ei voi ladata, vaan kyseessä täytyy olla älylaite.

Jos sovellus on ladattu vain yhteen älylaitteeseen ja se häviää tai rikkoontuu, Mettenranta neuvoo soittamaan Nordean asiakaspalveluun tai menemään lähimpään konttoriin. Hän vakuuttaa, että tunnukset saadaan aina asiakkaan käyttöön tavalla tai toisella.

– Konttorista voi saada käyttöönsä esimerkiksi erillisen tunnuslukulaitteen, jolla nettipankkiin kirjautuminen onnistuu ilman älylaitetta. Jos asiakas on jo ostanut uuden älylaitteen hävinneen tilalle, voimme aktivoida tunnuslukusovelluksen uuteen laitteeseen.

2. Jos samassa laitteessa on verkkopankkitunnukset ja tunnuslukusovellus, voiko tietoja väärinkäyttää, jos ne joutuvat vääriin käsiin?

Mettenrannan mukaan skenaario on teoriassa mahdollinen, mutta tilanteet voi ehkäistä huolehtimalla älylaitteen tietoturvasta.

– Mitään tunnuksia ei kannata säilyttää puhelimessa ainakaan siten, että ne on helposti tunnistettavissa tai löydettävissä. Puhelimeen kannattaa myös asentaa lukituskoodi, jotta ulkopuolinen ei pääse heti käsiksi puhelimen sisältämiin tietoihin.

Tällä hetkellä jo yli miljoonalla Nordean asiakkaalla on jo käytössä tunnistussovellus, eikä väärinkäytöksiä ole tullut pankin tietoon.

– Loppupeleissä se on melko epätodennäköistä, sillä jotta väärinkäyttö onnistuisi, väärinkäyttäjän tulisi tietää tai löytää kaikki puhelimen haltijan tiedot.

3. Mitä tehdä, jos puhelimen muisti on niin täynnä, ettei siihen mahdu kahta erillistä applikaatiota?

Mettenrannan mukaan tilanteissa, joissa asiakkaan puhelimen muisti on liian täynnä uudelle sovellukselle, on päätös lisämuistin hankkimisesta tai muiden sovellusten poistamisesta asiakkaan omissa käsissä. Hän lisää, ettei sovelluksen lataaminen ole välttämätöntä.

– Jos sovellusta ei syystä tai toisesta voi ladata älylaitteeseen, saa meiltä myös erillisen tunnuslukulaitteen. Laite kulkee helposti mukana lompakossa, sillä se on melkein yhtä pieni kuin luottokortti.

4. Maksaako tunnuslukulaite?

– Tunnuslukulaite kuuluu Nordean pankkipalveluihin, joten se on ilmainen, kertoo Mettenranta.

5. Jos asiakkaalla ei ole älylaitetta, kuinka verkkopankin käyttö onnistuu jatkossa?

Mettenranta kertoo, että tilanteissa toimitaan samoin, kuin silloin, kun sovelluksen lataaminen älylaitteeseen ei muista syistä onnistuisi.

– Näissä tilanteissa asiakas saa käyttöönsä tunnuslukulaitteen, jolla verkkopankkiin voi kirjautua tietokoneella.

6. Entä jos uusien laitteiden käyttö on hyvin haastavaa?

Mettenranta kertoo Nordean järjestävän "digiaamuja" ympäri Suomen Nordean konttoreissa ja paikallisissa kirjastoissa. 

– Digiaamuissa kerromme, autamme ja näytämme asiakkaille kädestä pitäen miten uudet laitteet toimivat. Oppitunteja järjestetään paikkakunnasta riippuen viikottain tai joka toinen viikko.

Mettenranta lisää, että toiset omaksuvat uudet taidot nopeammin kuin toiset. Hän kertoo, että apua saa "digiaamujen" lisäksi myös asiakaspalvelusta ja pankin konttoreilta.

– Asiakaspalvelumme on valmis auttamaan näissä asioissa ympäri vuorokauden. 

Vierailija

Entä jos puhelin menee rikki -> ei pysty hoitamaan pankkiasioita, maksamaan laskuja.

Entä jos tunnuslukulaite menee rikki? > ei pysty hoitamaan pankkiasioita, maksamaan laskuja.

Paperinen liuska on turvallisin ja varmin

Vierailija

Kaikkein paras on paperinen tunnuslukukortti. Käytän sitä niin pitkään kuin mahdollista. Se on varmin - kukaan ei pääse sitä hakkeroimaan. Samoin pidän kaikista tärkeistä asioista varmuuskopiot muistitikulla. Pilveen pääsee kuka vain helposti hakkeroitumaan, enkä ylipäänsä halua tärkeiden asioideni kuuluvan Googlelle, jolle ne pilvitallennussääntöjen mukaan yhteisesti kanssani kuuluisivat.

Minulla ei myöskään ole älypuhelinta, koska en tarvitse sellaista mihinkään. Puolisollani on, mutta hänen ei onnistunut ladata mobiilipankkia puhelimelleen. Jostain syystä se ei hänen puhelimessaan toimi. Edes pankkivirkailija ei saanut sitä siihen laitettua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla