Kodin Kuvalehti
Kaverille kanssa -lista auttaa oikeasti jaksamaan töissä.
Kaverille kanssa -lista auttaa oikeasti jaksamaan töissä.

Tässäpä mainio ratkaisu stressiin ja kasaantuviin hommiin! Neljä erilaista tapaa tehdä lista, joka saa päivän etenemään sutjakammin.

Perinteinen to do -lista tehdään näin: kirjoita päivän työt allekkain paperille tai ruudulle ja ruksi yli tehtäviä sitä mukaa kuin saat ne tehdyiksi.

Listoilla on hyvä tarkoitus: kun kirjoitat tehtävät muistiin, sinun ei tarvitse kuormittaa niillä mieltäsi. Kirjaaminen myös jäsentää päivää ja tuo tunteen, että elämä on omassa kontrollissa.

– Keino on hyvä, mutta liika on liikaa siinäkin. Ahdistus iskee, jos listalla alkaa olla liikaa tehtäviä suhteessa käytettävissä olevaan aikaan, toteaa hyvinvointivalmentaja, Hidasta elämää -sivuston perustaja Sanna Wikström.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Stressaantunut ja ahdistunut mieli ei toimi järkevästi. Se alkaa kuvitella, että mikään ei riitä eikä mitään valmista synny, vaikka töitä paahtaisi tauotta. Ajatukset pyörivät tekemättömissä tehtävissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Silloin on aika kokeilla vaihtoehtoista listaa.

Sanna Wikström ehdottaa näitä:

1. Lappu lasipurkkiin -lista

Kun kirjaat muistiin alkavan päivän työt, älä kirjoita niitä yhdeksi pitkäksi listaksi vaan jokainen tehtävä omalle post it -lapulleen.

Jaa laput kahteen pinoon, joista toisessa ovat oikeasti kiireelliset tehtävät ja toisessa ne, joita voi siirtää tuonnemmaksi. Kaikki työt eivät ole koko ajan yhtä tärkeitä, vaikka stressaantunut mieli erehtyy niin ajattelemaan.

Kun olet tehnyt tehtävän, pudota siitä muistuttanut lappu lasipurkkiin. Perjantaina ennen kotiin lähtöä pysähdy katselemaan purkkia ja kiitä itseäsi: Tuon kaiken minä sain aikaan!

2. Pidä tauko -lista

Kirjoita to do -lapuille myös tehtäviä, jotka auttavat sinua voimaan hyvin: ”nouse seisomaan ja oikaise selkäsi”, ”käy kahvilla”, ”pyöritä hartioita ja venyttele niskaa”, ”istu 5 minuuttia ja vain hengitä”, ”lähde lounaalle.”

Sijoita hyvinvointilaput tärkeiden tehtävien pinoon.

3. Usko mieluummin tämä -lista

Alkoiko mielesi pyörittää tylyttäviä ajatuksia? Sellaisia kuin ”olen huono”, ”olen hidas” tai  ”ei minusta ole mihinkään”? Kirjoita ajatukset post it -lapulle. Heitä lappu roskiin.

Kirjoita uudelle lapulle parempi uskomus: ”minä opin uutta”, ”olen hyvä työssäni”, ”olen saanut paljon aikaan tänään.”

Kiinnitä uusi lappu johonkin, josta näet sen koko ajan. Niin ihmisen mieli toimii: se uskoo sen, mitä sille vakuutat.

4. Kaverille kanssa -lista

Sujauta to do -lappujen sekaan voimalauseita: sinua koskettavia mietelmiä, muistutuksia elämän tärkeistä asioista ja siitä, että olet osaava ammattilainen.

Rohkaisulappuja nousee pinosta mukavasti pitkin päivää.

Pane hyvä kiertämään. Kun olet imenyt voimaa rohkaisulapusta, sujauta se työkaverin pöydälle. Kenelle tahansa tekee hyvää saada viesti, jossa lukee: ”Olet hyvä tyyppi!”

Tämä on Kodin Kuvalehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Kodin Kuvalehden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/kodinkuvalehti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla