Black Friday -ostospäivä aiheutti tänä vuonna myös vastareaktioita. Miten kävi yritysten, jotka jättivät alennusmyynnit välistä? Selvitimme.

Viime perjantaina vietettiin Suomessakin suureen suosioon noussutta Black Friday -alennusmyyntipäivää. Yhdysvalloista muualle maailmaan kotoutuneena päivänä useat kaupat ja yritykset myyvät tuotteitaan alennetuin hinnoin.

Black Friday herätti tänä vuonna myös vastalauseita. Esimerkiksi Pariisissa ympäristöaktivistit kokoontuivat osoittamaan mieltään verkkokauppa Amazonin konttorin ulkopuolelle ja yrittivät estää ihmisten pääsyn ostoskeskukseen. Suomessa ei nähty isoja mielenilmauksia ylenpalttista kulutusta vastaan, mutta esimerkiksi Kajaanissa järjestettiin perjantaina pieni ilmastomielenosoitus.

Kaiken kaikkiaan kulutushysterian vastainen boikotointi jäi silti vaatimattomaksi. Päinvastoin: alennusmyyntipäivä rikkoi tänä vuonna useiden kauppojen Black Friday -myyntiennätykset. Verkkomaksupalvelu Paytrailin mukaan suomalaiset ostivat tavaraa netistä perjantaina 3,3 kertaa enemmän kuin normaaliperjantaina. Rahallisesti mitattuna päivän myynti oli nelinkertainen tavalliseen perjantaihin verraten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Osa suomalaisyrityksistä osoitti kuitenkin mieltään Black Fridayta vastaan jättäytymällä pois alennusmyynneistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Esimerkiksi helsinkiläinen lastentarvikeliike Ipanainen ilmoitti ennakkoon sanoutuvansa irti Black Fridaysta. Vielä viime vuonna yritys hehkutti muiden mukana tarjouksia.

– Uskoimme, että näin on pakko tehdä. Olemattomalla katteella myytyjen tavaravuorien näkeminen tuotti kuitenkin itsellemme lähinnä pahaa mieltä, varsinkin kun kauppa hiljeni olemattomaksi Black Fridayn molemmin puolin, kertoi Ipanaisen toimitusjohtaja Anu Mäkinen ennakkotiedotteessa.

Mäkinen kertoo Me Naisille olevansa erittäin tyytyväinen siihen, ettei yritys lähtenyt mukaan alennusmyynteihin. Ipanainen vietti perjantaina myymälässään Hyvän mielen perjantaita ja liikkeen 5-vuotissyntymäpäiviä. 

– Viime vuoteen verrattuna kivijalkaliikkeen myynti lähes tuplaantui. Kirpparimme puolelta myytiin valtavan paljon tuotteita, mikä lämmittää sydäntämme erityisen paljon. Sen sijaan verkkokaupan puolella jäämme kauas edellisten vuosien Black Friday -myynneistä, minkä osasimme toki ennakoida. Myös verkkokaupan puolella tilauksia tuli loppuviikosta kuitenkin huomattavasti marraskuun alkua runsaammin, mistä olimme positiivisesti yllättyneitä. 

Kalusteliike Hakola jätti Black Fridayn väliin toista vuotta peräkkäin. Parina aiempana vuotena Hakola on ollut mukana alennuspäivässä hyvin myyntituloksin. Hakolan luova johtaja Annaleena Hämäläinen kertoo, että tänä vuonna perjantain myynti oli tavanomainen.

– Aiempien vuosien kovista myynneistä huolimatta koimme, että emme halua olla mukana tukemassa kulutushysteriaa. Haluamme mielummin kannustaa vastuulliseen kuluttamiseen ja kannustaa ostamaan harkiten.

Vastustajien joukossa seisoi myös maailman luonnonsuojelujärjestö WWF, jonka Suomen-verkkokauppa suljettiin perjantaina koko päiväksi. 

– Olemme saaneet vain positiivista palautetta kertoessamme asiasta. Seuraajamme ja verkkokauppamme asiakkaat ovat muutenkin verrattain harkitsevia kuluttajia, joten ainoat kehitysehdotukset olivat sellaisia, että pitäisikö ensi kerralla pitää kauppa kiinni koko viikon tai kuukauden ajan, kertoo WWF:n asiakkuuspäällikkö Aino Sirkesalo

Sirkesalo toivoo, että ihmiset miettisivät Black Fridayn ja jouluostosten aikana oman kulutuksensa ympäristövaikutuksia. 

– Kulutamme enemmän kuin mikä on maapallon rajoissa kestävää. Ylikulutus aiheuttaa elinympäristöjen ja lajien katoamista sekä meillä Suomessa että maailmalla.

Ei alennusmyyntejä, vaan hinnankorotukset

Eniten huomiota herätti armeija- ja erätarvikkeita myyvän Varustelekan kampanja. Yritys julkaisi näyttävän kampanjan tekstillä "Black Friday – Hulvattoman poskettomia hintoja”. Alennusmyynneistä ei suinkaan ollut kyse: Varusteleka reagoi päivään korottamalla joidenkin tuotteidensa hintaa 10–40 prosenttia. Lisäksi Varusteleka lupasi lahjoittaa koko päivän myynnistä 5 prosenttia Veikko ja Lahja Hurstin Laupeudentyölle. 

Miten kampanjalle kävi? Soitimme Varustelekaan.

– Kun teimme ”tarjouksemme”, olimme vähän sillä mielellä, että perjantaista tulee hiljainen päivä. Toisin kävi. Suomessa myynti kasvoi 66 prosenttia verkkokaupan puolella ja myymälässä 34 prosenttia. Ulkomailla myynti kasvoi 119 prosenttia, Varustelekan toimitusjohtaja Jari Laine kertoo. 

Laine myöntää, että myyntimenestys tuli yritykselle isona yllätyksenä. Korotetuin hinnoin myytyjä tuotteitakin myytiin arvellun parin kappaleen sijasta yhteensä 31 kappaletta.

– Ei siis valtavia määriä, mutta kyllä niitäkin ostettiin. Ilmeisesti tällainen antikampanja osui hyvin ihmisten ajatuksiin. 

Varustelekan koko päivän myynti oli kaiken kaikkiaan 88 900,54 euroa. Hurstin avulle yritys aikoo lahjoittaa pyöreät 4 500 euroa.

Kuluttajilta saatu palaute on Laineen mukaan ollut pääsääntöisesti positiivista.

– Facebookissa ihmiset kirjoittivat arvostavansa sitä, ettemme lähteneet mukaan keinotekoiseen humputukseen. Kampanjaa pidettiin nokkelana ja ajatuksia herättävänä. Vaikuttaa siltä, että onnistuimme herättelemään ihmisiä päivän järjettömyyteen. 

Laineen mukaan osa asiakkaista myös kommentoi Facebookissa aikovansa lahjoittaa rahaa omatoimitsesti Hurstille, sillä ei juuri nyt tarvitse yrityksen tuotteita.

Laine kertoo, että Varusteleka on naureskellut ”Black Friday -sekoilulle” jo monta vuotta. Alennusmyyntejä yritys ei ole koskaan järjestänyt.

– Yhtenä vuotena meillä oli kampanja, jossa teimme oman tuoteryhmän kaikista mustan värisistä tuotteistamme, ilman alennuksia toki. Katsotaan, mitä ensi vuonna keksitään. Panokset kovenevat, Laine nauraa. 

”Liikutaan eettisesti harmaalla alueella”

Varustelekan perustaja ja omistaja Valtteri Lindholm kertoi perjantaita edeltäneessä tiedotteessa, että hinnankorotuskampanja oli vastalause ylenpalttista kuluttamista vastaan. 

– Black Friday -alennuksissa ei ole mitään järkeä. Jengi ostaa keinotekoisesti alennettua kamaa, mitä ne ei tarvitse, rahalla, mitä niillä ei ole. Meidän maailma tuhoutuu tämmöisen ylikulutuksen takia.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto varoitti alennusten kynnyksellä huijauksista. Helsingin Sanomat julkaisi Black Fridayn alla selvityksen, joka paljasti, että osa alennuksista on keinotekoisia. Yritykset saattavat korottaa tuotteiden hintoja väliaikaisesti, jolloin niiden voidaan väittää olevan alennuksessa tiettynä päivänä. Tosiasiassa monet tuotteet saattavat ”superalepäivänä” olla todellista hintaansa kalliimpia. 

Vilunkipeli harmittaa Varustelekan toimitusjohtajaa Jari Lainetta.

– Kaupan alalla on aina tehtyä tällaista, mutta se alkaa mielestäni olla eettisesti harmaalla alueella. On asiakkaiden kusettamista, jos keinotekoisesti näytetään hetken kalliimpaa hintaa, jotta tuotteen voidaan sitten väittää olevan isossa alessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla