Merja Mähkä on viimeiset kaksi vuotta pyrkinyt järjestämään aikataulunsa unen ehdoilla. ”Päätöksen vaikutus elämääni on ollut suurempi kuin olisin ikinä uskaltunut toivoa, vaikka en vieläkään nuku tarpeeksi.” Kuva: Juhani Niiranen/ Sanomien arkisto
Merja Mähkä on viimeiset kaksi vuotta pyrkinyt järjestämään aikataulunsa unen ehdoilla. ”Päätöksen vaikutus elämääni on ollut suurempi kuin olisin ikinä uskaltunut toivoa, vaikka en vieläkään nuku tarpeeksi.” Kuva: Juhani Niiranen/ Sanomien arkisto

Kirjailija ja sijoitusbloggaaja Merja Mähkä on kokeillut lähes kaikkea elämänlaatunsa parantamiseksi. Yhdeksän oivallusta on osoittautunut erityisen arvokkaiksi.

1. Aseta uni etusijalle

”Aloin menestyä, kun aloin nukkua”, sanoo Arianna Huffington, supernainen The Huffington Post -lehden takana. Huffington itse heräsi unen merkitykseen pyörryttyään työpöytänsä päälle kesken sähköpostien luvun. Huffington tajusi, että ilman unta ei pärjää.

Uni vaikuttaa ihan kaikkeen. Väsyneenä ei jaksa tehdä töitä, keskittyä eikä olla kiva kumppani, äiti, ystävä tai edes kaupan asiakas. Väsyneenä ei ole luova ongelmaratkaisija, vaikka juuri sellaista kykyä modernissa työelämässä arvostetaan yli kaiken. Sen sijaan väsynyt on tehoton ja tylsä. Jossain vaiheessa väsyneen tie nousee pystyyn, joko urakehityksessä tai yksityiselämässä.

”Väsyneenä olen huonoin versio itsestäni”, Huffington sanoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Myös Amazonin perustaja Jeff Bezos on kertonut tarvitsevansa kahdeksan tuntia unta yössä. Kahdeksan! Harva meistä nukkuu edes seitsemän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen viimeiset kaksi vuotta pyrkinyt järjestämään aikatauluni unen ehdoilla. Huonounisuudestani tuli kroonista, kun sain herkästi öisin heräilevän lapsen. Pahimmillaan unenpuute on saanut minut vaipumaan epätoivoon.

Päätöksen vaikutus elämääni on ollut suurempi kuin olisin ikinä uskaltunut toivoa, vaikka en vieläkään nuku tarpeeksi. Pidän enemmän töistäni, ja mieheni mukaan olen kivempi kuin ennen. Pirteänä nipotan vähemmän, ja energiaa säästyy väärin ripustettuja pyykkejä suurempiin asioihin.

Me unettomuudesta kärsivät tiedämme, ettei suurin osa hyväntahtoisista univinkeistä toimi. Uni vaatii oikeita uhrauksia – makuuhuoneen tuulettelu ei stressiyönä paljon auta. Uskon, että kaikkien tehokkain vinkki on muuttaa muita asioita elämässään. Seuraavat oivallukset ovat auttaneet minua myös nukkumaan paremmin.

2. Kalenteroi, aikatauluta ja karsi

Yksi suurimmista syistä siihen, miksi uneni jäivät lyhyiksi, oli – ja on yhä – stressi tekemättömistä asioista. Etenkin projektityössä asiat kasaantuvat helposti, deadlinet lähestyvät ja yhtäkkiä huomaa elämänhallintansa lentävän ikkunan ulosta.

Aloin kalenteroida kaiken huolellisesti. Kun tiedän, että tehtävälle on aikaa seuraavan viikon keskiviikkona kello 9–11, minun ei tarvitse miettiä asiaa ennen sitä. Näin lokeroin sen mielestäni pois. Kalenterin ansiosta voi myös perustella, miksi lisätöille täytyy sanoa ei.

Roikkuvista asioista teen to do -listoja, jotka säilytän Evernote-aplikaatiossa. Se toimii samalla tavalla kuin muistikirja, paitsi että apsi on helpompi pitää digitaalisesti ajan tasalla. Kun asiat ovat to do -listalla, ne eivät ole mielessä silloin, kun pitäisi ajatella jotain muuta.

Ajanhallintaoppaat neuvovat myös, että vaikeat asiat kannattaa sijoittaa aamuun, jolloin ihminen on vielä tarmokas. Valitettavasti monella työpaikalla on tapana buukata aamut täyteen palavereja. Ne kannattaisi kuitenkin pitää iltapäivällä, jotta aamun tunnit jäisivät ”oikealle” työlle.

3. Feikkaa, kunnes tulet siksi, mikä haluat olla

Harvardin yliopiston sosiaalipsykologian professori Amy Cuddy antoi tämän neuvon opiskelijalle, joka ei uskaltanut osallistua luennolla keskusteluun, koska koki itsensä vähäpätöiseksi huippuyliopiston hienoissa puitteissa.

Cuddy tvistasi vanhan viisauden ”Fake it till you make it” muotoon ”Fake it till you become it”.

Harva meistä syntyy superammattilaiseksi: sellaiseksi tullaan, kun yritetään tehdä asiat niin kuin superammattilainen. Seuraavalle luennolle Cuddyn oppilas tuli valmistellun puheenvuoron kanssa. Koska kyse on amerikkalaisesta esimerkistä, puheenvuoro oli tietysti sukat jaloista räjäyttävä.

Vähempikin riittää. Olennaista on, että uskaltaa yrittää. Linda Liukas on kertonut, että hän tunsi itsensä huijariksi ennen kuin julkaisi maailmanmainetta saavuttaneen Hello Ruby -ohjelmointikirjansa. Liukas ei silti antanut tunteen pysäyttää itseään.

Minäkin testasin Cuddyn oppeja, kun hyppäsin uudelle alalle nelisen vuotta sitten. Jännitin presentaation pitämistä, sillä entisessä työssäni toimittajana en ollut koskaan sellaista joutunut pitämään. Niinpä harjoittelin ja feikkasin, harjoittelin ja feikkasin. Tänä vuonna puhuin Tampere-talon päälavalla sijoittamisesta tuhannelle ihmiselle. Eikä se tuntunut yhtään pelottavalta!

Naiset epäilevät itseään useammin kuin miehet. Englannissa tehdyssä kyselyssä naisjohtajista jopa puolet epäili omia kykyjään, kun miespomoista epäilyksessä velloi vain joka kolmas. Omien kykyjen epäilemisestä ei ole hyötyä. Lopeta se.

4. Löydä oma outo juttusi

Minna Rantama pyörittää Kumousta, yritystä, joka auttaa moniosaajia löytämään oman erityisen osaamisalueensa ja hyödyntämään sitä työssään. Moniosaaja on tyyppi, joka osaa vähän kaikenlaista, mutta ei mielestään mitään riittävän hyvin.

Rantama oivalsi, että ihmiset kavahtavat usein sitä, missä he ovat oudosti hyviä, vaikka juuri siitä he voisivat rakentaa jotain kiinnostavaa. Rantama itse oli alun perin fantastinen työnhakija. Hän nautti työnhakemisesta, hakemusten kirjoittamisesta ja kaikesta työhön liittyvästä samalla tavalla kuin toiset tykkäävät deittailusta. Hän keksi perustaa oman oudon juttunsa ympärille yrityksen.

Minun outo juttuni on ollut sijoittaminen. Aloin keskustella sijoittamisesta ensin vain verkossa, mutta seuraavaksi uskalsin jo tarjoutua kirjoittamaan sijoittamisesta kolumneja Helsingin Sanomiin – ja siellä ne nyt ilmestyvät!

Rantama neuvoo miettimään, mikä on sellainen osaamisyhdistelmä ja intohimon kohde tai jokin muu aihe, joka sytyttää sinut, mutta jota muut pitävät tylsänä tai kummallisena.

– Kiinnostavia asioita tapahtuu, kun eri alojen osaaminen kohtaa samassa tyypissä vähän jännällä tavalla, Rantama neuvoo.

5. Oletko itse elämäsi ohjaksissa?

Huippu-urheilijoiden lääkäristä Aki Hintsasta kertova Voittamisen anatomia on on täynnä viisautta. Kesällä 2018 kuollut Hintsa ehti tavata uransa aikana liudan yritysjohtajia, jotka kulkivat neuvottelusta neuvotteluun kuin zombit. Hintsan luo he tulivat loppuunpalaneina. Mielialalääkkeiden määräämisen sijaan Hintsa laittoi yritysjohtajat miettimään arvojaan. Eli sitä, mikä on oikeasti tärkeää.

Jokaisen oman elämänsä zombin kannattaisi käydä läpi sama pohdinta, vaikka ei huippujohtaja olisikaan.

Minä kysyn itseltäni nykyisin jatkuvasti, olenko muistanut ladata akkuani vai olenko vain tyhjentänyt sitä? Onko minulla omaa aikaa ja sosiaalista elämää? Ovatko asiat näpeissäni vai ajaudunko vain tilanteesta toiseen? Miten minulle tärkeät asiat näkyvät arjessani?

Kirjan ainoa naisesimerkki kertoo sveitsiläisestä naisjohtajasta, jonka Hintsa määräsi lopettamaan viikonlopputyöt ja sulkemaan puhelimen iltaisin.Sen lisäksi hän kehotti naista ostamaan lenkkarit ja aloittamaan liikunnan. Omaa aikaakin piti löytää. Nainen varasi itselleen hierojan aina perjantai-illaksi. Stressi loppui.

Minulle elämänhallinnan tunne syntyy hitaista lauantaiaamuista, joihin kuuluu lehden lukeminen ja hyödytön puuhailu perheen kanssa. Aiemmin yritin suorittaa kaikki keskeneräiset asiat pois alta, jotta viikonloppu voisi alkaa. Nyt olen huomannut, että jos saan löysäillä lauantaisin, saan kyllä hoidettua edelliseltä viikolta jääneet työt nopeasti joko sunnuntai-iltana tai maanantaiaamuna.

6. Aloita tavoitteellinen säästäminen

Sijoittamisesta on puhuttu viimeisen vuoden aikana enemmän kuin ehkä koskaan. Eikä ihme. Elämme hektistä ja paineiden täyttämää arkea. Sijoittaminen on yksi tapa luoda siihen järjestystä.

Itse ajattelen niin, että sijoittamalla ansaitsen itselleni oikeuden haistattaa pitkät asioille, joista en enää välitä. Kun olen vaihtanut hommia ja ryhtynyt yrittäjäksi, sijoitussalkku on ollut paras kaverini.

Mahtavaa on se, että nyt ei itse asiassa ole huono aika alkaa sijoittaa. Huonoin aika aloittaa on silloin, kun pörssikurssit ovat kaikkein korkeimmalla – silloin osakkeet ovat kalliita. Valitettavasti ihmisen mieli toimii niin, että juuri silloin kun pörssissä on kallista, sijoittamisen aloittaminen on helpointa. Silloin kaikki puhuvat siitä positiiviseen sävyyn.

Jos uskaltaa uida vastavirtaan, kiittää itseään tulevaisuudessa. Aloittaminen onnistuu vaikka valitsemalla omasta pankista matalakuluisen rahaston. Sen jälkeen tarvitaan paljon kärsivällisyyttä ja aikaa.

7. Älä syö yksin

Verkostoitumisen merkitystä korostetaan joka paikassa. Siinä minä olen ollut huono. Ajatuskin verkostoitumisesta on ollut minusta vähän limainen enkä ole fiiliksieni kanssa yksin. Naiset ovat miehiä huonompia verkostoitumaan, ja se sulkee meiltä kiinnostavia urapolkuja.

Muutama vuosi sitten löysin kotitaloni tavaranvaihtopöydältä verkostoitujamestari Keith Ferrazzin kirjan Never Eat Alone. Ferrazzi neuvoo siinä hankkimaan aina lounasseuraa, mielellään tietysti sellaista, joka voi auttaa eteenpäin uralla. Pidin kirjaa vastenmielisenä – ja samalla kiinnostavana.

Ensiksi aloin skarpata LinkedInissä. Sitten aloin etsiä lounastreffiseuraa. Ja kas vain: olen saanut tapaamiltani ihmisiltä paitsi kiinnostavia ajatuksia ja ideoita, myös työmahdollisuuksia. Yritän nykyisin aktiivisesti osallistua kiinnostaviin tapahtumiin ja puhua siellä puolituttujen kanssa. Siitähän voi seurata vaikka mitä! Ihmissuhteita kannattaa priorisoida puurtamisen edelle.

Minglaaminen ei ole imelää, kun suhtautuu siihen siten, että tässä sitä vain vain tavataan uusia kiinnostavia ihmisiä ja opitaan heiltä. Itseään ei tarvitse tuputtaa, kun on utelias eli kyselee ja kuuntelee.

8. Someta luvan kanssa

Kasvokkaisia tapaamisia tärkeämpi verkostoitumisväylä minulle on sosiaalinen media.

En todellakaan pidä somea pelkästään länkytyspaikkana. Minulle some on areena, jossa voin kertoa omasta osaamisestani mahdollisille tuleville työnantajille tai asiakkaille. Parhaita kanavia tähän ovat Twitter ja LinkedIn, mutta oikea kanava riippuu siitä, millä alalla on.

Minä kasvatin Twitter-seuraajamääräni muutamasta sadasta seuraajasta moneen tuhanteen vuodessa. Nykyisin jopa opetan Twitterin tehokasta hyödyntämistä.

Olen tehnyt monia muutoksia omassa somekäytöksessäni, mutta yksi isoimmista oli tämä: lopetin hauskan ja fiksun tyypin esittämisen ja aloin esittää enemmän omia ajatuksiani. Jännittävää kyllä, ne alkoivat hiotua vähitellen fiksummiksi, koska pääsin keskustelemaan niistä. Se taas toi uusia seuraajia.

Twiittaamisesta on ollut yllättävän paljon hyötyä. Kun olen lähestynyt potentiaalisia asiakkaita, neuvotteluyhteys on syntynyt helpoimmin niiden kanssa, joiden kanssa olen jo jutellut Twitterissä.

Ennen vanhaan asiantuntijuus syntyi tittelin myötä. Nyt sitä voi rakentaa somettamalla siitä, mistä on kiinnostunut.


9. Pyydä lisää liksaa

Naiset ovat huonompia vaatimaan rahaa kuin miehet, mutta ota sinä härkää sarvista. Minä sain aikoinani palkankorotuksen näillä ohjeilla:

  • Ansaitse korotus! Tee paljon töitä.
  • Dokumentoi työsi tulokset. Sinun pitää pystyä osoittamaan, että olet arvokkaampi kuin palkkasi.
  • Harjoittele palkankorotuspuheenvuoro. Mieti, mitä pomosi sanoo ja valmistaudu vastaamaan siihen rakentavasti.
  • Ota kehityskeskustelu vakavasti ja varmista, että sinulla on seuraavaksi vuodeksi selkeät tavoitteet. Kun olet ne saavuttanut, pomosi on vaikea sanoa ensi vuonna ei.
  • Muista, että helpoiten palkka nousee, kun vaihtaa työtehtävää tai -paikkaa. Älä vain innostu uudesta hommasta, hinnoittele se kylmäpäisesti.
Sisältö jatkuu mainoksen alla